۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۵۶

آغاز پروژه پرورش تمساح در باغهای سیستان

آغاز پروژه پرورش تمساح در باغهای سیستان

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان از آغاز پروژه پرورش تمساح در باغهای این استان خبر داد.

خسرو افسری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر بر اساس سرشماری صد در صد و آمار عینی 284  گاندو در برکه ها و آبگیرهای سیستان و بلوچستان شناسایی شده اما مطمئناً تعداد این گونه در استان بسیار بیشتر از این میزان است و به 400 تا هم می رسد.

به گفته وی، مرکز تحقیقات اداره کل محیط زیست سیستان در سال جاری موفق به تکثیر در اسارت تمساح پوزه کوتاه شد و 16 تمساح در این شرایط تولید شده است.

افسری با بیان اینکه گاندو یا همان تمساح پوزه کوتاه برای مردم محلی مقدس است اظهار داشت: هر جفت تمساح پوزه کوتاه در فصل جفت گیری 15 تا 20 عدد تخم می گذارد که در صورتی که شرایط مهیا باشد دست کم نصف این تعداد قادر به رشد و نمو است .

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان  تصریح کرد: بنابراین  از هر 10 جفت تمساح پوزه کوتاه در طول یک سال می توان حداقل 100 عدد تمساح احیا کرد لذا اداره کل محیط زیست استان در نظر دارد این گونه را در اختیار باغدارانی که شرایط نگهداری تمساح را دارند و برای پرورش آن داوطلب هستند قرار دهد.

وی افزود: در این پروژه که اعتبار آن به عهده خود باغداران است تعدادی از گاندوهایی که تولید می شوند باید به محیط زیست برگردانده شود اما بیش از آن هر تعداد تمساحی را که تولید شود متعلق به باغداران است و می توانند آن را نگهداری کنند و یا بفروشند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد گونه تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی (گاندو) که در باور مردم بومی منطقه حیوانی مقدس است، طبق آخرین سرشماری‌ها در بهار سال جاری در منطقه سرباز به 286 رسیده است و این در حالی است که به گفته مسئولان محلی تا دو سال گذشته این تعداد 400 گونه گاندو بوده است.

کد خبر 1802369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha