۶ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۳۹

محمد میرکیانی در گفتگو با مهر:

اغلب رمان‌های نوجوان داستان‌های کوتاهی هستند که بیهوده پرگویی می‌کنند

اغلب رمان‌های نوجوان داستان‌های کوتاهی هستند که بیهوده پرگویی می‌کنند

محمد میر‌کیانی می‌گوید: بسیاری از داستان‌های نوجوانانه که این روزهای به نام رمان منتشر می‌شوند، داستان‌های کوتاهی هستند که بیهوده کش داده شده و پرگویی می‌کند و مخاطب هم رغبتی به خوانش آنها ندارد.

محمد میرکیانی در گفتگو با خبرنگار مهر از تالیف مجموعه داستان تازه‌ای از خود برای نوجوانان خبر داد و گفت: در این کتاب 55 داستان کوتاه کوتاه برای نوجوانان قرار داده‌ام که در حال حاضر تالیف 50 داستان آن تمام شده و 5 داستان دیگر را در دست تالیف دارم که امیدوارم پس از تالیف بتوان در سال‌ آینده آن را منتشر کرد.

وی در ادامه با اشاره به جریان فعلی ادبیات کودک و نوجوان مبنی بر انتشار رمان‌های نوجوان گفت: درست است که امروزه انتشار رمان نوجوان باب شده است، اما فکر نمی‌کنم این آثار چندان خواننده‌ای داشته باشد. اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم اقدام به این کار کرده است، به خاطر این است که 750 مرکز دارد که اگر به هر کدامشان از هر عنوان اثر، 5 نسخه بدهد، نیمی از شمارگان انتشار آن اثر را به دست مخاطب رسانده و اصلا رسالت کانون هم همین است و نباید به او از زاویه یک ناشر صرف نگاه کرد.

میرکیانی ادامه داد: اقبال امروز مخاطب ادبیات کودک و نوجوان با داستان کوتاه است و بر خلاف عده‌ای که فکر می‌کنند با رمان بهتر می‌شود برای مخاطب نوجوان حرف زد، من باور دارم که داستان کوتاه از این حیث قوی‌تر است و ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کند.

وی تاکید کرد: بسیاری از داستان‌هایی که این روزها به نام رمان منتشر می‌شود، داستان‌های کوتاهی هستند که کش داده شده است. رمان تعریفی دارد که به قول برخی می‌توان از آن به عنوان برشی از زندگی یاد کرد. به همین خاطر است که می‌گویم نگارش داستان کوتاه از رمان سخت‌تر‌ است؛ چون در آن از پرگویی خبری نیست و تنها با تجربه می‌توان به خلق یک اثر ادبی در این گونه نائل شد.

این نویسنده تاکید کرد: من رمان را مانند زندگی انسانی، یک فرآیند می‌دانم که باید در آن تداوم ماجرا را در طول داستان به هنگام پرداخت و از پرگویی دوری کرد، اما وقتی بسیاری از رمان‌های نوجوان امروز را می‌بینیم حس می‌کنم که تنها با داستان‌های کوتاهی مواجهیم که نویسنده سعی داشته بی‌دلیل آن را کش بدهد.

میرکیانی همچنین گفت: نویسندگان نامدار عرصه ادبیات کودک و نوجوان هم همگی در گونه داستان کوتاه و نه با خلق رمان مشهور شده‌اند و خب با همه این حرف‌ها، حس و تجربه من می‌گوید که کار خلاقانه در حوزه ادبیات کودک که بتوان مخاطب را با علاقه به دنبال خودش بکشد این روزها نه در حوزه رمان بلکه در بخش داستان کوتاه نوجوانانه رخ می‌دهد.

کد خبر 2004537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha