۱۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۳۳

گزارش تصویری - تشریحی/

نخاله ها امان "گلرود" را برید/ ادامه ساخت و ساز در حریم "خانه"ی رود!

نخاله ها امان "گلرود" را برید/ ادامه ساخت و ساز در حریم "خانه"ی رود!

بروجرد - خبرگزاری مهر: استمرار ساخت و سازها در حریم رودخانه "گلرود" و عدم ساماندهی نخاله های ساختمانی در این منطقه که از جمله مناطق گردشگری بروجرد است به چالشی برای این منطقه تبدیل شده و چاره اندیشی متولیان امر را ضروری کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روزهای سرد پاییزی در حال گذر است و طبیعت آرام آرام به خاموشی زمستان نزدیک می شود، اما چهره زشت نخاله های ساختمانی در دامان طبیعت گلدشت و جاده ونایی بروجرد این خواب را عمیق تر کرده و نگرانی ها از خواب همیشگی طبیعت زیبای این منطقه گردشگری خبر می دهد.

شاید از چهره مسافران در ابتدای شهر زیبایی های منطقه گردشگری ونایی و گلدشت را بتوان خواند اما متاسفانه ضعف مدیریت موجب شده که یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری بروجرد به سمت نابودی پیش برود تا چهره ای زشت در کنار همه زیبایی های این مناطق در خاطر مسافران نقش ببندد.

مشکلاتی که دو منطقه گردشگری بروجرد را آزار می دهد

مشکلات منطقه گردشگری گلدشت بروجرد به نخاله های ساختمانی ختم نمی شود تا ساخت و ساز در حریم رودخانه "گلرود" بروجرد این رودخانه را از خروش انداخته و صدای پرندگان روی درختان را به سکوت خانه های مسکونی تبدیل کند.

این در حالیست که همچنان مجوزهایی برای ساخت و ساز در کنار گلرود و حریم جاده منطقه گردشگری گلدشت ادامه دارد.

با این تفاسیر مشکلات زیست محیطی و ساخت و سازهای حریم رودخانه سالهاست که مردم را آزار می دهد؛ مشکلاتی که با گذشت زمان رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و این در حالی است اقدامات لازم برای کنترل مشکلات این منطقه نمونه گردشگری کافی به نظر نمی رسد.

مدیریت زباله و نخاله های ساختمانی در استان لرستان به شدت ضعیف بوده و سلامتی مردم را به خطر انداخته است به طوری که بروجرد با بیش از 335 هزار نفر جمعیت هنوز هم با مشکل عدم کنترل صحیح و اصولی مواد زائد تر و جامد شهری و روستایی روبروست.

سوء مدیریت در بخش ساماندهی پسماندها و ضرورت چاره اندیشی

در مجموع مشکلی که در تمام شهرهای استان لرستان دیده می شود این است که محیط زیست این شهرها در سالهای اخیر از سوء مدیریت در بخش پسماندها آسیب های فراوانی را متحمل شده است.

این در حالی است که شهرداری بروجرد وظیفه ساماندهی و ایجاد مکانی مناسب برای جمع آوری و دفع نخاله ها را دارد و مطابق قانون نظارت بر وضعیت نخاله های ساختمانی بر عهده این نهاد است.

با این حال شهرداری بروجرد منطقه گردشگری گلدشت و ونایی بروجرد را جزء محدوده شهر نمی داند و از انجام پاکسازی این منطقه نمونه گردشگری با توجیه منع قانونی سر باز می زند.

با این تفاسیر مطابق قانون مسئولیت ساماندهی وضعیت نخاله های ساختمانی در این مناطق بر عهده راه و شهرسازی خواهد بود که باد کار پاکسازی را در محدوده حریم جاده ها انجام دهد.

وعده راه و شهرسازی برای پاکسازی حریم جاده منطقه گردشگری گلدشت

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان بروجرد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه وجود نخاله های ساختمانی و زباله های خانگی در کنار راه های اصلی این اداره را با مشکلات فراوان مواجه کرده است.

یوسف وند ادامه داد: با توجه به وجود این معضل این اداره به شدت از طریق مراجع قضایی به دنبال پیگیری و برخورد قانونی با متخلفان است.

وی با بیان اینکه از وسط جاده از هر طرف 12متر در راههای اصلی پاکسازی حریم بر عهده اداره راه و شهرسازی است، افزود: در این راستا هم اکنون حریم محور شیروان بروجرد از کودهای حیوانی و انواع زباله در حال پاکسازی است.

این مسئول ادامه داد: مطابق برنامه های این اداره تا پایان آبان ماه سال جاری محور گلدشت و ونایی بروجرد نیز در محدوده حریم قانونی این اداره از نخاله ساختمانی پاکسازی خواهد شد.

سکوت مسئولان در مقابل ساخت و سازها در حریم رودخانه گلرود

به هر روی حتی با حل شدن مشکل نخاله های ساختمانی در حریم جاده منطقه گردشگری گلدشت مشکل نخاله های ساختمانی در حریم رودخانه "گلرود" به قوت خود باقیست که باید از سوی متولیان امر برای رفع این مشکل نیز چاره اندیشی شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از وضعیت زباله ها و نخاله های ساختمانی در مناطق گردشگری ونایی و گلدشت، افزود: وجود نخاله های ساختمانی در حریم رودخانه موجب تغییر شکل و بستر رودخانه خواهد شد.

امیر ساکت با یادآوری اینکه حفاظت از حریم رودخانه بر عهده اداره محیط زیست نیست، افزود: این اداره تنها مسئولیت پاکسازی مناطق و مکانهای جنگلی تحت حفاظت، پارکهای ملی و...را بر عهده دارد.

این در حالیست که مطابق قانون مسئولیت حفاظت از حریم رودخانه ها بر عهده شرکت آب منطقه ای در سطح استان و ادارات تابعه در سطح شهرستانها است که متاسفانه پیگیری خبرنگار مهر برای گفتگو با متولیان امر در این زمینه بی نتیجه ماند.

به هر روی استمرار بی توجهی به ساخت و سازها در حریم رودخانه گلرود می تواند عواقب خطرناکی در این منطقه به دنبال داشته باشد، موضوعی که از سوی مسئولان به آن توجهی صورت نمی گیرد، فراموش نکنیم "رود" برای عبور از "خانه" خود با کسی شوخی ندارد و ادامه بی تدبیری در این زمینه غیرقابل توجیه است.

امید می رود با ساماندهی وضعیت دو منطقه گردشگری ونایی و گلدشت و رفع مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز و مشکلات زیست محیطی در این دو منطقه بتوان به احیا این ظرفیت های کم نظیر در حوزه گردشگری امیدوار شد.

کد خبر 1737099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha