۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۸:۱۶

سينماي سوخته كامبوج در كن اكران شد

مشهورترين فيلمساز كامبوجي امسال با فيلمي درباره نسل كشي وحشتناك كشورش به معتبرترين جشنواره سينمايي جهان آمده است.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري مهر، ريتي پن كه امسال فيلم دلخراش "سينماي سوخته" را در بخش خارج از مسابقه جشنواره كن به نمايش گذاشته، درباره فيلم خود به خبرگزاري فرانسه گفت: "من معتقد به نقش هنر در جامعه هستم. به ويژه در جامعه كامبوج كه هنر مدتها توسط رژيم خمرهاي سرخ مورد تاخت و تاز قرار گرفت. آزادي بيان مردم كامبوج هرگز تا اين حد مورد تهديد نبوده. ما تكنولوژي داريم، اقتصاد داريم. اما عجيب است كه كسي توجهي به آزادي فرهنگي نمي كند. در اين ميان ما بايد محبوبيت تلويزيون و تمايل عمومي به فراموش كردن گذشته را هم سرزنش كنيم."
"سينماي سوخته" روايتگر سرنوشت غم انگيز سالن سينماي ملي پنوم پن و نقش آن در بيدارسازي وجدان مردم كامبوج است. ريتي پن در ادامه مصاحبه خود گفت: "اين سالن در دهه 1960 بنا شده بود، اما خمرهاي سرخ آن را ويران نكردند و در عوض در آنجا فيلم هاي تبليغاتي و پروپاگاندا به مردم نشان دادند و از هيأت هاي خارجي پذيرايي كردند. ولي هرگز آسيبي به آنجا نرساندند. پس از سرنگوني رژيم خمرهاي سرخ، عده اي در پي بازسازي سالن بودند كه حدود ده سال پيش سالن آتش گرفت و هنوز كسي آن را احيا نكرده است. داستان فيلم من درباره حفره اي بزرگ در وسط شهر است. به ويژه حفره اي كه در ذهن مردم به وجود آمده."
فيلمساز سرشناس كامبوجي سال 1994 با فيلم "مردم برنج" در بخش مسابقه كن حضور داشت و چهار سال بعد با " يك روز پس از جنگ" به بخش نوعي نگاه آمد. "اس21: ماشين مرگ خمرهاي سرخ" ديگر فيلم پن بود كه با آن در سال 2003 در بخش نوعي نگاه كن شركت كرد. فيلم داستان رويارويي غيرمنتظره قربانيان و عاملان كشتارهاي نژادي كامبوج را به تصوير كشيده يود. ريتي پن خودش در سن 15 سالگي از اردوگاههاي كار اجباري خمرهاي سرخ گريخته است.
کد خبر 184614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha