۲۷ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۰۲

مهر بررسی می کند؛

ساز ناکوک موسیقی/ گلستان گنجینه موسیقی اقوام

گرگان - خبرگزاری مهر: بیست و هشمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی در گلستان همزمان با تهران آغاز شد که توجه بیشتر به موسیقی نواحی و اقوام برای غنابخشی به موسیقی ملی ضروری به نظر می رسد.

 

fi گزارش خبرنگار مهر، ثبت بیش از 40 گروه موسیقی و گویش های مختلف غنای موسیقی در گلستان زمین را افزایش داده و هنرمندان چیره دستی از این استان به عرصه هنر و موسیقی کشور پا گذاشته اند.

به رغم تنوع موسیقی در گلستان، به تاکید بسیاری از فعالان و هنرمندان این رشته برنامه ریزی برای تقویت موسیقی اقوام ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

غنای موسیقی در گلستان

خواننده پیشکسوت و هنرمند موسیقی فولکلور غرب گلستان اظهار کرد: در منطقه استرآباد و استان گلستان سه نوع موسیقی فولکلور استرابادی با گویش طبری، موسیقی فولکلور ترکمن و موسیقی ملی یا همان سنتی را داریم که در هیچ منطقه ای از کشور وجود ندارد.

محمد تقی رفیع زاده در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شهر گرگان از سال های بسیار دور یکی از مراکز موسیقی کشور بود و استادان و کارشناسان بزرگی در این منطقه وجود داشت اما طی دهه های اخیر به دلایلی به موسیقی اقوام بی توجهی شده است.

وی گفت: با توجه به قدمت موسیقی در این منطقه و وجود نوعی از موسیقی خاص که در دیگر مناطق کشور وجود ندارد مسئولان استانی بایستی با انجام برنامه ریزی لازم موسیقی اقوام را تقویت کرده و جان دوباره ای به موسیقی استان دهند.

موسیقی فجر همبستگی ایجاد می کند

رفیع زاده درباره برگزاری جشنواره فجر گفت: برگزاری این گونه جشنواره ها بسیار جالب بوده و برای پیشرفت موسیقی بسیار خوب است چراکه برپایی جشنواره موسیقی زمینه لازم برای معرفی فرهنگ و اقوام مختلف را فراهم کرده و به نوعی همبستگی را به وجود می آورد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در زمینه آموزش موسیقی یکی از بهترین دوران ها را داریم و می توان گفت یکی از دوره های شکوفایی آموزش موسیقی در زمان حال است و در آموزش موسیقی کلاسیک بسیار پیشرفته هستیم.

این هنرمند پیشکسوت گفت: مردم ما مردم حساس و باگذشتی بوده و تحمل فشار و ناملایمتی بیش از حد را ندارند و در این میان موسیقی آرامش بخش بوده و از بار بسیاری از تنش های روانی می کاهد و آثار مثبت آن در جامعه قابل لمس است.

رفیع زاده اظهار کرد: موسیقی را بر مبنای سه فرهنگ قومی، دینی و ملی می توان بررسی کرد در فرهنگ قومی پایه و اساس رشد انسان ها بوده، بعد فرهنگ پرستش به وجود آمد و سپس فرهنگ ملی که همان فرهنگ عقلانی بوده و این که افراد از قوم های مختلف بدون مشکل در کنار هم زندگی می کنند.

 

وی درباره رشد موسیقی کشور گفت: من معتقدم تمام کارشناسان موسیقی که می توانند برای پیش برد سلامت جامعه کوشا باشند باید با هماهنگی مدیران و مسئولان ذی ربط در کشور یک فرهنگ موسیقی مناسب مانند موسیقی فولکلور و موسیقی سنتی را با روش های جدید به وجود بیاورند تا موجبات رشد موسیقی در کشور فراهم شود.

بازگشت اساتید سبب تحول موسیقی گلستان می شود

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تصریح کرد: استان ما در عرصه موسیقی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و وجود استاید بزرگ و چهره های نام آشنای موسیقی مانند استاد محمد رضا لطفی بیانگر این حقیقت است و بازگشت این اساتید به گلستان قطعا موجب تحول در عرصه موسیقی استان می شود.

غلامرضا منتظری گفت: زبان شیرین هنر می تواند در افراد شور و نشاط ایجاد کند و هنر با ویژگی هایی که دارد می تواند هم بستر شقاوت و هم بستر سعادت و نیک بختی را فراهم آورد.

وی ادامه داد: شیطان پس از رانده شدن از درگاه خداوند گفت برای گمراهی انسان ها تلاش می کنم همه چیز را زیبا جلوه دهم بر همین اساس هنر و به ویژه موسیقی به دلیل زیبایی و جذابیت می تواند زمینه ساز خوشبختی یا بدبختی افراد شود.

وی گفت: هنر موسیقی داری منزلتی ویژه است و اگر برخواسته از اندیشه، فکر و ندای فطرت انسانی باشد رشد دهنده بوده و موجب تعالی انسان می شود و چقدر زیباست که هنرمند همزمان با کوک کردن ساز خود، دل انسان‎ها را نیز کوک کرده و آن ها را به فطرت و حقیقت واقعی خودشان نزدیک کند.
 
 
 
بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال ۹۱ نیز مانند دو سال گذشته همزمان با تهران از  ۲۶ الی ۲۸ بهمن ۹۱ با حضور دوگروه استانی - یک گروه از تهران و یک گروه از کشور هندوستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در حال برگزاری است.
 
برنامه اجراهای امسال نیز مانند سال گذشته بدین قرار است که هر شب در بخش اول هنرمند پیشکسوت در موسیقی مقامی به اجرای برنامه خواهد پرداخت و سپس اجرای گروه ها آغاز می شود.
 
در این جشنواره هنرمندان پیشکسوتی شامل استاد محمد تقی رفیع زاده خواننده و پژوهشگر موسیقی محلی غرب گلستان، استاد پرویز کیشی گرمرودی خواننده موسیقی آذری، استاد علی اکبر اصلانی کتولی خواننده موسیقی کتول، استاد دردی محمد اسماعیل زاده ( دردی طریک) خواننده و نوازنده ترکمن و استاد محمد نوری خواننده و نوازنده موسیقی سیستان نیز حضور دارند.
 
برنامه های بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ساعت 18 در تالار فخرالدین اسعد گرگانی آغاز می شود.

 

کد خبر 1815338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha