۲۵ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۱۰

آیت‌الله مصباح‌یزدی:

اختلافات مذهبی را باید با الگوگیری از اهل بیت(ع) برطرف کرد/ توصیه‌ آیت الله بهجت

اختلافات مذهبی را باید با الگوگیری از اهل بیت(ع) برطرف کرد/ توصیه‌ آیت الله بهجت

قم - خبرگزاری مهر: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یکی از مسائلی که جهان اسلام با آن مواجه است، مشکل اختلاف مذهبی است که باید با الگوگیری از روش اهل بیت(ع) و علمای سلف آن را برطرف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی صبح دوشنبه در دیدار امام جمعه ایرانشهر با اشاره به ضربه سنگین مسلمانان از اختلافات مذهبی در دنیای اسلام اظهار داشت: اختلافات مذهبی قبل از انقلاب وجود داشته و ما ضربه اختلافات مذهبی را  در کشور چشیده ایم.

وی با بیان این که یکی از مزایای مقام معظم رهبری این است که مسائل را به خوبی درک و مدیریت می‌کنند، بیان داشت: ایرانشهر مردم خوبی دارد و علی‌رغم تلاش‌هایی که می‌شود بین شیعه و سنی در کشور اختلاف شود، مردم  این شهر نیاز به روشنگری ساده، مدبرانه وحکیمانه دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مقام معظم رهبری با سفر خود به سنندج خیلی از آفت‌ها را برطرف کردند، افزود: باید با موقع شناسی و با رفتار متین و پرهیز از انجام کارهایی که لازم نیست با مذاهب دیگر در دام دشمنان نیفیتم.

باید زمینه را برای حقانیت شیعه فراهم کنیم

وی با بیان این که باید سعی کنیم زمینه را برای حقانیت شیعه فراهم کنیم تا آنها با شیعه بیشتر آشنا شوند، گفت: باید از طرفی هم مواظب باشیم خودمان در آنها هضم نشویم که نمونه آن را ما در کشورهایی نظیر عراق دیده‌ایم کسانی که علاقه به وحدت داشتند ولی متاسفانه یک نوع خود باختگی در جهات مالی و سیاسی پیداکردند.

آیت الله مصباح با بیان اینکه باید با عمل به روش اهل بیت(ع) و بزرگان شیعه این مکتب را حفظ کنیم، گفت: جمعیت شیعه‌ای که امروز وجود دارد به خاطر روش و برخورد منطقی و حسن تدبیر اهل بیت(ع) و علمای شیعه بوده است، اگر آنان از روز اول شمشیر را از رو می‌بستند چیزی از شیعه باقی نمانده بود؛ امروز بهترین نمونه این علما مقام معظم رهبری است.

توصیه‌های آیت الله بهجت

وی با اشاره به  تو صیه‌هایی از آیت الله العظمی بهجت در خصوص برخورد با مذاهب دیگر بیان داشت: مرحوم آیت الله بهجت به بنده فرمود وقتی با اهل تسنن مواجه می‌شوی اول از خلافت امیر المومنین(ع) و یا داستان شهادت حضرت زهرا(س) وارد نشوید که اثر نخواهد داشت چرا که آنان موضع گرفته و از راه تعصب وارد می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: این مرجع تقلید فرمود: به  عنوان مثال باید از مذاهب چهارگانه وارد شد و بحث کرد و چنین بیان نمود که شما از کسی تقلید می‌کنید که شاگرد کسی است که ما از او تقلید می‌کنیم و به این نحو آنها مذهب شیعه را در کنار چهار مذهب دیگر می‌پذیرند و این فتح بابی می‌شود تا آنها کتاب‌های ما را مطالعه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: علمای ما از زمان شیخ طوسی تا سید شرف الدین، با ارتباط و معاشرت دوستانه‌ای که با اهل سنت داشتند بسیار تأثیرگذار بوده و خیلی‌ها در اثر این رفتار شیعه شده‌اند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در روایات اهل بیت(ع) به شرکت در نماز جماعات، تشییع جنازه و... اهل سنت سفارش شده است، گفت: اخلاق خوب رمز موفقیت بزرگان ما بوده که ما نیز باید از این روش در برخورد با دیگران استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: برخی از اهل سنت با کشورهای عربی ارتباط دارند که این مسئله باید مورد اهتمام قرار بگیرد؛ اهل سنت نظام اسلامی، حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری را واقعا قبول دارند چرا که می‌دانند که اگر این انقلاب اسلامی نبود آنها گرفتار کمنیست‌ها می‌شدند.

پایبندی شیعیان به ارزش‌های اسلامی بهترین راه برای تبلیغ مکتب تشیع است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اهل سنت به فرزندان پیامبر(ص) وحضرت زهرا(س) علاقه دارند؛ نماینده خبرگان کردستان که اخیرا مورد ترور قرارگرفت به من گفت کسی که به زریه حضرت زهرا(س) جسارت کند کافر است.

وی در ادامه بیان داشت: باید بدون تعصب ویژگی‌های نظام اسلامی و مقام معظم رهبری را برای آنها بیان کنیم و نظام جمهوری اسلامی را با نظام‌های عربی مقایسه کنیم که چگونه سران آنها  با دشمنان مسلمانان می‌نشینند و شراب می‌خورند و به مردم خود ظلم می‌کنند.

آیت الله مصباح یزدی در پایان با بیان این که هر اندازه سعی کنیم شیعیان را با ارزش اسلامی پایبند کنیم بهترین راه برای تبلیغ این مکتب است گفت: پاسخ شبهات را باید با بیان منطقی داد و درکنار درس های سنتی حوزه آموزش هایی  برای پاسخ به شبهات روز انجام شود.

نیازمند حضور روحانیون برای پاسخ به شبهات هستیم 

به گزارش مرکز خبر حوزه، امام جمعه ایرانشهر نیز در این دیدار با اشاره به زندگی مسالمت آمیز اهل سنت و شیعه اظهار داشت: علما و مراجع نگاه مثبتی به مسائل شیعیان حاضر در مناطق سنی نشین دارند و سعی می‌کنند مشکلات آنها را برطرف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین طاووسی بیان داشت: وفاق و همدلی خوبی میان مردم ایرانشهر وجود دارد و اهل سنت و تشیع به خوبی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اما نیازمند حضور روحانیونی هستیم که بتوانند شبهات مطرح شده را پاسخ دهند زیرا برخی افراد به ویژه از خارج از استان تنها به دنبال شبهه افکنی هستند.

وی به علاقه مردم ایرانشهر به مقام معظم رهبری اشاره کرد و بیان داشت: مردم این شهر میزبانی از ایشان را در زمان تبعید افتخار عظیمی برای خود می‌دانند.

30 درصد جمعیت ایرانشهر شیعه هستند

امام جمعه ایرانشهر با اشاره به تقویت حوزه‌های علمیه موجود در ایرانشهر افزود: ایرانشهر دارای مراکز دانشگاهی متعددی نیز بوده و سه حوزه علمیه مخصوص شیعیان نیز در این شهر وجود دارد هرچند تعداد حوزه‌های اهل سنت بیشتر از شیعیان است.

وی با اشاره به ترکیب جمعیتی اهل سنت و تشیع در این شهر بیان داشت: در حال حاضر 30 درصد جمعیت ایرانشهر شیعه هستند و بسیاری از ادارات از جمله شهرداری و نیز شورای شهر به وسیله دیدگاه‌های اهل سنت اداره می‌شود.
 

کد خبر 1790599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha