۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲

گزارش خبري/

آسیب های شغلی در کمین سلامت مردان ایرانی/ لزوم آموزش مهارت به نان آوران

آسیب های شغلی در کمین سلامت مردان ایرانی/ لزوم آموزش مهارت به نان آوران

مشهد - خبرگزاری مهر: آسیب های شغلی و سوء تغذیه از جمله عواملی است که پدران و مردان ایرانی را تهدید می کند و لزوم آموزشهای شغلی و مهارتهای زندگی برای آنان را یادآور می شود، هفته اول اسفندماه "هفته سلامت مردان ایرانی" نامگذاری شده تا تلنگری باشد برای همه خانواده ها که به سلامت این افراد که اغلب نان آور و سرپرست خانواده هستند توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که در خانواده سنتی ایرانی به تغذیه مردان توجه خاصی داده می شود باز هم سوء تغذیه یکی از عواملی است که پدران و مردان ایرانی را تهدید می کند.

حوادث شغلی تهدیدی برای مردان

مدير سلامت جمعيت خانواده تغذيه و مدارس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آسيب شغلي، آسيب فيزيکی به بافتهای بدن بدليل بروز يک حادثه شغلي يا مواجهه با عوامل زيان آور محيط كار از جمله عوامل فیزیکی، شیمیائی، بیولوژیک و زيست محيطي، روحي و رواني ايجاد مي شود.

 محمد احمدیان وی تاکید می کند: سالانه 270 ميليون حادثه در محيط کار رخ می دهد و160ميليون بيماري شغلي در محیط کار اتفاق مي افتد.

وی می افزاید: سالانه 2.2 ميليون مورد مرگ مرتبط با كار در جهان به وقوع می پیوندد و ميانگين هر 4 دقيقه يک نفر در اثر حادثه یا بیماریهاي شغلي در محيط کار جان خود را از دست مي دهند.

احمدیان در خصوص علل بروز حوادث و آسیب های شغلی می گوید: آسيبهاي شغلي بطور كلي به 3 دسته اصلي تقسيم می شوند که شامل عوامل انسانی، محیطی وسازمانی است.

وی در توضیح بیشتر می گوید: عوامل انسانی متعددی وجود دارند که می توانند در ايجاد يک حادثه برای يك فرد در شرايط و زمان معين مؤثر باشند که سن، تجربه، استفاده از داروها و مواد مخدر، انگيزه های فردی در میان آنها قرار دارند.

احمدیان تاکید می کند: عوامل فيزيکی نیز مانند محيط کار نظير روشنائی، صدا و دما نیز تهدید کننده های شغلی به شمار می روند.

وی عوامل سازماني مرتبط با آسیب های شغلی را اینگونه نام می برد: سياستهای مديريتی، مشکلات پرسنلی، ارتباطات شغلی، مشکلات خانه داری، مقررات و ضوابط  از عوامل سازمانی هستند.

وی با اشاره به حوادث شغلي شايع درایران می گوید: سقوط يا برخورد مواد به كارگر، برخورد با اشياء، مواجهه يا تماس با دماهاي خيلي بالا يا پائين و تشعشع از جمله حوادث شایع شغلی است.

وی می افزاید: گيرافتادن بين اشياء يا زير آنها يا گير کردن به آنها، مواجهه يا تماس با جريان برق، وقوع حريق يا انفجار، انواع زخمها، شکستگيها، دررفتگيها، سوختگيها و مسموميتها نیز شامل حوادث شغلی می شوند.

وی در توضیح بیماریهای شغلی که گریبانگیر مردان است می گوید: بیماریهای ناشی از عوامل فیزیکی مثل کری شغلي، تروماهای تکراری مثل کمر درد،  بیماریهای پوستی مثل اگزماي پوستي، بیماریهای ریوی مثل آسم شغلي است.

حوادث شغلی قابل پیشگیری

احمدیان ادامه می دهد: خصوصيات بيماريهاي شغلي این است که در شروع پيدايش علائم و مشخصه خاصي ندارند و البته برخي مستعدترند و اغلب غير قابل درمان، ولي قابل پيشگيري هستند.

وی توضیح می دهد: از جمله راههاي پيشگيري از آسيبهاي شغلي آموزش كارگران و آگاه كردن آنها از مخاطرات و چگونگي انجام کار به شکل ايمن براي اجتناب از مخاطرات محيط كاراست.

وی ادامه می دهد: توصيه به كارگران جهت استفاده از وسائل حفاظت فردي به منظور جلوگيري از مخاطرات محيط كار و همکاری نزديک با گروههاي مهندسي، طب كار، بهداشت صنعتي و واحد خريد به منظور حصول اطمينان از خريد از این بیماری ها جلوگیری می کند.

ايمنی ابزار وتجهيزات

وی از دیگر موارد پیشگیری را اینگونه یادآور می کند: حذف موارد مخاطره آميز مربوط به ساختمان و تأسيسات محل کار، ماشين، مواد وروش انجام کار، برنامه ريزي و ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه مسائل ايمني می تواند تاثیر گذار باشد.

وی پيشگيري از حوادث و آسيبهای شغلي جمع آوري و تحليل داده هاي مربوط به حوادث و آسيبهاي شغلي به منظور شروع اقدامات اصلاحي و تداوم اقدامات نظارتي و پيگيريهاي مستمر را نیز گامی در جهت کاهش آسیب ها دانست.

کارگران آموزش ببینند

رئيس گروه سلامت سالمندان و ميانسالان در گفتگو با مهر اظهار می کند: كارگران نیز در پيشگيري از بروز حوادث و آسيبهاي شغلي نقش دارند.

مریم لطف آبادی بیان می کند: فراگيري اصول ايمني در محيط كار، استفاده از وسايل حفاظت فردي، مهارت آموزي كارگران و نيروهاي شاغل جديد نیز به منظور كسب مهارتهاي اساسي در برنامه هاي آموزشي بسیار مهم و اثر گذار است.

وی با تاکید بر اینکه کار گران باید در برنامه های آموزشی متناسب شرکت کنند افزود: آشنايي با قوانين مرتبط با ايمني کارو داشتن مهارت کارگران در کاهش خطرات برای آنان گام بزرگی است.

هفته سلامت مردان ایرانی

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت استان با اشاره به هفته اول اسفند که با نام "هفته سلامت مردان ایرانی" نامگذاری شده است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: مردان مانند ساير افراد خانواده نيازمند غذاي خوب براي سلامت و فعاليت هستند.

زهرا اباصلتی تاکید می کند: البته در خانواده های ایرانی با معمولاً مردان نسبت به ساير اعضاي خانواده بهتر تغذيه مي‌شوند.

وی بیان می کند: در خانواده های ایرانی مردان به دلیل اینکه كنترل بيشتري روي درآمد خانواده دارند و در سنت ایرانی انتظار مي‌رود بزرگترين و بهترين شريك غذاي خانواده باشند.

خطر سوء تغذیه برای مردان

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشت استان یاد آور می شود: براي مثال آنها سهم بيشتري از گوشت را نسبت به زنان و كودكان دريافت مي‌كنند.

اباصلتی تاکید می کند: نيازهاي انرژي مردان از زنان بيشتر است بخصوص اگر كارهاي جسماني سنگين انجام ‌دهند اما مردان نياز كمتري به آهن نسبت به زنان و دختران در سنين باروري دارند.

وی با بیان اینکه مردان به غذاهاي غني از آهن مثل گوشت و جگر كمتر از زنان نياز دارند می افزاید: حتي اگر اينطور باشد تعدادي از مردان در معرض خطر سوءتغذيه هستند.

اباصلتی دلايل آن را اینگونه بیان می کند: برخی از مردان كه تنها زندگي مي‌كنند مانند مهاجران و كارگران فصلي و این گروه از مردان پول كمي دارند و تغذیه نامناسبی هم دارند.

پدران ایرانی در معرض خطر

وی ادامه می دهد: مردان اغلب نمي دانند چطور پول خرج كنند و چگونه غذا بپزند همچنین گروهی از پدران ایرانی از فرزندانشان بدون داشتن همسر مراقبت مي‌كنند.

وی یادآور می شود: مردانی که در خانواده‌هايي كه خيلي فقيرند و يا دچار كمبود شديد مواد غذايي هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.

اباصلتی با اشاره به گروه دیگری که بيمار يا معتاد به مواد مخدر و الكل هستند می گوید: هر گروه از این مردان به روشهای خاص آموزشی باید بهبود وضعیت تغذیه خود دارند.

وی توضیح می دهد: مرداني كه تنها زندگي مي‌كنند يا از فرزندانشان به تنهايي مراقبت مي‌كنند ممكن است نيازمند توصيه‌هايي در مورد مواد غذايي كه مي‌خورند و چگونگي غذا پختن باشند همچنين این دسته نيازمند دستورهاي پخت آسان و چگونگي رعايت بهداشت هستند.

وی ادامه می دهد: مرداني كه اچ آی وی مثبت هستند نيازمند مشاوره در مورد چگونه غذا خوردن خوب و پيشگيري از كاهش وزن هستند.

ورزش و تقویت کارآمدی

وی با اشاره به اینکه هرروز به تعداد مردان و زناني كه نيازمند توصيه‌هايي در مورد چگونگي پيشگيري از چاقي و كاهش وزن هستند افزوده مي‌شود می افزاید: بسیاری از غذاهای مورد علاقه مردان از لحاظ بهداشتی برای آنان مناسب نیست و این در حالی است که یک رژیم غذایی صحیح و فعالیت های ورزشی می تواند از بیماری های قلبی و سرطان که به ترتیب اولین و دومین مرگ آفرینان در مردان بالای ۳۵ سال هستند جلوگیری كرده و نیز به تقویت کارآمدی آنان در طول زندگی کمک کند.

اباصلتی می گوید: تغذیه با کیفیت برای حفظ ایمنی و پیشگیری از تحلیل استخوان ها، عضلات و صدمات اکسیدکنندگی محیط زیست، حیاتی است.

وی در توضیح بیشتر بیان می کند: واضح است که تغذیه به تنهایی نمی تواند کافی باشد یک زندگی با رعایت اصول بهداشتی که شامل نکشیدن سیگار و انجام مستمر فعالیت های ورزشی نیز هست برای حفظ سلامت بسیار مهم است.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت تاکید می کند: برخی از مواد غذایی که ضدبیماری و کمک کننده به ارتقای سلامت مردان هستند.

وی تصریح می کند: هر یک از سبزیجات می توانند در بالای فهرست رژیم غذایی مردان و زنان قرار بگیرند، سبزیجات دارای برگ های درشت و پررنگ طبق آخرین مطالعات به کاهش خطر بزرگ شدن پروستات کمک می کنند.

وی می گوید: آن دسته از مردانی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات مملو از ویتامین ث، بتاکاروتین و پتاسیم زیاد مصرف می کنند کمتر دچار پروستات های بدخیم یا بزرگ شدن پروستات می شوند.

پزشکان معتقدند باید برای حفظ سلامت یک الگوی خوب رژیم غذایی مغذی و مفید که در آن مواد غذایی اساسی درنظر گرفته شده باشد به طور مستمر برای مردان استفاده شود تا این گروه که اغلب نان آور خانواده محسوب می شوند آسيب کمتری ببینند.

...........................

گزارش : زهره رنگ آمیز

کد خبر 2000290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha