گزارش خبری/

واکنشها به انفجار خونین دمشق/ ادامه بحران سوریه هدف تروریستها

 واکنشها به انفجار خونین دمشق/ ادامه بحران سوریه هدف تروریستها

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: انفجار خونین روز گذشته دمشق که تلفات جانی و مالی شدیدی به همراه داشت، با واکنشهای بسیاری روبرو و اعلام شده است که ادامه بحران سوریه هدف اصلی تروریستها از این جنایت بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دمشق بعد از ظهر روز گذشته شاهد بمب گذاری در یک منطقه پرجمعیت بود که کشته و زخمی شدن شماری از مردم سوریه از جمله کودکان را در پی داشت. در این انفجار تروریستی بیش از 50 نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند و به منازل مسکونی محل حادثه نیز خسارت بسیاری وارد شد. علاوه براین بسیاری از خودروها به آتش کشیده شد. اغلب قربانیان عابرین پیاده، دانش آموزان و رانندگان بودند.

این انفجار خونین که به وسیله یک خودرو بمبگذاری شده و توسط یک فرد انتحاری رخ داد. "نایف حواتمه" دبیرکل جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در این انفجار زخمی شد. وی از ناحیه صورت و دست دچار جراحت خفیف شده است.

این انفجار با واکنش های بسیاری روبرو بود. بنا بر اعلام المنار، "الکساندر لوکاشیویتس" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه حادثه تروریستی دمشق را محکوم کرد و از تمام کشورهای تاثیرگذار بر گروه های افراطی در سوریه خواست که فورا به حملات تروریستی در این کشور پایان دهند.

وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه ای با اعلام این مطلب افزود: این انفجار به ساختمان های اداری و مسکونی سفارت روسیه در دمشق خسارت مادی وارد کرد. بنا بر اعلام سفارت روسیه در دمشق، پرسنل سفارت و خانواده های آن آسیب ندیده اند.

"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد نیز انفجار خونین دمشق را محکوم کرد. "مارتین نیسرکی" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: گزینه سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است.

وی از تمام طرفها خواست مانع خشونت در سوریه و احترام به قوانین حقوق بشری شوند. این واکنشها در حالی صورت می گیرد که 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته درباره صدور بیانیه ای در محکومیت انفجار هولناک دمشق به توافق نرسیدند.

حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای انفجار دمشق را محکوم کرد و از ملت سوریه خواست که گروه های تروریستی را که برای نابودی آینده این کشور تلاش می کنند و مانع حل مسالمت آمیز بحران سوریه هستند، طرد کنند.

در این بیانیه تاکید شده است که کشتار و تخریب، شیوه گروه های تروریستی است که در شهرهای منطقه ما از جمله دمشق نفوذ کرده است. این روش و اقدامات از دین و اخلاق ما دور است و ساخته گروه های تروریستی سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی جهان است که برای گروه هایی که در پوشش اسلام ظاهر می شوند به ارث گذاشته اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: "الیاس خوری" نماینده اتحادیه حقوقدانان عرب اظهار داشت: این انفجار را با هیچ قانونی نمی توان توجیه کرد. این یک اقدام جنایتکارانه برای کشتار انسانهای بی گناه است و هدف آن ممانعت از راه حل سیاسی طرف های سوری برای حل بحران این کشور است.

"ایلی فرزلی" معاون اسبق رئیس پارلمان لبنان نیز تصریح کرد: هدف از چنین حملاتی، تنها از بین بردن روحیه ملت سوریه نیست، بلکه ناکام گذاشتن تلاش ها برای حل سیاسی بحران سوریه است و علاوه بر این، تروریستها قصد دارند از این طریق القا کنند که دولت سوریه قادر به برقراری امنیت در کشور نیست و در نتیجه باید به مذاکراتی که دارای شروط از پیش تعیین شده است روی بیاورد.

در همین راستا "انور رجا" مسئول اطلاع رسانی جبهه خلق برای آزادی فلسطین –رهبری کل- ضمن محکوم کردن انفجار دمشق اعلام کرد که هدف از این انفجار بازگرداندن امور به نقطه صفر است و چنین اقداماتی نقش روزافزون سوریه در منطقه که با اراده استوار ملت سوریه محقق شده است، هدف قرار داده است.

وی با بیان این مطلب افزود: رویدادهای کنونی سوریه و انفجار و حملات تروریستی در مناطق مختلف این کشور مستقیما به نفع دشمن صهیونیستی است و تمام این اقدامات به طور مستقیم یا غیر مستقیم با موساد (سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی) هماهنگ می شود.

"ابراهیم ناجی علوش" سخنگوی کمیته مردمی اردن برای حمایت از سوریه نیز اظهار داشت: کسانی که مرتکب چنین جنایاتی می شوند بویی از انسانیت نبرده اند و تنها یک هدف سیاسی مشخص را دنبال می کنند و آن از بین بردن پایداری ملت، دولت و ارتش سوریه است، اما این افراد شکست خواهند خود، زیرا جنایات آنها ماهیتشان را اولا برای ملت سوریه و ثانیا برای ملتهای عرب و تمام آزادگان جهان فاش خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب افزود: این انفجارها به این دلیل رخ می دهد که عاملان آنها از تحقق اهداف نظامی و سیاسی خود ناکام مانده اند و گمان می کنند با این جنایات امنیت و ثبات سوریه را برهم می زنند و مردم و رهبری سوریه را به تسلیم وامی دارند.

 

کد خبر 2003613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha