۲۵ آذر ۱۳۹۱، ۹:۲۳

گزارش مهر/

شکست رکورد ریل گذاری جهان در گلستان

شکست رکورد ریل گذاری جهان در گلستان

اینچه برون - خبرگزاری مهر: خط ریلی گرگان - اینچه برون سریع ترین خط ریلی بین المللی است که با انجام روزانه یک کیلومتر ریل گذاری، رکورد جدیدی در این حوزه به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت حدود هشت ماه از آغاز ساخت خط آهن ریلی گرگان – اینچه برون این طرح دارای 60 درصد پیشرفت فیزیکی است و با روند موجود حدود دو ماه دیگر این مسیر 80 کیلومتری به بهره برداری می رسد.

خط آهن گرگان اینچه برون بخشی از خط ریلی، 906 کیلومتری ترکمنستان و قزاقستان است و موافقت نامه اولیه ساخت خطوط ریلی ایران، قزاقستان و ترکمنستان در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمن‌باشی» بین رؤسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان به امضاء رسید؛ همچنین بیانیه مشترکی از سوی رؤسای جمهوری 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در اجلاس کشورهای حاشیه خزر در مهرماه 1386 در تهران صادر شد و موافقت نامه نهایی ساخت این خط آهن تثبیت شد.

این خط راه‎آهن، ایران را به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان و سایر کشورهای آسیایی میانه متصل خواهد کرد و با بهره‎برداری از این خط راه آهن، کشورهای شمال ایران به جنوب کشور و دریای آزاد راه پیدا خواهند کرد و کریدور حمل و نقل خوبی به لحاظ ترانزیت کالا ایجاد می‎شود.

از لحاظ زیرساختی بیش از 160 دستگاه پل کوچک و بزرگ احداث شده است و برای احداث این خط راه آهن یک هزار و 300 میلیارد ریال هزینه می‎شود.

نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این زمینه می گوید: روند کار بصورت سریع در حال پیشرفت و اجراست و عملیات زیر سازی و ابینیه فنی تا حدود 95 درصد اجرا شده است.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: این طرح در زمانبندی عادی در مدت دو تا سه سال به بهره برداری می رسید ولی اکنون با گذشت هشت ماه حدود 60 ردصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: اجرای این طرح تجلی خودباوری و کار ملی است که بصورت شبانه روزی و با چند شیفت درحال اجراست،  پروژه راه آهن گرگان – اینچه برون جزو طرح های مهر ماندگار است و احداث دهکده چند منظوره نیز از دیگر طرح های این پروژه است.

رفیعی نژاد بیان داشت: در محل اتصال راه آهن گرگان اینچه برون به مرز ترکمنستان، پروژه دهکده چند منظوره نیز ایجاد می شود.

نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: عرض خط ریلی کشور 1435 میلی متر است ولی ریل ترکمنستان و قزاقستان 1530 میلی متر عرض دارد که به همین منظور در منطقه مرزی، این خطوط به هم متصل می شوند.

وی یادآورشد: تاکنون سه دهکده چندمنظوره در جهان احداث شده است که دهکده گلستان چهارمین مورد آن است و این خط آهن، روسیه، چین و اروپا متصل می شود و مزیت اصلی این پروژه این است خاور دور را به خلیج فارس وصل می کند

نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به آغاز ریل گذاری راه آهن گرگان – اینچه برون گفت: حدود 45 کیلومتر کل مسیر عملیات بالاست و عملیات ریل گذاری انجام می شود.

علی اصغر رفیعی نژاد گفت: پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون به طول 78 کیلومتر و 600 متر از روستای قره تپه در محور یساقی – بندرترکمن، شروع و تا سمت ایستگاه تغییر بوژی اینچه برون در شرق استان ادامه می یابد.

به گزارش مهر،  طول راه آهن گرگان – اینچه برون  از حوالی روستای قره تپه شروع می شود و به مسر شهرستان اق قلا به سمت شمال در ایستگاه اینجه برون به پایان می رسد، همچنین عملیات زیر سازی این طرح پایان یافته و کلیه ابنیه فنی کوچک شامل 155 پل انجام شد.

این طرح در ارتقای سهم تزانزیتی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد فرصت های شغلی نقش بسزایی دارد و ساخت این راه آهن به دلیل ضرورت اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‎های آزاد دریای جنوب و با هدف افزایش درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا و با توجه به وجود میلیون‎ها تن غلات مازاد در قزاقستان، در بسته کاری دولت تعریف شد.

این پروژه در جمهوری اسلامی ایران از بیستم تیر ماه سال 1390 با عقد تفاهمنامه‎ای میان شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور به عنوان کارفرما و شرکت پارس انرژی به عنوان مجری پروژه آغاز شد.

در کل مسیر سه ایستگاه سبز دشت، ایستگاه جدید گرگان در محدوده 10 کیلومتر شمال فرودگاه بین‎المللی گرگان در نزدیکی روستای یامپی و ایستگاه تعویض بوژی اینچه‎برون در فاصله چهار کیلومتری خط مرزی پیش‎بینی شده است و در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.
کد خبر 1766170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha