۳ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۰:۱۸

رئيس فرهنگستان علوم در همايش دو حكيم استرآباد :

پيوند فلسفه و كلام در آثار ميرداماد و ميرفندرسكي به اوج مي رسد

پيوند فلسفه و كلام در آثار ميرداماد و ميرفندرسكي به اوج مي رسد

رئيس فرهنگستان علوم در همايش دو حكيم استرآباد گفت : خط فلسفه اسلامي وقتي كه به خواجه نصير مي رسد كلام شيعي و فلسفه به يكديگر نزديك و در آثار دو حكيم استرآباد به اوج مي رسد .

به گزارش خبرنگار دين و انديشه "مهر" دكتر رضا داوري اردكاني رئيس فرهنگستان علوم در همايش بزرگداشت دو حكيم استرآباد ، ميرداماد و ميرفندرسكي درباره مقام ميرداماد در فلسفه اسلامي سخن گفت .

دكتر داوري با تأكيد بر شهرت ميرداماد در تاريخ حكمت و فلسفه اسلامي گفت : اگر ملاك را شهرت فيلسوفان بدانيم وي يكي از شهرتمندان فلسفه اسلامي است . در ميان همين فيلسوفان شهير برخي از آنها كتابهايشان جزو كتابهاي درسي است . آثار ابن سينا نيز يكي از همين كتابهاي درسي است . اما كتابهاي فارابي نمي تواند درسي باشد چرا كه شرح هاي بسياري بر آن وارد ساخته اند . از آنجا كه من به فارابي تعلق خاطر دارم خوب مي دانم كه آثار وي نمي تواند كتاب درسي باشد . بنابراين كتابهاي ميرداماد هم مورد اعتنا نبوده اما نمي توان او را از مرتبه بزرگان خارج كرد .

دكتر داوري در ادامه افزود : اگر شهرت و كتاب ملاك نيست ما نمي توانيم درباره ميرداماد قضاوت كنيم . اما آيا مي توان از خود ميرداماد پرسيد كه چه مقامي براي خود در نظر دارد ؟ شما در ميان فلاسفه اسلام چه مرتبه اي براي خود قائل هستند ؟

رئيس فرهنگستان علوم با تأكيد بر اين مطلب كه بي ترديد ميرداماد عزت نفس عميقي دارد گفت :  ميرداماد اغلب اسم فلاسفه را با يك عنواني مطرح مي كند واين عنوان در قياس با خودش است ، او مي گويد قال خاتم الحكماء المحصلين و اين عبارت را به خواجه نصير طوسي مي گويد .

دكتر داوري تصريح كرد : ميرداماد در گستره فلسفه اسلامي به نكات بديعي پرداخته و از آن مي توان به حدوث دهري اشاره كرد . اما مستشرقان مي گويند فلسفه در عالم اسلام با ظهور ابن رشد به پايان رسيد و با حملات غزالي ، فلسفه كمر راست نكرد . هيچ دليل تاريخي بر اين مدعا كه فلسفه از بين رفت وجود ندارد . چرا كه پس از وي سهروردي و نصيرالدين طوسي ظهور كرد . اما مطلب طوري بود كه جهت فلسفه اسلامي درك نشد و جهت در آغاز پيدا بود كه فارابي مي گويد دين و فلسفه يكي هستند . فارابي دين را فلسفه مي دانست .

وي در پايان گفت : تاريخ فلسفه اسلامي خط يكساني نبوده و كساني در اين مسير حرفهايي گفته اند كه در حاشيه بوده است . اما خط فلسفه اسلامي وقتي به خواجه نصير مي رسد كلام شيعي و فلسفه نزديك مي شود و در آثار و انديشه ميرداماد و ميرفندرسكي به اوج مي رسد .

کد خبر 174928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha