۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۵۵

دولتیار:

نیروهای خارجی و تروریسم دو روی یک سکه هستند/ ماهیت بحران در افغانستان امنیتی است

 نیروهای خارجی و تروریسم دو روی یک سکه هستند/ ماهیت بحران در افغانستان امنیتی است

مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: تروریسم، افراط گرایی، مواد مخدر، جرایم سازمان یافته مشکلاتی هستند که تنها منحصر به افغانستان نیست و حضور نیروهای خارجی و تروریسم دو روی سکه ای هستند که یکدیگر را تقویت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی دولتیار مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در مراسم اختتامیه همایش ایران و همکاری های منطقه ای در اوراسیا به برخی از موارد مطرح شده در دو روز همایش اشاره و این نشست را جمع بندی کرد.

وی با اشاره به اینکه مقایسه بین منطقه و اتحادیه اوراسیایی با موارد مشابه که اتحادیه اروپایی از جمله آنهاست از موضوعاتی است که در این همایش مورد توجه قرار گرفت.

دولتیار، گفت: اتحادیه اروپایی صرفنظر از دستاوردها و مشکلات خود یک مسئله جدی دارد که خود را مسیحی معرفی کرده و به همین دلیل نیز کشوری مانند ترکیه سالها پشت درهای این اتحادیه مانده است.

وی تاکید کرد این در حالیست که می توانیم اوراسیا را به عنوان یک منطقه تمدنی تعریف کنیم و اوراسیا می تواند مجموعه ای از تمدن های مختلف باشد. اوراسیای مرکزی، ایرانی، هندی و چینی که دستاوردهای ارزشمند تاریخی این تمدنها می تواند در یک هم افزایی ظرفیت عظیمی را ایجاد کند که در نوع خود بی همتاست.

دولتیار تصریح کرد: محورهای چهارگانه نشست، محورهایی بوده است که مورد توجه قرار گرفته است. اینکه اوراسیا هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته و در منطقه مشکلات متعددی مانند تروریسم، مواد مخدر، درگیری های قومی - مذهبی و مشکلات زیست محیطی وجود دارد.

وی تاکید کرد: همه چالش ها و عبور از آنها نیازمند مشارکت دسته جمعی و هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت ها ضروری است و برای ایجاد یک معماری جدید آسیایی که حوزه اوراسیا نیز بخشی از این معماری خواهد بود نیازمند افزایش تبادل نظر و همگرایی در همه سطوح هستیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص نیروی انسانی گفتگوی فرهنگ ها و ظرفیت های اقتصادی منطقه نیز صحبت های خوبی شد بیان کرد: ظرفیت های اقتصادی تکنولوژیک و فناوری می تواند مکمل ظرفیت های انرژی منطقه باشد. توسعه همکاری کشورهای منطقه، مهمترین راهکار برای کمک به حل و فصل افغانستان است.

دولتیار ادامه داد: ماهیت بحران در افغانستان امنیتی است و باید در حوزه امنیتی راهکارها را جستجو کرد.

وی خاطر نشان کرد: تروریسم، افراط گرایی، مواد مخدر، جرایم سازمان یافته مشکلاتی هستند که تنها منحصر به افغانستان نیست. حضور نیروهای خارجی و تروریسم دو روی سکه ای هستند که یکدیگر را تقویت می کنند.

کد خبر 2001652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha