۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۴۸

آیت الله یزدی تاکید کرد:

شاعران به محتوای اشعارشان قداست دهند

شاعران به محتوای اشعارشان قداست دهند

قم - خبرگزاري مهر: رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم ، با بیان اینکه مضمون و محتوای شعر باید قداست داشته باشد افزود: قدسیت محتوای شعرمی تواند در زمینه های علمی ، عرفانی و اخلاقی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد یزدی شامگاه سه‌شنبه در همایش طلیعه ولایت که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد،‌ اظهار داشت: فلسفه و عرفان اسلامی با توجه به هستی و نظام خلقت آغاز شده و شناخت انسان از خداوند نیز از طریق همین زندگی طبیعی و نظام هستی امکان پذیراست.

وی با تجلیل از مقام شاعران اظهار داشت: در روایات ما آمده است که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مواقعی از شاعران دعوت می‌کردند تا برای آنها شعر بخوانند و این امر نشان دهنده جایگاه والای شعر و شاعری است.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بیان اینکه در روایات آمده است گاهی برخی از اشعاری که شاعران برای اهل بیت(ع) می‌خواندند سبب منقلب شدن ایشان می‌شد، افزود: شعر مرحله‌ای از حکمت است که بخشی از آن مربوط به استعداد خدادادی و بخشی نیز مربوط به تمرین و ممارست افراد است.

شاعران قدر ذائقه شعری خود را بدانند

آیت الله یزدی تاکید کرد: شاعران باید قدر ذائقه شعری خود را که خداوند به آنها عنایت کرده است بدانند و با بهره گیری از آن دیگران را با حقایق آشنا کنند.

وی با بیان اینکه مضمون و محتوای شعر باید قداست داشته باشد افزود: قدسیت محتوای شعر می‌تواند در زمینه‌های علمی، عرفانی و اخلاقی باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم ادامه داد: شاعران بزرگی که در ادبیات فارسی دارای دیوان هستند در مجموعه شعر آنها موضوعات مختلفی دیده می‌شود و شاعران باید به محتوا توجه بیشتری داشته باشند.

آیت الله یزدی در ادامه تصریح کرد: شاعرانی که می‌خواهند در زمینه موضوعات ارزشمند شعر بگویند باید محتوای موضوع و ابعاد مختلف آن را به خوبی بشناسند تا بتوانند آن را در قالب مضامین زیبا به مخاطبان ارائه کنند.

وی با اشاره به نقش شاعران و مداحان در دوران دفاع مقدس ابراز داشت: در آن دوران شاعران با استفاده از زیان ساده و بی‌تکلف خود تأثیرگذاری بسیاری بر جوانان داشتند که این امر ناشی از ذوق شعری آنها بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاعران قمی بايد توجه داشته باشند که در شهری شعر می‌سرایند که بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و همچنین علما و مراجع حضور دارند، افزود: شاعران و مداحان جوان باید توجه داشته باشند که عجولانه وارد این عرصه نشوند و در این مسیر باید از اساتید پیشکسوت استفاده و از آنها بهره ببرند.

 

کد خبر 2002249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha