۲۳ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۱۲

کمرنگ شدن برگزاری مسابقات پرشور قرآنی/ توجه به چهره های قرآنی مناطق محروم

کمرنگ شدن برگزاری مسابقات پرشور قرآنی/ توجه به چهره های قرآنی مناطق محروم

چهره ماندگار قرآنی استان قم، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن که طی سال‌های گذشته با شور و هیجان بهتر و با حضور تعداد بیشتری از علاقه‌مندان قرآنی برگزار می‌شد، از افت مسابقات قرآنی کشور طی سال‌های گذشته اظهار تأسف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی دهدشتی استاد پیشکسوت قرآنی استان قم که در هفتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی تجلیل خواهد شد، علاوه بر انجام فعالیت‌های قرآنی در رشته قرائت، فعالیت‌های گسترده‌ای در رشته تواشیح نیز داشته است و همچنین سال‌های متمادی به عنوان مدرس قرآن و داور مسابقات شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی قرآن بوده است.

این استاد پیشکسوت قرآنی درباره فعالیت‌های قرآنی خود طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: هرچند که پیش از این فعالیت‌های زیادی در رشته قرائت انجام داده و مقام‌هایی نیز در مسابقات کشوری و بین‌المللی کسب کرده‌ام، اما کار در حوزه فعالیت‌های قرآنی محدود به این نشده است و در کنار فعالیت‌های قرآنی، مسئول گروه تواشیح «الغدیر» نیز هستم و داوری مسابقات قرآن و تواشیح در مراحل شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی را نیز انجام داده‌ام.

وی با یادآوری اینکه سال‌های سال به عنوان مدرس تجوید و صوت و لحن در جامعة المصطفی العالمیة فعالیت داشته‌ام، افزود: در مسابقات بین‌المللی قرآن سایر کشورها نیز به عنوان داور مسابقات حضور داشته و همچنین، طی دهه‌های گذشته، رتبه‌های کشوری و بین‌المللی مسابقات قرائت و تواشیح را نیز کسب کرده‌ام.

دهدشتی با اشاره به برگزاری هفتمین دوره همایش تکریم چهره‌های قرآنی کشور، گفت: این همایش کمک می‌کند تا برخی از اساتید و چهره‌های قرآنی که طی سال‌های گذشته مهجور مانده‌اند، معرفی شوند و توجه بیشتری به این اساتید که عمدتا در شهرستان‌های محروم هستند نیز صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در شهرستان‌ها و استان‌ها به واقع مهجور مانده‌اند و طی سال‌های گذشته هیچ اقدامی در جهت تکریم و تجلیل از آنها صورت نگرفته است، افزود: هم‌اکنون در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها شاهد فعالیت قرآنی افرادی هستیم که شاید در مسابقات قرآن استانی، کشوری و بین‌المللی مقام نداشته‌اند اما فعالیت‌های مستمری در زمینه برگزاری جلسات قرآنی داشته‌ و تأثیرگذاری زیادی در گسترش فرهنگ قرآنی در شهرستان یا استان خود داشته‌اند.

دهدشتی با یادآوری اینکه پیش از برگزاری همایش تکریم چهره‌های قرآنی، کسی یادی از این چهره‌های قرآنی که بعضا در استان‌ها و شهرستان‌ها حضور داشته و معرفی نشده بودند، نمی‌کرد، گفت: این همایش طی سال‌های گذشته کمک کرده است تا چهره‌ها و اساتید قرآنی که به فراموشی سپرده شده بودند، مورد توجه بیشتری قرار گیرد و البته اهمیت برگزاری این همایش نیز به همین دلیل است که زمینه توجه بیشتر به پیشکسوتان قرآنی را فراهم می‌کند.

این استاد قرآنی در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: برگزاری این همایش نه به آن دلیل که ما هم در هفتمین دوره آن به عنوان پیشکسوت قرآنی تجلیل خواهیم شد، اقدام خوبی است بلکه اهمیت این همایش به این دلیل است که طی سال‌های گذشته شاهد زحمات فراوانی از سوی چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی بوده‌ایم که همواره مهجور بوده‌اند و لازم بود که به نوعی از زحمات آنان تجلیل شود.

وی با اشاره به رشد فعالیت‌های قرآنی در کشور طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: هرچند که طی سال‌ها و دهه‌های گذشته پیشرفت خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی داشته‌ایم اما انتظار داریم که توجه بیشتری به گسترش فرهنگ قرآنی در کشور صورت گیرد و فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی با شور و هیجان بیشتری در کشور دنبال شود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن که طی سال‌های گذشته با شور و هیجان بهتر و با حضور تعداد بیشتری از علاقه‌مندان قرآنی برگزار می‌شد، از افت مسابقات قرآنی کشور طی سال‌های گذشته اظهار تأسف کرد و گفت: از متولیان و مسئولان قرآنی کشور انتظار داریم که توجه بیشتری به فعالیت‌های قرآنی به ویژه برگزاری مسابقات قرآن داشته باشند و همچنین در کنار برگزاری مسابقات قرآن، افراد و اقشار مختلف جامعه را نیز به حضور در سالن برگزاری مسابقات تشویق کنند تا این مسابقات با رونق بیشتری دنبال شده و در نتیجه فضای قرآنی خوبی در سطح جامعه ایجاد شود.

دهدشتی یکی از مهم‌ترین ضعف‌های حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور را کمبود اساتید مجرب قرآنی در استان‌ها و شهرستان‌های محروم دانست و گفت: برخی از شهرستان‌ها به واقع از نظر اساتید قرآنی، مؤسسات قرآنی و ... محروم هستند و لازم است که سازمان‌های متولی قرآنی در کشور توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته و اعتبارات بیشتری را برای انجام فعالیت‌های قرآنی در شهرستان‌های محروم اختصاص دهند و زمینه برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی در این مناطق را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه هرساله دقت بسیاری در انتخاب پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی به منظور تجلیل در همایش تکریم چهره‌های قرآنی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: برگزارکنندگان این همایش طی سال‌های گذشته زحمات بسیاری در جهت انتخاب به حق چهره‌های قرآنی کشیده‌اند که البته از این پس نیز انتظار داریم که برای انتخاب پیشکسوتان و چهره‌های برار قرآنی، تحقیق بیشتری صورت گیرد و به ویژه در جهت شناسایی و معرفی چهره‌های قرآنی استان‌ها و شهرستان‌های محروم‌تر اقداماتی اساسی انجام شود و مسئولان‌ برگزارکننده این همایش در انتخاب چهره‌های برتر قرآنی تنها به شناخته بودن این چهره‌ها توجه نداشته باشند بلکه شاخص های دیگری را نیز ملاک انتخاب خود قرار دهند.

وی تجلیل از چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی را عامل مؤثری در جذب سایر افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به انس با قرآن و انجام فعالیت‌های قرآنی خواند و افزود: طی سال‌های گذشته که در این همایش حضور داشتم، شاهد معرفی افراد و چهره‌هایی بودم که شاید پیش از آن کمتر مورد توجه بوده و تکریم نشده بودند که البته لازم است این اقدامات بیش از پیش پررنگ‌تر شود.

این استاد و پیشکسوت قرآنی در بخش پایانی سخنان خود افزود: به هر حال تشویق و تجلیل به هر شکلی که باشد خوب است و همایش تکریم چهره‌های قرآنی نیز موجب می‌شود تا اساتید قرآنی احساس کنند که فراموش نشده‌اند و جوانان و نوجوانان نیز زمانی که تجلیل از این افراد را می‌بینند به این نتیجه برسند که اگر فعالیت‌های قرآنی خوبی داشته باشند در آینده از آنان نیز تجلیل خواهد شد.

یادآور می‌شود، هفتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی کشور، از ساعت 19 تا 21 پنج‌شنبه 26 بهمن، به منظور تجلیل از 34 پیشکسوت و چهره برتر قرآنی با حضور مسئولان کشوری در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.
کد خبر 1814066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha