۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۴۶

اعلام آمادگي مجدد شهرداري برای حفاظت از پارك طبيعت پرديسان/ انتقاد از تداوم فعاليت عمراني در پارك پرديسان

اعلام آمادگي مجدد شهرداري برای حفاظت از پارك طبيعت پرديسان/ انتقاد از تداوم فعاليت عمراني در پارك پرديسان

مشاهدات اخير نشان مي دهد با وجود اينكه حكم توقف فعاليت عمراني از طرف ديوان عدالت اداري در پارك طبيعت پرديسان هر نوع ساخت و ساز را ممنوع کرده است، قسمتي از پارك توسط ديواري جدا شده و به يكپارچگي پارك پرديسان لطمات جدي وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد هادي حيدرزاده رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري در این باره گفت:  با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر حفظ طبيعت و اراضي سبز به نظر مي رسد هنوز وضعيت پارك پرديسان در هاله اي از ابهام است و بر اساس  مشاهدات عيني فعاليت ساخت و ساز در پارك طبيعت پرديسان به عنوان پارك اكولوژيك و ذخيره گاه و تنفس گاه شهر تهران، ابهامات زيادي را به جاي گذاشته است .

وي ادامه داد: با عنايت به اينكه حكم توقف فعاليت عمراني در پارك طبيعت پرديسان  هر نوع ساخت و ساز را در  آن از طرف ديوان عدالت اداري ممنوع نموده  است ، اما مشاهدات اخير نشان مي دهد كه قسمتي از پارك  توسط ديواري جدا شده و به يكپارچگي پارك پرديسان لطمات جدي وارد شده است.

حيدرزاده اظهار داشت: با توجه به دغدغه هاي مقام معظم رهبري، علامت سوال بزرگي است كه هنوز اين ابهام را سازمان حفاظت محيط زيست حل ننموده و اين كه چرا و به چه دلايلي اين جدا سازي در حال اتفاق است.

رئيس ستاد محيط زيست گفت: گرچه ابتدا اعلام شد قصد فروش يا اجاره پارك وجود ندارد اما  فعاليت عمراني در پارك گواه اين است كه اين اتفاق مي افتد و بهتر است سازمان در اين زمينه شفاف سازي کند.

وی افزود:  ما اعتقاد داريم كه توسعه و گسترش فضاي سبز  يكي از راهكارهاي اصلي كاهش معضلات زيست محيطي در شهر تهران مشخصاً در بحث آلودگي هوا است به همين دليل طرحهاي توسعه فضاي سبز در شهر تهران به جد پيگيري مي شود و به عنوان نمونه مي توان به افزايش ميزان تعداد پاركها  به حدود 1800 پارك تفرجي در تهران، رساندن سرانه فضاي سبز به 14 متر مربع و پروژه عظيم كاشت 7 ميليون درخت كه به ازاي هر شهروند يك درخت كاشته مي شود، اشاره کرد.

حیدر زاده ادامه داد:  مهمترين كاري كه سازمان پاركها از سال گذشته انجام داده است  تغيير اولويت فضاي سبز از چمن به درخت و درختچه است كه با توجه به كاركرد اكولوژيكي كه درخت و درختچه نسبت به چمن دارد مي تواند تحولي در تصفيه و پالايش هواي تهران ايجاد کند كه چمن صرفاً در طراحي محيط شهري استفاده شود و در فضاي سبز غالب نباشد.

وي با اشاره به اينكه كاشت 7 ميليون درخت هم در منازل و اتوبانهاي سطح شهر  يك تحول جدي در توسعه فضاي سبز در شهر تهران بوده است اظهار داشت: در پارك پرديسان نيز مجدداً اعلام آمادگي مي كنيم كه اگر سازمان حفاظت محيط زيست مي خواهد كاربري اين پارك اكولوژيك را عوض کند با توجه به اينكه قانون صراحتاً متولي پاركهاي داخل شهر را شهرداري تهران اعلام کرده است اين مجموعه اعلام آمادگي خود را در جهت اخذ مسئوليت اين پارك و توسعه فضاي سبز و در اختيار قرار دادن آن براي شهروندان به عنوان يك پارك اكولوژيك كه كاركرد تفرجي هم داشته باشد اعلام مي کند.

به گفته حیدر زاده،  وضعيت پارك پرديسان هم از لحاظ كيفيت نگهداري و فضاي سبز به هيچ عنوان مطلوب و زيبنده شهر تهران نبوده و اساساً قابل مقايسه با پاركهاي كه توسط  شهرداري تهران نگهداري مي شود نيست.

حيدرزاده افزود: روند نگهداري نامطلوب و تفكيك قسمتي از پارك و در اختيار بهره بردار قرار دادن آن مي تواند پايان عمر اين پارك را به همراه داشته باشد.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار تصریح کرد: به نظر مي رسد  سازمان حفاظت محيط زيست باید براي روشن شدن اذهان مردم دلايل ادامه فعاليت عمراني در پارك پرديسان و جداسازي پارك را توضیح دهد و  اگر  مي خواهد تغيير كاربري در آن انجام دهد بايد از كميسيونها ي مرتبط در شهرداري تهران مجوزهاي لازم را اخذ کند كه قطعا شهرداري تهران با آن مخالفت خواهد كرد.

وي ادامه داد: در شهرداري تهران كميته اي را مامور كرده ايم  كه از وضعيت پارك پرديسان و فعاليت عمراني كه در آن انجام مي شود گزارش كارشناسي تهيه و در اختيار شوراي اسلامي شهر تهران براي تصميم گيري نهايي قرار دهد.

وي با اشاره به توسعه فضاي سبز داخلي و همچنين فضاي سبز حاشيه اي به ویژه  توسعه كمربند سبز  توسط سازمان پاركها  اظهار كرد: حفظ و توسعه فضاي سبز از لحاظ كمي و كيفي از اولويتهاي شهر داري تهران و مديريت شهري است كه توسط سازمان پاركها و فضاي سبز و سازمانهاي متولي در حال اجر است.

وي در پاسخ به اینکه مسئولين محيط زيست از وضعيت تخريب فضاي سبز انتقاد دارند گفت: آمار و ارقام نشان دهنده توسعه فضاي سبز در سطح شهر تهران است البته اگر تخريب هاي فضاي سبز  وجود داشته باشد قانون نحوه برخورد با آن را مشخص كرده است.

حيدرزاده افزود: ضمن استقبال از حساسيت مسئولين محيط زيست نسبت به فضاي سبز كلانشهرها، دوستان را به حفظ ذخيره گاههاي زيست كره ، پاركهاي ملي، مناطق حفاظت شده تالابها كه روز به روز در حال نابودي است، توصيه مي كنيم.

حيدرزاده اظهار داشت: اميدواريم مسئولان محيط زيست  به همان اندازه كه به فضاي سبز شهرها حساسیت دارند كه ما هم از آن استقبال می کنیم در ماموريتهاي خودشان كه حفاظت از ذخيرهگاههاي زيست كره و پاركهاي ملي است حساسيت لازم را نشان دهند.

به اعتقاد رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار، جاي تعجب است كه بعد از 8 سال هنوز سازمان حفاظت محيط زيست گزارشي را  از وضعيت محيط زيست كشور به مجلس ارائه نكرده است كه اين مسئله مي‌تواند گلايه فعالان محيط زيست از سازمان محيط زيست و مجلس را به همراه داشته باشد.
 

کد خبر 2015506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha