۲۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۸:۴۸

یک محقق مطرح کرد:

تجاری کردن یک گونه منحصر بفرد/ تبلیغات سایت خارجی برای فروش "سمندر"!

تجاری کردن یک گونه منحصر بفرد/ تبلیغات سایت خارجی برای فروش "سمندر"!

خرم آباد - خبرگزاری مهر: یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر مهم ترین مشکل در رابطه سمندر لرستانی تجاری کردن این گونه است، ادامه داد: حتی این موضوع تا جایی پیش رفته که یک سایت خارجی اقدام به تبلیغ فروش سمندر لرستانی کرده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا پسرک لو ظهر شنبه در سمینار تخصصی سمندر لرستانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 43 هزار گونه مهره دار در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد بیش از چهار گونه مربوط به دوزیستان است که سمندر لرستان جزء این دوزیستان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی 20 سال گذشته جمعیت دوزیستان بسیار کاهش پیدا کرده است، بیان داشت: تغییرات زیستگاهی، تخریب زیستگاهها، ورود گونه های غیر بومی، بیماریهای عفونی، تغییرات آب و هوایی، افزایش تشعشع "یو وی"، تراکنش سموم و مواد شیمیایی از جمله دلایل کاهش جمعیت دوزیستان شده است.

این مدرس دانشگاه با تشریع عامل گونه های غیربومی و تاثیر آن بر روی دوزیستان بومی عنوان کرد: این امر موجب کاهش و انقراض گونه های بومی می شود.

پسرک لو با بیان اینکه این گونه های خارجی گونه های بومی را شکار می کنند، تصریح کرد: همچنین عوامل بیماری زا توسط این گونه های خارجی به گونه های بومی انتقال داده می شوند.

وی با اشاره به مثالی در این زمینه عنوان کرد: به طور مثال رهاسازی گونه ماهی قرمز در دریاچه ها و رودخانه ها موجب به خطر افتادن سایر دوزیستان می شود.

این مدرس دانشگاه تغییر کاربری زمینها را یکی دیگر از عوامل تهدید دوزیستان عنوان کرد و گفت: این امر موجب نابودی زیستگاههای دوزیستان می شود.

پسرک لو با بیان اینکه این تغییرات توسط انسانها بر روی جنگلها صورت می گیرد، افزود: به طور مثال تغییر کاربری زمینهای جنگلی به علفزارها و زمینهای کشاورزی، زهکشی تالابها و تبدیل آنها به زمینهای کشاورزی موجب به خطر افتادن حیات دوزیستان در این مناطق می شود.

وی تغییرات آب و هوایی را عامل اصلی نابودی دوزیستان دانست و ادامه داد: به طور مثال تهدید حیات سمندر لرستانی نیز به این موضوع برمی گردد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کاهش بارشها و افزایش دما موجب ایجاد خطر برای دوزیستان شده است.

پسرک لو با اشاره به وضعیت سمندر لرستانی نیز بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر مهم ترین مشکل در رابطه با این گونه تجاری کردن آن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی موارد انسانها از این گونه به عنوان یک حیوان دست آموز استفاده می کنند ادامه داد: حتی این موضوع تا جایی پیش رفته که یک سایت خارجی مربوط به یکی از کشورهای اروپایی اقدام به تبلیغ فروش سمندر لرستانی کرده بود.

این مدرس دانشگاه با تقدیر از اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از سمندر لرستانی گفت: خوشبختانه متولیان و همچنین حامیان محیط زیست لرستان کارهای مطلوبی برای حفاظت از این گونه منحصر به فرد انجام داده اند به طوری که در حال حاضر این گونه از "در معرض انقراض" به جایگاه "در معرض تهدید" ارتقا یافته است.

پسرک لو ادامه داد: ارتقا جایگاه سمندر لرستانی منجر شد که امروز تجارت این گونه منحصر به فرد جرم تلقی می شود.

کد خبر 1766949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha