۱۷ دی ۱۳۹۱، ۸:۵۰

فریاد شیری:

من از شعر فرار می‌کنم/ دوره فعلی شعر ما دوره متوسط‌هاست

من از شعر فرار می‌کنم/ دوره فعلی شعر ما دوره متوسط‌هاست

فریاد شیری می‌گوید: دوره فعلی در شعر معاصر دوره متوسط‌هاست و در چنین فضایی که شعر خوب خوانده و دیده نمی‌شود باید از شعر فرار کرد.

فریاد شیری، شاعر و منتقد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تصمیم ندارد مجموعه اشعار تازه خود را برای انتشار در اختیار ناشری قرار دهد، اظهار کرد: از سویی در وضعیت اقتصادی فعلی، مردم و ناشران دیگر برای مولف و ناشر انگیزه‌ای برای کار کردن باقی نمانده است، اما مساله تنها این نیست. من به خاطر بده‌بستان‌ها و روابط ناسالمی که این روزها میان منتقدان شعر و شاعران بر قرار است، دیگر انگیزه‌ای برای حضور در چنین فضایی را ندارم و در واقع در حال فرار کردن از شعر هستم.

شیری ادامه داد: این روزها به خوبی می‌شود دید که شعر دیگر اولویت مطالعه و خرید کتاب مردم نیست و ناشر هم طبیعی است که ظرفیت سرمایه‌گذاری روی شعر را از دست می‌دهد. در این فضا با اینکه من ناشر هم دارم، اما ترجیح می‌دهم از شعر دوری کنم و اثری منتشر نکنم.

شاعر مجموعه شعر«امضای تازه می‌خواهد این نام» همچنین گفت: فضای شعر و نشست‌های نقد شعر این روزها تنها بر اساس رابطه شکل می‌گیرد و کارهای خوب در آنها چندان به چشم نمی‌آید. منتقدین و مسئولان معدود صفات شعر نشریات دست به هر کاری می‌زنند تا حرف خودشان را به چشم بیاورند و در چنین فضایی شعر و شاعران جدی دیگر فرصتی برای نفس کشیدن ندارند و طبیعی است که از این فضا بخواهی فراری شوی.

شیری افزود: دوره الان ما در شعر، دوره متوسط‌هاست. من در این دوره رسما اعلام کرده‌ام که از شعر فرار می‌کنم. تصمیم دارم دیگر مجموعه شعری به نام خودم منتشر نکنم؛ جز اینکه حس کنم حق این اشعار است که منتشر شوند تا خواننده بخواندشان.

وی تاکید کرد: حس می‌کنم اتفاقات دهه 60 و 70 در شعر امروز ما در حال تکرار است و متاسفانه تنها شاعران مدعی زیادتر شده‌اند و نه شعر خوب.

این شاعر در ادامه از فعالیت ادبی خود در فضای ادبیات کودک و نوجوان خبر داد و گفت: فضای این ادبیات سالم‌تر و با انصاف‌ است و به نظرم به راحتی نویسنده می‌تواند بازخورد کار خودش را هم در آن ببیند. من این روزها رمانی را برای نوجوانان با عنوان «داستان کتابی که نوشته نشد» آماده انتشار کرده‌ام و مجموعه شعر سپیدی را هم برای همین مخاطب در کنار مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نوجوانانه آماده چاپ دارم.

شیری همچنین از ادامه فعالیت خود برای تدوین کتاب «تاریخ تحلیلی شعر کرد» خبر داد و گفت: تدوین این کتاب نیازمند سفر من به ارمنستان است که هنوز محقق نشده است.

کد خبر 1784194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha