۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۶

اختصاصی مهر/

تعیین تکلیف آلایندگی نیروگاه شازند / آغاز تغییر سوخت نیروگاه از 15 اسفند

تعیین تکلیف آلایندگی نیروگاه شازند / آغاز تغییر سوخت نیروگاه از 15 اسفند

اراک - خبرگزاری مهر: بالاخره پس از ماهها کش و قوس پیرامون سوخت نیروگاه شازند اراک که یکی از دلایل آلودگی هوای دو شهر اراک و شازند است، جلسه ای در مجلس برپا شد و بر تغییر سوخت این نیروگاه تا 15 استفند ماه امسال تاکید شد.

نماینده مردم شازند در گفتگویی با خبرنگار مهر در اراک، خبر تصویب تغییر سوخت نیروگاه شازند به عنوان جدیدترین مصوبه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خبر داد و گفت: در این جلسه تغییر سوخت نیروگاه از مازوت به گاز تصویب شد.

قاسم عزیزی افزود: این جلسه که تا شامگاه سه شنبه، در مجلس ادامه داشت، با حضور وزیر نیرو، معاونین مربوطه، معاونین وزارت نفت، حفاظت محیط زیست و مدیرکل دادگستری استان مرکزی به ریاست رجایی نماینده مردم اراک برگزار شد و  آلایندگی نیروگاه شازند مود بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ابعاد مختلف آلایندگی نیروگاه شازند به دلیل سوخت مازوت مورد بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد حداقل 50 درصد سوخت نیروگاه، به گاز تبدیل شود و از منابع گازی تامین شود و مابقی  همچنان مازوت پالایشگاه شازند تامین شود که البته مازوت تولید شده توسط پالایشگاه شازند که آلایندگی کمتری نسبت به سایر مازوت های موجود کشور دارد.

عزیزی ادامه داد: سوخت مازوت در واحد RFCC شازند تولید می شود و مطابق با استانداردهای یورو چهار و گوگرد زدایی شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای موجود نیروگاه شازند به سیستم گوگرد زدایی مجهز می شوند اظهارداشت: مطالعات انجام این طرح از سوی وزارت نیرو انجام شده است همچنین آگهی فراخوان پیمانکار نیز برگزار شده که عملیات اجرایی ان از سال 92 اغاز می شود.

عزیزی گفت: این دستگاه با هزینه 200 میلیارد تومان نصب و راه اندازی می شود.

نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: همچنین طرح توسعه نیروگاه شازند با تجهیز سیستم گوگردزدایی باید شروع شود و بهره برداری از واحدهای جدید منوط به تجیهز سیستم گوگردزدایی شد.

پالایشگاه شازند اولین واحدی در کشور خواهد بود که گوگردزدایی در آن انجام می شود

وی با تاکید بر اینکه پالایشگاه شازند اولین واحد در کشور خواهد بود که گوگردزدایی در آن انجام می شود تصریح کرد: با تصویت مصوبات این کمیسیون که از 15 اسفند ماه باید اجرایی شود آلایندگی پالایشگاه کمتر شده و به صفر می رسد.

گفتنی است استفاده از مازوت (نفت کوره) در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند علاوه بر آلوده کردن هوای دو شهر اراک و شازند سبب مشکلات زیست محیطی و کشاورزی شده بود و مشکلاتی را در استان ایجاد کرد.

در حال حاضر بزرگ‌ترین واحد RFCC و بزرگترین واحد بنزین‌ساز جهان در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند با ظرفیت 90 تا 95 بشکه در روز در این پالایشگاه در حال راه اندازی است.در نتیجه بهره‌برداری از این پروژه تولید روزانه بنزین از 4.5 به 16 میلیون لیتر در سالجاری افزایش می یابد.

واحدهای RCD و RFCC که خوراکشان نفت‌کوره است، با ظرفیت تولید 95 هزار بشکه بنزین با اکتان 95 تولید می کنند که مقرر شده است بخشی از تولیدات مازوت این واحدهای در حال راه اندازی به مصرف خود پالایشگاه برسد.


 

کد خبر 2002166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha