۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۲۵

به بهانه هفته ملی سلامت مردان ایرانی/

لزوم توجه بیشتر مردان به موضوع خودمراقبتی/ مردان بیش از زنان در معرض خطر

لزوم توجه بیشتر مردان به موضوع خودمراقبتی/ مردان بیش از زنان در معرض خطر

بوشهر - خبرگزاری مهر: اول تا هفتم اسفندماه به عنوان هفته سلامت مردان نام‌گذاری شده که خودمراقبتی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای سالم‌نگه‌داشتن مردان مورد تاکید است.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع سلامت مردان دارای اهمیت ویژه ای است زیرا مردان در تامین سلامت جامعه و خانواده نقش کلیدی دارند و بسیاری از فعالیتهای ارتقاي سلامت مرهون نقش مردان است.

بررسیهای متعدد آماری حاکی از آن است که برخی از عوامل خطر بیماری‌ها در مردان بیشتر از زنان است، به‌طور مثال در حوادث و سوانح از جمله حوادث رانندگی ، مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر بوده و در این زمینه تقریبا مردان پنج برابر بیشتر از زنان در معرض آسیب هستند.

اختلالات رفتاری در مردان از شیوع بیشتری برخوردار است و مصرف دخانیات در مردان 10 برابر زنان است. عوامل خطر بیماریهای قلبی – عروقی که در رتبه سوم بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است، در مردان بیش از زنان است. بیماریهای شغلی به ویژه مشاغل سخت عمدتآ مردان را تحت تاثیر قرار می دهد، به‌طوری‌که آمار سقوط از بلندی در مردان سه برابر زنان است.

حوادث عمدی مانند نزاع و خشونت در مردان بیشتر از زنان است و بیماری‌های خاص همانند برخی انواع سرطانها مانند سرطان پروستات و سرطان مثانه در مردان بیش از زنان است. بنابراین در مجموع لازم است به عوامل خطر این بیماریها توجه شده از بروز بیماریها در مردان به عنوان پشتیبان خانواده پیشگیری شود.

از سال 1385 با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان، اول تا هفتم اسفندماه به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری و مقرر شد هر ساله در این هفته با هدف حساس سازی جامعه، آموزش و فرهنگ سازی توجه به سلامت قبل از بیماری و در حد امکان مداخلات تشخیصی و درمانی انجام شود.

همچنین باید ضمن افزایش دسترسی مردان به اطلاعات ویژه از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و توجه به نیازهای بهداشتی، درمانی و آموزشی این گروه از جمعیت، پیشگیری اولیه و تشخیص زودرس بیماری‌های مهم و بدون علامت در مردان جامعه انجام شود.

...................................................................

معصومه بوشهری - کارشناس سلامت خانواده

کد خبر 2001567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha