۱۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۶:۱۸

در واکنش به سخنان ابتکار؛

حصارکشی برای فروش پارک پردیسان خیالی و کذب است

حصارکشی برای فروش پارک پردیسان خیالی و کذب است

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در واکنش به گفته های دیروز معصومه ابتکار مبنی بر توقف فروش پارک پردیسان با حکم دیوان عدالت اداری گفت: حصارکشی برای فروش پارک پردیسان خیالی، کذب، فاقد مبنای کارشناسی و استدلالات حقوقی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شیخ نیا، در نشست خبری که  روز شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: کل مساحت پارک پردیسان به مساحتی حدود 350 هکتار دو بخش است که سند مالکیت 167 هکتار از آن در اختیار سازمان محیط زیست و مابقی آن در تصرف سازمان محیط زیست است، که مابقی آن در تصرف سازمان محیط زیست است اما سند آن به نام افراد حقیقی و حقوقی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی(ره) است.

به گفته وی سازمان محیط زیست به دنبال تهیه اسناد مالکیت برای مابقی پارک پردیسان که به نام سازمان محیط زیست نیست، است.

شیخ نیا اظهار داشت: برای مدیریت کل 350 هکتار پارک پردیسان الزاماتی نیاز است که تهیه منابع مالی مهمترین آنهاست.

اعتبار سنواتی سازمان محیط زیست 10 درصد اعتبار سالانه مورد نیاز برای حفظ و احیا پارک پردیسان

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست تصریح کرد: جهت حفظ و توسعه اکوسیستم پارک پردیسان طرح جامعی از 15 سال پیش با همکاری شش گروه مشاوره مطالعه شده است که براساس بررسی و برآورد مشاوران برای اجرای این طرح جامع سالانه بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است این در حالی است که اعتبار سنواتی سازمان محیط زیست در حال حاضر کمتر از 10 درصد از این مقدار بوده و به عنوان مثال در سال 90 کل اعتبار سنواتی سازمان 3 میلیارد تومان بوده و برای سال 91 نیز همین مقدار تصویب شده که تاکنون یک ریال آن تخصیص داده نشده است.

وی افزود: از طرفی حفظ و احیای پارک پردیسان بسیار مهم است زیرا این پارک یکی از مهمترین پارک های پایتخت است که هم به صورت روزانه و هم در ایام تعطیل مورد استقبال همه مردم بوده و نقش مهمی در آب و هوای تهران دارد.

به گفته شیخ نیا، محدودیت منابع و قوانین و مقررات برای بخش دولتی از یک سو و از طرفی وجود ظرفیت های قانونی در بخش غیردولتی موجب شده تا سازمان محیط زیست برای حفظ اکوسیستم پارک پردیسان واگذاری مدیریت این پارک را در حالیکه مالکیت آن در اختیار دولت و سازمان محیط زیست است، با جدیت دنبال می کند.

سازمان محیط زیست  راهی به جز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مدیریت پارک پردیسان ندارد

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با تاکید بر محدودیت منابع مالی دولتی سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: هیچ راهی بجز استفاده از ظرفیت غیردولتی برای مدیریت بهینه این پارک وجود ندارد اما این به هیچ عنوان به معنی فروش پارک پردیسان نیست.

شورا فروش 28 هکتار از اراضی پارک پردیسان در سال 1380 را پیگیری کند

وی با اشاره به انتقادات کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران یادآور شد: در سال 1380 مصوبه ای در دولت برای فروش حدود 28 هکتار از اراضی پارک پردیسان به تصویب دولت می رسد و این اراضی هم اکنون در اختیار مرکز تحقیقات زمین و مسکن تصفیه خانه غرب تهران موزه ملی آب و سایر نهادهای دیگر است، اما هرگز کسی نسبت به این مصوبه اعتراضی نکرده است.

شیخ نیا در ادامه گفت: اما اینکه چرا هم اکنون مسئولان سابق سازمان محیط زیست نسبت به واگذاری مدیریت پارک پردیسان که کاملا قانونی است اعتراضاتی بدون سند و مدرک می‌کنند به نظر می رسد تنها جنبه سیاسی دارد.

هرکس سندی مبنی بر مناقصه یا مزایده برای فروش پارک پردیسان بیاورد از سازمان محیط زیست جایزه می گیرد

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست تصریح کرد: برای فروش پارک پردیسان الزاماتی نیاز است و تشریفات قانونی باید طی شود و فروش این پارک تنها طی برگزاری مناقصه و یا مزایده امکان پذیر است چنانچه هر کسی در هر جای ایران سندی مبنی بر برگزاری مناقصه یا مزایده از سوی سازمان محیط زیست برای فروش پارک پردیسان ارائه کند، سازمان محیط زیست به او جایزه می دهد.

وی افزود: در سال 1390 براساس محدودیت های مالی و قانونی دولت و از طرفی براساس قوانین مدیریت و خدمات کشوری، قانون برنامه پنجم توسعه و اصل 44 قانون اساسی قرار شد برخی از فعالیت های این سازمان به بخش خصوصی واگذار شود.

حکمی مبنی بر توقف حصار کشی در پارک پردیسان ابلاغ نشده است

شیخ نیا با اشاره به ادعای رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران مبنی بر دیوارکشی در پارک پردیسان برای فروش آن گفت: این دیوار چیزی بجز دیوار حاشا نیست و سازمان محیط زیست وجود چنین دیواری را تکذیب می کند، اما سازمان محیط زیست برای جداسازی فضای اداری، تحقیقاتی، آموزشی و الزامات پشتیبانی سازمان از فضای تفرجگاهی حصاری به ارتفاع حدود 2 متر در فضایی به مساحت حدود 50 هکتار کشیده است تا هم شئونات سازمان محیط زیست رعایت شود و هم مسائل بهداشتی مردم با توجه به انجام تحقیقات تاکسی درمی در سازمان که از نظر بهداشتی بسیار حساس است، رعایت شود.

به گفته معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست این حصارکشی طی تشریفات قانونی با مشاوران ذیصلاح و انتخاب پیمانکار انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا گفته های شورای شهر مبنی بر اینکه رای دادگاه برای توقف ساخت این حصار یا به تعبیری دیوار را تکذیب می کنید؟، اضافه کرد: تا امروز مصوبه ای مبنی بر توقف این حصارکشی به سازمان محیط زیست ابلاغ نشده است.

تهیه مصوبه برای حفظ و احیا پارک پردیسان در حیطه اختیارات شورا نیست

شیخ نیا همچنین به مصوبه شورای شهر در 28 شهریور 1391 اشاره کرد و افزود: در این مصوبه سه بند شامل لغو مصوبه هیات وزیران مبنی بر فروش پاک پردیسان، حفظ و نگهداری پارک پردیسان و اقدام مبنی بر شناسنامه دار کردن درختان پارک پردیسان مطرح شده که با توجه به اینکه سند مالکیت این پارک در اختیار سازمان محیط زیست است، بنابراین تمام مسائل آن از اختیارات این سازمان بوده و بر همین اساس محل ابطال مصوبات هیات دولت، هیات تطبیق مجلس شورای اسلامی است و ربطی به شورای شهر ندارد.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست ادامه داد: متاسفانه بر اساس یک سری اهداف مغرضانه سیاسی توسط برخی از افراد با وجود توضیحات مفصل مقام سازمان محیط زیست در صحن شورا این مصوبه که هیچ مبنای حقوقی ندارد، تصویب شد، اما بعد از ارسال آن سازمان محیط زیست فورا در جهت ابطال و اصلاح این مصوبه مکاتبه و مذاکراتی انجام داد تا این مصوبه اصلاح و یا لغو شود.

وی در پاسخ به اینکه شاید منظور شورا از این مصوبه آن بخشی از پارک پردیسان است که سند مالکیت آن به نام سازمان محیط زیست نیست، گفت: حفظ و نگهداری تمام حدود 350 هکتار مساحت پارک پردیسان به علاوه بخشی از اتوبان شیخ فضل الله از شرق، اتوبان حکیم از جنوب، اتوبان یادگار امام از غرب و اتوبان همت از شمال به عهده سازمان محیط زیست است و شورا نمی تواند برای آن مصوبه ای تصویب کند.

شهرداری مهمترین ارگان تخریب کننده فضای سبز پارک پردیسان است

شیخ نیا با اشاره بخشی دیگر از اعتراضات شورا مبنی بر از بین رفتن درختان و فضای سبز پارک پردیسان افزود: متاسفانه هر آنچه درخت در فضای سبز تاکنون در پارک پردیسان از بین رفته توسط شهرداری اتفاق افتاده به عنوان مثال در سال 1390 شهرداری منطقه دو بدون اخذ مجوز و موافقت سازمان محیط زیست با احداث دیوارهای حفاظتی و فضاسازی در ادامه بوستان نهج البلاغه صدها اصله نهال و اکوسیستم منطقه و حیات بخش را تخریب کرد که به اعتقاد کارشناسان این درختان از بی نظیرترین درختان گونه های ایران بودند، اما سازمان محیط زیست در همین سال بیش از دو هزار اصله نهال در پارک پردیسان کاشت.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست همچنین با انتقاد از اعتراض ها و مصوبات نابجای شورای شهر از واگذاری مدیریت پارک پردیسان به بخش خصوصی گفت: با اینکه سازمان محیط زیست بارها در رسانه ها تاکید کرده است که به هیچ عنوان قصد فروش پارک پردیسان را نداشه است، جالب است که معاونت خدمات شهری شهرداری چندی پیش پیشنهاد خرید پارک پردیسان را به سازمان محیط زیست داده است و شورای شهر هم چندان اعتراضی نکرد.

تأمین آب پارک پردیسان در دوره‌های قبل هرگز پیگیری نشد

وی با اشاره به فضای وسیع پارک پردیسان اظهار داشت: در سال های بعد از تاسیس پارک تفاهم نامه ای بین سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران که تحت پوشش بنیاد مستضعفان است، امضا شد که براساس آن تامین نیاز آبی فضای سبز پارک پردیسان به عهده این نهادها است ولی از آن سال تا سال 1391 هرگز این آب تامین نشد و سازمان محیط زیست همواره با خرید آب شرب نیاز آبی پارک پردیسان را تامین کرده است.

شیخ نیا خاطر نشان کرد: اما از سال 1391 با رایزنی ها و پیگیری های سازمان از نهادهای مذکور این آب با استفاده از تکنولوژی های روز از طریق چاه های درون سازمان و همچنین با تامین اعتبار و انتقال آب از تصفیه خانه غرب تهران به حوزچه های درون سازمان تامین می شود و دیگر نیازی به خرید آب شرب برای تامین نیاز آبی فضای سبز پارک پردیسان نیست این در حالی است که رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر که پیش از این رئیس سازمان محیط زیست بوده هرگز این موضوع را در زمان ریاست خود پیگیری نکرده است.

کد خبر 1760956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha