۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۰۱

نشست خبری مدیرعامل کانون در تبریز/

قصه ابزاری چون سی دی و امکانات روز را به خدمت خود درمی‌آورد

قصه ابزاری چون سی دی و امکانات روز را به خدمت خود درمی‌آورد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصه یک هنر است و امکانات تکنولوژیک، ابزار هستند. این قصه است که همیشه این امکانات را به خدمت خود می‌گیرد و امکانات هم برای این که امتیاز خود را نشان دهند به رابطه خود و خدمتی که به قصه می‌کنند، اشاره دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با خبرنگاران حاضر در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، امروز سه شنبه اول اسفند همزمان با آخرین روز برپایی این جشنواره در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

رضایی در ابتدای این نشست گفت: از بدو تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال 1344 تا امروز که قریب به نیم قرن می‌گذرد، از جمله اولین فعالیت‌هایی که مربیان کانون برای مخاطبین خود انجام دادند، قصه‌گویی بوده است. در مراکز فرهنگی و هنری کانون، قصه‌گویی چه به روش قصه‌خوانی و چه قرائت از روی کتاب ادامه داشته و دارد و منبع و مرجع اصلی این کار هم برای مربیان و بچه‌ها، کتاب است.

وی افزود: در واقع یکی از راه‌های توسعه کتابخوانی، گسترش قصه‌گویی این است که بچه‌ها را به کتاب ارجاع بدهیم تا در آینده به صورت عمیق و باداوم مطالعه کنند. مطالعه پایدار، بادوام و هدفمند یکی از برنامه‌هایی است که مربیان ما در کانون مد نظر دارند. اما در زمینه قصه‌گویی، فقط گفتن قصه اصل نیست بلکه آمادگی برای شنیدن هم اهمیت دارد. نکته در این جاست هم که قصه گفتن و هم قصه شنیدن از امور فطری انسان هستند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اگر خداوند به بشر قدرت ناطقه نمی داد، قطعا هیچ جمله‌ای ساخته نمی شد و به تبع آن هم هیچ قصه‌ای گفته نمی شد. همین طور از لذت شنیدن محروم می‌شدیم. چرا قصه‌ها تکرار می‌شوند؟ دلیلش لذتی است که در شنیدن وجود دارد. این هم از امور فطری بشری است. تمام چیزی که انسان را از دیگر موجودات جدا می‌کند، روح خدایی است. چرا ما انسان‌ها قصه‌گو هستیم در حالی که باقی موجودات نیستند. چون ما قصه می‌گوییم و قصه‌گو هستیم.

رضایی در ادامه گفت: چیزی که ما می‌شنویم، ما نمی شنویم؛ بلکه خداوند می‌گوید من از روح خودم در تو دمیدم و این چیزی که می‌شنود همان روح خدایی است. همه مواردی که به آن‌ها اشاره شد، آسمانی بودن قصه و قصه‌گویی را برای ما مشخص می‌کند. این از آیات محکم خداوند در قرآن است که مدیریت زمین توسط آسمانی‌ها انجام می‌شود. پس ما هم باید کاری کنیم که مخاطبانمان آسمانی شوند. در نتیجه کودکان هم خواهند گفت آن چه ما نیاز داریم در آسمان است و انسان‌هایی که خودشان هدایت شده اند می‌توانند دست ما را بگیرند.

این مدیر فرهنگی گفت: فرایند قصه‌گویی 3 عامل مهم دارد. اول خود قصه است. دوم قصه‌گو به عنوان عنصر دوم است که انسانی است که می‌تواند از بیان و بدنش برای گفتن قصه استفاده کند. چون قصه‌گویی فقط به زبان نیست. عامل سوم هم مخاطب و شنونده است و اگر نباشد، پس قصه باید برای چه کسی گفته شود؟ البته باید توجه داشت که عامل دوم یعنی قصه‌گو هم قابل حذف شدن نیست و حلقه واسط بین قصه و شنونده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به یکی از خبرنگاران حاضر در نشست گفت: هدف کانون اصلا برپایی جشنواره نیست. یعنی اگر این جلسه و نشست خبری هم نبود، قصه‌گوهای کانون کار خود را می‌کردند. با توجه به این که در حوزه فرهنگ کودک و نوجوان در کشورمان کمبودهای زیادی داریم، مباحث نظری و عملی جشنواره باید سریعا تبدیل به کتاب شود.

وی در قسمتی از سخنانش با اشاره به گشایش باشگاه قصه‌گویان، گفت: جزئیات این طرح را امشب در مراسم اختتامیه جشنواره به تفصیل بیان خواهیم کرد.

رضایی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره توانایی رقابت قصه با ادوات و لوازم سرگرمی کودکان و نوجوانان در قالب تکنولوژی‌های روز گفت: ما دو مفهوم به نام علم و فن داریم. هنر زیرشاخه اصلی علم است. اگر به 15 سال قبل برگردیم، به دستگاه‌هایی چون کنسول‌های بازی سگا برمی خوریم اما آیا امروز کسی سراغ دارد که بچه‌ای سگا بازی کند؟ به دستگاهی مانند سگا ابزار می‌گوییم. امروز پلی استیشن‌های 4 و 5 آمده است اما آن‌ها هم تا چند سال بعد بیات می‌شوند. این جاست که باید فرق بین علم و ابزار را بدانیم.

وی افزود: بچه‌ای که در مقطع اول ابتدایی تحصیل می‌کند، بهترین قصه‌گوست و اگر مواظب نباشیم، همه حرف‌های خانه را برای خانم معلم و همه حرف‌های خانم معلم را برای خانه تعریف می‌کند. بهترین قصه‌گو همین بچه‌ها هستند که می‌دانند کجا فراز و کجا فرود داشته باشند. این، هنر است. حالا موضوع اصلی همان جمله معروفی است که می‌گوید « جدیدترین و قدیمی ترین هنرها قصه‌گویی است.» قصه آن قدر اصالت دارد که ابزار را در هر دوره و هر زمانی به خدمت خودش می‌گیرد. مثلا امروز قصه، سی دی را به خدمت خود درآورده است و ابزاری چون سی دی می‌گوید من خوبم چون هزاران قصه در من جا خواهد گرفت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خطاب به خبرنگار مهر، گفت: حرف شما درست است اما آن چیزی که باید بر آن نظارت داشت، محتواست چون قصه همیشه راه خود را با قوت خواهد رفت.

در ادامه این برنامه علی خانجانی و محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیان آمارهایی درباره این دوره از جشنواره پرداختند.

در حال حاضر آخرین رقابت‌ قصه‌گویان شرکت کننده در جشنواره تا ساعت 16 ادامه داشته و مراسم اختتامیه جشنواره نیز از ساعت 20:30 آغاز خواهد شد.

کد خبر 2001698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha