۲ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۳۷

اختتامیه جشنواره قصه گویی ـ1/

میرتاج‌الدینی: قصه خمیرمایه رسانه‌های امروزی است/ «دا» بهترین قصه روزگار ماست

میرتاج‌الدینی: قصه خمیرمایه رسانه‌های امروزی است/ «دا» بهترین قصه روزگار ماست

معاون رئیس جمهور گفت: با وجود این همه رسانه و پیشرفت تکنولوژی، قصه و قصه‌گویی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. حتی می‌توان گفت که خمیرمایه رسانه‌های امروز، قصه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به تبریز، مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز که سه شنبه شب اول اسفند در مجتمع فرهنگی 29 بهمن شهر تبریز آغاز شده بود، تا پاسی از بامداد امروز چهارشنبه 2 اسفند ادامه داشت و در آن از برگزیدگان این جشنواره تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین الیاس ابراهیمی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی گفت: قصه‌گویی هنری ارزشمند و قصه‌گویان، هنرمندانی بالامرتبه اند. جشنواره قصه‌گویی هم در ابعاد بین المللی رویدادی تاثیرگذار در این زمینه است. تاثیر این جشنواره بر فعالیت‌های فرهنگی استان آذربایجان شرقی هم غیرقابل انکار است. تا این که این جشنواره به این جا برسد، 30 جشنواره استانی و 4 جشنواره منطقه‌ای در کشور برگزار شده است.

در ادامه این مراسم راجر جنکینز از کشور سنگاپور و زهرا اکبرآبادی به قصه‌گویی پرداختند.

سردار محمدعلی نصرتی، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم به بیان سخنان کوتاهی درباره قصه‌گویی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون رئیس جمهور نیز با حضور در این مراسم گفت: قصه‌گویی و قصه یک هنر است. انسان خودش یک هنر است و خالق انسان با آفریدن او، هنرنمایی کرده است. دلیلش هم این است که به خود احسنت گفته است. بنابراین هرچه که با انسان سازگار باشد، هنر است. قصه با روح و فطرت انسان سازگار است، پس یک هنر است. قصه‌گویی هم یک هنر برتر است. ممکن است قصه‌ای خوب باشد ولی قصه‌گو آن را هنرمندانه نگوید و قصه خوب جا نیافتد.

وی افزود: قرآن تعبیری به صورت «احسن القصص» دارد. اگر آن قصص را با کسره بخوانیم معنی بهترین قصه‌ها را می‌دهد و اگر با فتحه آن را بخوانیم به معنی بهترین قصه‌گوها خواهد بود. پس دو مقوله یعنی قصه و قصه‌گویی وجود دارد. هیچ چیزی به اندازه قصه گفتن در کودکی و نوجوانی در ساختن و معماری ساختمان وجود انسان تاثیر ندارد. با وجود این همه رسانه و پیشرفت تکنولوژی هم، قصه و قصه‌گویی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. حتی می‌توانیم بگوییم که خمیرمایه همین رسانه‌هایی که امروز می‌بینیم، قصه است. شما همه با قصه زندگی کرده اید و بزرگ شده اید. قصه فقط چیزی نیست که کودکان از آن خوششان بیاید بلکه پیرزن‌ها و پیرمردها هم قصه را دوست دارند. اگر 20 دقیقه سخنرانی شود، همه خسته می‌شوند اما اگر یک ساعت قصه گفته شود، کسی خسته نخواهد شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: من قبل از انقلاب با کتاب و قصه بود که مسیر انقلاب و حوزه را پیدا کردم. مقطع راهنمایی را در تبریز خواندم و از اول نظری بود که وارد حوزه شدم. آن زمان 5 ریال به ما می‌دادند. با این پول می‌رفتیم یک نصفه ساندویچ و نوشابه می‌خریدیم. با باقی پول هم کتاب می‌خریدیم. کتاب‌های محمود حکیمی از جمله «به سوی ساحل» یا کتاب‌هایی که درباره انقلاب الجزایر دارد، روی من خیلی تاثیر داشتند. در سفری که امسال به الجزایر داشتم، به وزیری که مانند مسئول بنیاد شهید ماست گفتم که با کتاب‌های حکیمی با انقلاب الجزایر آشنا شدم و شخصیت‌های این انقلاب برایم اسطوره شدند. آن وزیر و مسئولان الجزایری هم تصمیم گرفتند از آقای حکیمی تجلیل کنند.

میرتاج‌الدینی گفت: اما به آن وزیر گفتم که ما امروز قهرمان‌های زیادی داریم که کتاب‌هایی درباره شان و قصه‌هایشان چاپ شده است. دریاقلی سورانی یکی از همین قهرمان‌هاست که قصه اش را خانم اکبرآبادی گفتند. «دا» بهترین داستان و قصه است؛ یا مثلا کتاب «پایی که جا ماند». مترجم ما در آن سفر می‌گفت وقتی که فرازهایی از «پایی که جا ماند» را هنگام صرف شام برای وزیر و اطرافیانش می‌خواندی، همه دست از غذا شسته بودند. این کتاب مستندترین کتاب اسارت است.

وی همچنین گفت: قرآن می‌گوید بسیاری موارد هست که درون ما وجود دارد و این قصه‌گوست که می‌آید و آن‌ها را در فطرت ما بیدار می‌کند. به عنوان مثال به قصه حضور حضرت موسی در مدین توجه کنید. حضور این پیامبر در این منطقه 8 سال طول کشیده که قرآن آن را در 4 سکانس روایت کرده است.

کد خبر 2002120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha