۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۰۹

یک نماینده مجلس:

همه كشورهای اوراسیا در خسارت بودن مداخلات خارجی اتفاق نظر دارند

همه كشورهای اوراسیا در خسارت بودن مداخلات خارجی اتفاق نظر دارند

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در حالی شاهد مداخلات خارجی در منطقه هستیم كه همه ما در خسارت بار بودن این مداخلات اتفاق نظر داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی سنائی عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه همایش ایران و همكاری های منطقه ای در اوراسیا گفت: اصل مفهوم سازی در مورد اوراسیا امروزه یكی از موضوعات مورد توجه است.

وی با اشاره به اینكه از لحاظ جغرافیایی و محتوایی و اینكه اوراسیا در حوزه تمدنی دینی و سیاسی به چه شكلی قابل تعریف است، از موضوعاتی بود كه در همایش دو روزه مطرح شد گفت: این موضوع مورد تاكید قرار گرفت كه مراكز اصلی در این چارچوب ها چه چیزهایی هستند و مباحثی كه باید به آن توجه شود چیست.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاكید كرد: مساله دیگر نهادسازی است كه یكی از مشكلات اصلی در حوزه اوراسیا نبود یك نهاد منطقه ای فراگیر است.

وی خاطرنشان كرد: نكته دیگر كه مورد اتفاق نظر همه بود نقش منفی مداخلات خارجی است. در حال حاضر در شرایطی شاهد مداخلات خارجی در منطقه هستیم كه همه ما در خسارت بار بودن این مداخلات اتفاق نظر داریم.

وی با اشاره به تروریسم و ترورهایی كه در منطقه صورت می گیرد اظهار داشت: همه می دانند كه القاعده و طالبان با كمك های مالی آمریكا ایجاد شده و بعد همه برای سركوب این فرقه ای كه نیرومند شده بود به همان كشور حمله كردند.

سنایی تصریح كرد: مجموعاً یكی از عوامل اصلی همگرایی در منطقه ما عبور خط لوله گاز و همكاری عظیم انرژی است كه باید صورت بگیرد و مداخلات بیگانگان مانع از این اقدامات در منطقه است.تهدیدها تنها با همكاری كشورهای منطقه قابل حل و فصل است.

وی تاكید كرد: طبق گزارش سازمان ملل تعداد زنانی كه در افغانستان در اثر حمله نظامی كشته شدند 20 درصد بیشتر از سال گذشته است.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از نگاه ایران تنها راه حل مسایل منطقه همگرایی منطقه ای است و هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. باید در این چارچوب حركت كنیم و نقشه راهی از طریق حوزه همكاری اقتصادی، فرهنگی و انرژی ایجاد كنیم.

کد خبر 2001634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha