۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۴۶

حجت الاسلام پیشوایی عنوان کرد:

مقتل نگاری شاخه‌ای از تاریخ نگاری است/ بررسی اولین کتاب مقتل

مقتل نگاری شاخه‌ای از تاریخ نگاری است/ بررسی اولین کتاب مقتل

قم - خبرگزاري مهر: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مقتل نگاری شاخه‌ای از تاریخ نگاری است به بررسی و تحلیل اولین کتاب مقتل پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد پیشوایی شامگاه سه شنبه در همایش طلیعه ولایت که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، ‌اظهار داشت: یکی از اعتبارهای کتابهای تاریخی نزدیک بودن به حادثه است که هر چقدر نزدیک‌تر باشد اعتبار آن نیز بیشتر است.

وي با بیان اینکه شاهدان رویداد نیز از ملاک‌های اعتبار یک اتفاق تاریخی به شمار می‌ورند افزود: هر چقدر یک حادثه‌ای باواسطه کمتری بازگو شود، اعتبار و سندیت آن نیز بیشتر است.

استاد حوزه علميه قم گفت: کسانی که از‌‌ همان ابتدا در جریان رخ دادن اتفاقی هستند می‌توانند بهتر از سایرین آن را گزارش کنند، چرا که بی‌واسطه و بدون دخل و تصرف آن رویداد را تعرف می‌کنند.

وي داد: اساتید تاریخ می‌گویند که تاریخ نگاری از قرن دوم شروع شده است و اعتبار کتابهای تاریخی نیز تا قرن پنجم و با مسامحه تا قرن 6 و 7 است و در حقیقت باید عنوان کرد هرکس از قرن 8 به بعد کتاب تاریخی نوشته از قرون اول الهام گرفته است.

قدیمی‌ترین مقتل امام حسین(ع) از ابو نحنف است

حجت الاسلام پیشوایی با بیان اینکه مقتل نگاری نیز شاخه‌ای از تاریخ نگاری است، افزود: تاریخ مقتل نگاری همزمان با ظهور واقعه کربلا شروع شده و همچنان ادامه دارد و قدیمی‌ترین مقتل امام حسین(ع) از ابو نحنف لوط بن یحیی ازدی است.

وی با بیان اینکه در این مقتل 64 گزارش از حادثه عاشورا آمده است، افزود: کار‌شناسان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند ابو نحنف این مقتل را در سال 120 تا 130 نوشته است که 70 سال با واقعه کربلا فاصله دارد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در این مقتل، ابو نحنف دو گزارش را بلاواسطه از شاهد عینی کربلا روایت کرده است و ما بقی گزارشات نیز با چندین واسطه بیان شده است.

حجت الاسلام پیشوایی گفت: بحث تحریف در تاریخ و متون تاریخی اسلامی همواره مطرح بوده و محققان زیادی از جمله شهید مطهری در این حوزه تلاش زیادی کردند و سعی داشتند از بروز تحریفات جلوگیری کنند.

کد خبر 2002436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha