۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۱۵

بعد از جشنواره تئاتر فجر

تالار مولوی از میزبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی هم حذف شد

تالار مولوی از میزبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی هم حذف شد

علی تقی زاده دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در نشست خبری این جشنواره با اشاره به احتمال حذف بخش منطقه ای به دلیل کمبود بودجه از حدف تالار مولوی از میزبانی این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران صبح امروز 6 اسفندماه در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست خبری علی نقی زاده دبیر جشنواره، امیر مرسلی دبیر اجراهای صحنه ای و بهیاد نجفی دبیر اجرایی حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

نقی زاده در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه دبیرخانه از 6 شهریور ماه به صورت رسمی کارش را آغاز کرده است، گفت: در این دوره از جشنواره یک بخش جدید با نام "تله تئاتر" به جشنواره اضافه شده است که تولید این تله تئاترها بر عهده دفتر تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود. خوشبختانه امسال به لحاظ کیفی شاهد رشد قابل توجهی از آثار ارائه شده هستیم. وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و مرکز هنرهای نمایشی نیز همکاری و تعامل بسیار خوبی ببرای بهتر برگزار شدن جشنواره با ما داشتند.

در ادامه تقی زاده با اشاره به اعضای شورای انتخاب و بازبینی آثار که از استادان دانشکده‌های متقاضی حضور در جشنواره هستند درباره بودجه مالی این دوره از جشنواره گفت: متاسفانه در این دوره هم جشنواره از تیر حوادث مصون نمانده است. در این دوره بخشی از بودجه منطقه ای جشنواره حذف شده اما ما در حال تمهیداندیشی هستیم تا بتوانیم جشنواره را به صورت منطقه ای هم حفظ کنیم. بنابراین امیدوارم با حمایت حامیان مالی این رپرتوار بتواند در 10 یا 15 دانشگاه خارج از تهران نیز برگزار شود.

وی در ارتباط با مشکل کمبود سالن تئاتر برای برگزاری جشنواره و در اختیار نداشتن برخی از سالن ها مثل خانه کوچک نمایش عنوان کرد: در سال های گذشته مشکلاتی با دانشکده هنر و معماری درباره در اختیار داشتن خانه کوچک نمایش داشتیم اما امسال طی جلسه ای که با امیر کاووس بالازاده مدیر گروه نمایش این دانشکده برگزار شد برای همکاری به تعامل رسیدیم اما هنوز مشخص نیست که خانه کوچک نمایش را در اختیار داشته باشیم یا خیر.

تقی زاده افزود: متاسفانه برخی اتفاقات غیر فرهنگی در این دوره افتاده که نشان دهنده نگاه کاسب‌کارانه برخی مسئولان فرهنگی ما است. در سالی که ما در فشار قرار داریم نباید خودمان هم یکدیگر را تحت فشار قرار دهیم. چون برخی قیمت‌های پیشنهادی از توان بودجه جشنواره خارج است پس به احتمال فراوان امسال تالار مولوی را نخواهیم داشت. چون متاسفانه رایزنی های ما با مسئولان بی نتیجه مانده است و مجبور شدیم تالار مولوی را از گزینه های اجرا حذف کنیم.

در ادامه مرسلی درباره با آثار راه یافته به این دوره از جشنواره توضیح داد: امسال از دانشکده های مختلف تئاتری از جمله دانشکده هنرهای زیبا، سوره، هنر و معماری، آزاد شیراز، سنندج و... 296 متن به جشنواره ارسال شده است. تا به حال 72 متن پذیرفته شده که مرحله دوم بازبینی 20 فروردین ماه خواهد بود. در بخش مسابقه دانشجویان غیر تئاتری نیز در کل 547 متن فرستاده شده که 66 اثر از دانشگاه های تهران و البرز به صورت نهایی انتخاب شده اند و 54 اثر ازسایر دانشگاه‌ها. همچنین در بخش رادیو تئاتر نیز 22 متن پذیرفته شده است. در بخش مسابقه نمایشنامه خوانی و تله تئاتر نیز به ترتیب 19 و 28 اثر پذیرفته شده است که بازبینی دوم  این بخش ها نیمه دوم فروردین ماه خواهد بود.

وی با اعلام آثار پذیرفته شده در مرحله اول بازبینی در بخش های مختلف ادامه داد: تا کنون 20 اثر از کشورهای مختلفی چون آلمان، ایتالیا، پاکستان، فرانسه، نیجریه، تونس، اسلواکی و...فیلم تئاترهایشان را برای ما ارسال کرده اند که در حال بررسی است و امیدوارم بتوانیم از آثار جذابی در بخش بین الملل میزبانی کنیم.

وی با اشاره به رعایت اعتدال در انتخاب اثار جشنواره گفت: درست است که سال گذشته برخی حرف و حدیث ها از طرف دانشکده هایی مبنی بر انتخاب ناعادلانه آثار پیش آمد اما در این دوره بازبین های مرحله اول از خود دانشکده ها بودند و ما محدودیتی در انتخاب آثار قرار ندادیم و در مرحله اول یک سوم کارها انتخاب شد. در مرحله دوم نیز بازبین های ثابتی آثار همه دانشکده ها را انتخاب خواهند کرد.در این دوره دانشکده هنر و معمای بر خلاف سال گذشته آثار با کیفیتی را ارائه داده است و حدود 78 اثر در مرحله اول معرفی شده اند. در مرحله دوم نیز همه آثار با هم پذیرفته می شوند نه با کارهای دانشکده های خود.

 

کد خبر 2005116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha