۲ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۳۲

کهرم مطرح کرد:

زباله جنگل‌ها را فرش کرده است/ ضرورت تقویت فرهنگ طبیعت گردی

زباله جنگل‌ها را فرش کرده است/ ضرورت تقویت فرهنگ طبیعت گردی

ارومیه – خبرگزاری مهر: پدر محیط زیست ایران ضمن انتقاد از عدم توجه مردم طبیعت گرد به جمع آوری زباله ها، گفت: متاسفانه زباله جنگل های کشور را فرش کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل کهرم شامگاه سه شنبه در نشست تخصصی راهنمایان گردشگری و اصحاب رسانه، با بیان اینکه زباله های ما اعم از پلاستیک، شیشه و فلز به جان محیط طبیعی می افتند، افزود: به طور قطع اگر بدانیم که اعمال ما چه عواقبی در بردارند، در رفتار خود تجدیدنظر می کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید ارزش گیاهان و جانورانی را که در دل طبیعت قربانی سهل انگاری ما می‌شوند را بدانیم، ادامه داد: پایه توریسم طبیعی در کشور لرزان بوده و هنوز کاستی های فراوانی در این حوزه داریم.

این استاد دانشگاه ضمن انتقاد از اینکه با کمال تاسف نشان دادیم به هر جا که وارد می شویم آثار مخرب از خود بر جای می گذاریم، ادامه داد: طبیعت گردی باید بر اساس اصول و قوانین خاصی انجام شود.

کهرم ریشه خسارت های وارد شده به اکوتوریسم را فقدان برنامه ریزی صحیح و بلندمدت در اجرای طرحها و برنامه ها دانست و اعلام کرد: شاید بعضی چیزها را بشود وارد کرد، اما منابع اصلی محیط زیست مانند هوا و خاک را نمی توانیم وارد کنیم، پس باید از انها به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مانند ۴۰ ، ۵۰ سال گذشته توسعه و ساخت و سازهای بی رویه بدون آینده نگری باشیم، چیزی از منابع طبیعی باقی نمی ماند، ادامه داد: مبنای اکوتوریسم بر طبیعت گردی است یعنی مردم از ایران و سایر کشورها می آیند پدیده های طبیعی مانند جنگل، کویر، ساحل دریا، دره، کوه و غار را ببینند.

وی ضمن تاکید بر حفظ منابع طبیعی که اکوتوریسم بر پایه آن قرار گرفته از دستبرد تجاوزهای دست انسان و وضع ضوابط و مقررات،افزود: باید ضوابطی تعیین شود که ما چطور با این پدیده های طبیعی برخورد کنیم که خود ما از آنها استفاده و برای آینده هم چیزی باقی بگذاریم.

تعیین ظرفیت تحمل مناطق حفاظت شده

پدر علم محیط زیست ایران تعیین ظرفیت تحمل مناطق حفاظت شده را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: متاسفانه در ایران هنوز فرهنگ اینکه دست به طبیعت نزده و پوشش گیاهی و جانوری آن را از بین نبریم، جایگاه خود را پیدا نکرده است.

کهرم ضمن اظهار نگرانی از اینکه توریسم ناپخته و توریست نا آگاه ضربه های جبران ناپذیری به عرصه زیست محیطی کشور وارد می کند، ادامه داد: متاسفانه هر جایی که طبیعت بکر جدید معرفی شد، بعد از اندکی شاهد نابسامانی در اوضاع آن بودیم.

وی یادآور شد: این نگرانی به حدی است که حتی افشا نمی کنیم زیست بومهای با ارزش ایران در کدام مناطق واقع شده و جاوران زیبای ایران در کجا زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه تور لیدرها می توانند تور را به محیطی تفریحی همراه با آموزش تبدیل کنند، ادامه داد: تورگردانها با رفتار و گفتار خود از بروز برخی ناهنجاری می تواند جلوگیری کرده و باید دید توریستها را نسبت به طبیعت عوض کنند.

جشنواره بین المللی تورگردانان ایران با حضور 700 نفر از تورگردانان داخلی و خارجی در ارومیه از 30 بهمن تا 2 اسفندماه سالجاری برگزار می شود.

آشنایی با جاذبه های گردشگری، فرهنگی، معنوی و چشم اندازهای طبیعی آذربایجان غربی، آشنایی تورگردانان و انتقال تجربیات و آموزش ضمن خدمت برای راهنمایان گردشگری از اهداف برگزاری این همایش سه روزه است.

کد خبر 2002181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha