۲۱ آذر ۱۳۹۱، ۹:۱۴

در استان مرکزی/

بومی‌سازی تولید تجهیزات مورد نیاز بخش انرژی کشور/ شکوفه اعتماد روئید

بومی‌سازی تولید تجهیزات مورد نیاز بخش انرژی کشور/ شکوفه اعتماد روئید

اراک - خبرگزاری مهر: بالاخره بعد از سالها تلاش در سال تولید ملی صنعتگران استان مرکزی در خوشه صنعتی تجهیزات مورد نیاز بخش انرژی جان تازه ای گرفتند و با سیاست وزارت نفت مبنی بر استفاده از حداکثر توان داخل رونق صنعتی در کارخانه های استان به شکوفه نشست.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی این روزها به دروازه خودکفایی صنعتی تبدیل شده است و به گفته وزیر نفت در سفر خود به اراک و بازدید از طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی، اکنون 70 درصد طراحی و ساخت تجهیزات انرژی اعم از نفت ، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه توسط صنایع تجهیزات ساز استان و متمرکز در اراک، بومی شده است.

در حالی که صنایع تجهیزات ساز استان مرکزی در ابتدای اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی اراک نسبت به مشارکت کم خود در اجرای این طرح گلایه داشتند اکنون به قطب تولید تبدیل شده و رفع بسیاری از نیازهای پارس جنوبی به عهده این صنایع گذاشته شده است.

12 هزار تن ظرفیت تولید در یک کارخانه 

مدیر گروه ساخت تجهیزات ماشین سازی اراک با اشاره به توانمندی های این کارخانه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این کارخانه  ساخت انواع تجهیزات انرژی،  چون بویلر ، برج ، مبدل ، اسکلت فلزی ، شیرهای سرچاهی و بیش از هزاران قطعه ریز و درشت پالایشگاهی و پتروشیمی را قادر است بسازد و ظرفیت تولید در آن بیش از 12 هزار تن است.

علی نبی زاده با بیان اینکه، صنایع استان مرکزی حضور جدی در تولید و نصب تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه امام خمینی شازند داشتند گفت: این صنایع بعد از مدتها توانستند توان خود را به اثبات برسانند و مخلصانه برای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) کار کردند. 

 مشارکت در ساخت 60 درصد تجهیزات

وی با اشاره به اینکه ماشین سازی اراک به عنوان بزرگترین و باسابقه ترین واحدهای صنعتی در طراحی، تولید و نصب تجهیزات مورد نیاز پالایشگاهی، نفت و گاز است افزود: این کارخانه توانست در تولید و نصب بیش از ۶۰ درصد تجهیزات پالایشگاه حضور داشته باشد و بزرگترین برج های پالایشگاه که اکنون در مرحله تولید بنزین قرار گرفتند را بسازد. 

مدیر کارخانه آذرآب گفت: علاوه بر ساخت و نصب دو دستگاه بویلر ۲۲۷ تنی، سه دستگاه بویلر بازیافت حرارتی، ۳۸ دستگاه راکتور و برج و ۴۰ مبدل حرارتی برای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تهیه کرده است.
 
غلامرضا بهمنش افزود: بویلرهای ساخته شده برای پالایشگاه در وزن های تقریبی یک هزار و ۶۰۰ تن بوده که با ساخت آنها در داخل ۱۴ میلیون دلار ارز نصیب ایران شده است.
 
 مشارکت 70 درصدی صنایع داخلی
 
مدیر اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند هم با بیان اینکه، با تکمیل این طرح ملی تا پایان سال ،هشت میلیون لیتر بنزین در روزبه تولید کشور اضافه شده و به 16 میلیون لیتر بنزین با کیفیت می رسد، گفت: 70 درصد امکانات و تجهیزات بکار رفته در این طرح ملی به همت متخصصان داخلی ساخته شده است.
 
رشید سیدیان با اشاره به اینکه، افزود: مراحل نصب تجهیزات مهم این طرح نیز با مشارکت مهندسان داخلی اجرا شد که نشان از توانمندی داخلی در طراحی، سخت و نصب است.
 
واگذاری اجرای فاز 12 پارس جنوبی به متولیان طرح توسعه امام خمینی
 
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند هم در گفتگویی با خبرنگار مهر گفت: به دلیل موفقیت های صنعتگران نفتی در استان مرکزی، اجرای فاز 12 پارس جنوبی به متولیان طرح توسعه امام خمینی شازند واگذار شد.

علی اکیر میرقادری با اشاره به اینکه تلاش های شبانه روزی برای اجرای طرح توسعه اکنون در حال به ثمر نشستن است افزود: این تصمیم از سوی وزارت نفت گرفته شده وبرای اولین بار اجرای یکی از فازهای پارس جنوبی به دست اندرکاران پخش و تولید نفت سپرده شده است.
 
وی کار در فاز 12 پارس جنوبی را به اندازه سه فاز دانست و گفت: بسیاری از تجهیزات طرح توسعه را صنعتگران استان مرکزی در اراک ساختند که این توان باید در دیگر پروژ های نفتی استفاده شود.
 
شکوفه راستین
کد خبر 1763172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha