یک رخداد، یک نگاه/

چرایی انفجارهای تروریستی دمشق؛ آثار شکست در جبهه تروریستی ضد سوری

چرایی انفجارهای تروریستی دمشق؛ آثار شکست در جبهه تروریستی ضد سوری

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : انفجارهای زنجیره ای اخیر دمشق و نیز اتهام زنی مجموعه های تروریستی سوریه به حزب الله لبنان، از شکست طرح های نظامی سران گروههای مخالف نظام سوریه برای سرنگونی دولت بشار اسد حکایت دارد.

در جریان این انفجارهای دردناک حداقل 53 نفر کشته و نزدیک به 240 غیر نظامی در مناطق پرجمعیت میدان سبع بحرات، المزرعه و رکن الدین دمشق مجروح شدند.

انگشت اتهام بلافاصله متوجه مجموعه های تروریستی ارتش موسوم به آزاد سوریه و جبهه النصره وابسته به القاعده شد، زیرا این دو مجموعه تروریستی اساسا هر گونه گفتگو با نظام سوریه را مردود می دانند.

بحران سوریه که اکنون وارد بیست و سومین ماه خود شده تقریبا به نقطه پایانی خود نزدیک می شود، زیرا ابتکار عمل میدانی و نظامی در دست نیروهای مسلح سوریه قرار گرفته است.

این بحران که از 11 مارس 2011 از شهر درعا در جنوب سوریه آغاز شد، بلافاصله شهرهای حمص، حلب، دیر الزور، ادلب، حماه و حومه دمشق را در بر گرفت و همزمان با آن یک جبهه جهانی علیه دولت بشار اسد شکل گرفت.

در راس این جبهه جهانی و منطقه ای، آمریکا، غرب، عربستان، قطر و ترکیه قرار دارند که تا کنون بیش از 36 میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار گروه های تروریستی در سوریه قرار داده اند.

این کشورهابا بسیج تمام امکانات مالی، اطلاعاتی، لجستیکی و نظامی خود تلاش کردند تا نظام سوریه را در یک فرایند زمانی شش ماهه سرنگون کنند.

اما ورود عناصر القاعده از 30 کشور مختلف جهان به سوریه برای مقابله با نظام بشار اسد به بروز چند دستگی در میان گروه های مخالف مسلح منجر شد.

کشتار بی رویه غیر نظامیان سوریه به ویژه شیعیان و علوی ها توسط عناصر جبهه النصره، چهره خشنی از این مجموعه سلفی و وهابی نزد ملت سوریه و افکار عمومی جهان ترسیم کرده است.

این کشتارهای غیر قابل توجیه به بروز اختلاف میان مخالفان داخلی و خارجی دولت سوریه منجر شد تا جایی که آمریکا و متحدان غربی اش ناچار شدند در سیاست های خود نسبت به نظام سوریه تجدید نظر کنند.

قطع ناگهانی کمکهای نظامی و تسلیحاتی غرب به گروه های تروریستی مخالف دولت سوریه و ارتش آزاد نشان داد که غرب نگران آینده سوریه پس از سرنگونی احتمالی نظام بشار اسد است.

بنابراین ائتلاف ملی سوریه به رهبری احمد معاذ الخطیب تحت فشار غرب در یک چرخش 180 درجه ای اعلام کرد که حاضر است بدون پیش شرط با نظام بشار اسد مذاکره کند.

این چرخش نشان داد که راه حل نظامی و تشدید خشونت ها نمی تواند به سرنگونی نظام سوریه منجر شود و در عین حال آثار شکست نیز در مجموعه های تروریستی کاملا آشکار شده است.

بنابراین، بار دیگر رایزنی های سیاسی با محوریت مسکو و بر مبنای طرح شش ماده ای جمهوری اسلامی ایران، طرح ژنو و طرح اخضر الابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه آغاز شد.

قرار است در آینده نزدیک ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه، اخضر الابراهیمی فرستاده دبیر کل سازمان ملل و احمد معاذ الخطیب رهبر ائتلاف ضد دولتی سوریه برای رایزنی درباره چگونگی گفتگو با نظام سوریه وارد مسکو شوند.

مجموعه این تحرکات سیاسی نشان می دهد که غرب پس از 23 ماه در گیری خونین در سوریه مایل است تا این بحران بر اساس راه حل های سیاسی مهار شود. به همین دلیل مجموعه های تروریستی که در طرح های نظامی وتروریستی خود خود با شکست مواجه شده اند دو راهکار نظامی را دنبال می کنند. نخستین راهکار، انجام عملیات کور و بی هدف تروریستی و ایجاد نا امنی در شهرهای بزرگ، ترور شخصیتهای سیاسی و راهکار دوم کشاندن حزب الله لبنان به در گیری های داخلی سوریه است.

اخیرا شبه نظامیان موسوم به آزاد سوریه، حزب الله را به همکاری با نیروهای مسلح سوریه برای مقابله با گروه های تروریستی متهم و تهدید کردند که مراکز حزب الله را در لبنان مورد حمله قرار خواهند داد.

حزب الله نیز متقابلا اعلام کرده که گروه های تروریستی سلفی و وهابی سوریه اخیرا روستاهای شیعه نشین لبنانی هم مرز با سوریه را مورد حمله مسلحانه قرار داده اند.

بنابراین حزب الله برای دفاع از جان و مال شیعیان این روستاها ناچار به تشکیل واحدهای نظامی مردمی محلی شده و تاکید کرده که هرگز قصد همکاری با نیروهای دولتی سوریه را ندارد.

با این حال، گروه های تروریستی برای فرافکنی و بحران سازی جدید قصد دارند تا حزب الله را وارد درگیری های داخلی سوریه کنند تا زمینه حضور سایر قدرت های منطقه ای را فراهم کنند.

انفجارهای تروریستی هولناک اخیر دمشق در واقع نشانه شکست مجموعه های تروریستی است و با هدف جلوگیری از انجام گفتمان ملی میان رهبران میانه رو اپوزیسیون و نظام سوریه رخ داده است.

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل بین الملل

کد خبر 2003640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha