۷ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۴۹

قدرت در نظام اسلامی؛

وعده الهی درباره استفاده نادرست از قدرت چیست/ مبانی قدرت در ایران درست طراحی شده است

وعده الهی درباره استفاده نادرست از قدرت چیست/ مبانی قدرت در ایران درست طراحی شده است

یک استاد دانشگاه گفت: خداوند متعال وعده کرده کسانی که از قدرتی که خداوند به آنها داده در مسیر درست استفاده نکنند آنها را از میان خواهد برداشت و جایگزین آنها اقوام دیگری را قرار می دهد که آنها در این مسیر حرکت کنند و این وعده الهی و تخلف ناپذیر است.

دکتر رضا محمدزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ویژگیهای قدرت در جامعه اسلامی  گفت: در فرهنگ اسلامی اصل قدرت، از آنِ خداوند است. براساس آموزه های همه ادیانی که مبتنی بر وحی هستند، اگر لازم است قدرتی در جامعه انسانی وجود داشته باشد این قدرت، در عرض قدرت الهی نیست، بلکه این قدرتها باید به نوعی در طول اراده الهی قرار گیرد.

وی افزود: اراده و قدرت الهی همواره مبتنی بر مصالح عمومی و غایات الهی فعال می شود یعنی به هیچ عنوان این قدرت در مسیری که غیر خدا و غیر منتهی به اراده الهی و آنچه که خداوند بزرگ اراده کرده نباید تحقق پیدا کند، البته از طرف دیگر خداوند انسانها را صاحب انتخاب و اراده آفریده است و راه را برای آنها طوری هموار کرده است که آنها براساس اراده خودشان و انتخاب خودشان می توانند دست به انتخاب بزنند یعنی مسیر صحیح یا ناصحیح را انتخاب کنند. به خاطر همین هم هست که انسانها مکلف هستند و بر آنها تکلیف گذاشته شده است اما در عین حال حقوقی هم تعیین شده است که این حقوق حتما باید رعایت شود.

این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه سخنانش اظهار داشت: اگر به مبنای صحیحی که در مبانی دینی ما در رابطه با قدرت وجود دارد توجه کنیم و اگر در همه زمینه ها و ابعاد تمایلی به قدرت پیدا می کنیم یا به آن دامن می زنیم باید این قدرت در مسیر و در طول اراده، قدرت و مصالح الهی باشد. به همین جهت آموزه های دینی و فرهنگ اسلامی ما تا حد زیادی می تواند کمک کند تا قدرت در جایگاه صحیح خودش قرار گیرد، اما متأسفانه در طول تاریخ همواره جریانهای مختلفی وجود داشته که خواسته از این مسیر خارج شود. قدرت را تأمین کند نه برای تحقق اراده الهی بلکه برای آن چیزی که ما آنرا شیطان و جریان شیطانی می خوانیم که عمدتا به دنبال این است که انسان را از رسیدن به غایات مقصود خود باز دارد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: براساس آموزه های الهی خیلیها جزو «اخوان الشیاطین» هستند که ممکن است از جن و یا ممکن است از انس باشند. متأسفانه نمونه های مختلفی هم در جامعه خودمان و هم در سطح وسیعتری در جامعه دیگر ملاحظه می کنیم کسانی در این مسیر قرار می گیرند به جای اینکه از قدرتی که در اختیارشان قرار گرفته و شرایطی که برایشان ایجاب کرده در مسیر خداوندی که هم عزیز است و هم قهار قرار گیرند.

وی افزود: می دانید که در زبان عربی عزیز به معنای شکست ناپذیر و قهار به معنای موجودی است که دارای احاطه و جنبه های عظمت وجودی است. خداوند هم عزیز و هم قهار است. قدرت و کمال مربوط به قدرت منحصرا در اختیار خداوند عالم است و هر کسی که در این عالم قدرتی را به لحاظ وجودی از آن برخوردار است منشأ این قدرت از خداوند است. همان خدایی که برای هر چیزی می تواند قدرت ایجاد کند از همه انسانهای صاحب اختیار و مکلف خواسته که از قدرتها و توانی که در اختیارشان هست؛ چه قدرتهای فردی و چه قدرتهای اجتماعی در مسیر تحقق اراده الهی استفاده کنند و به خاطر همین هست که انبیاء(ع) خود را در طول تاریخ به شکهای مختلفی به سوی انسانها گسیل کرده برای اینکه بیایند انسانها را راهنمایی و هدایت کنند.

محمدزاده با اشاره به اینکه یکی از مخاطبینی که در آیات الهی داریم امتها، اقوام و جوامع هستند، اذعان کرد: خیلی از اوقات خداوند متعال مخاطب خودش را جوامع انسانی قرار داده است برای اینکه اینها از قدرت و کمالات خودشان بتوانند در مسیر الهی و صراط مستقیم استفاده کنند و خداوند متعال وعده کرده کسانی که از قدرتی که خداوند به آنها داده در این مسیر استفاده نکنند خداوند آنها را از میان خواهد برداشت و جایگزین آنها اقوام دیگری را قرار می دهد که آنها در این مسیر حرکت کنند و این وعده الهی و تخلف ناپذیر است، حتی در جوامع غیر مسلمان در طول تاریخ بارها شاهد سقوط تمدنها بودیم. بارها شاهد سقوط جوامع اسلامی بودیم که در مسیر نادرست حرکت می کنند و آنچه که مورد اراده الهی بوده را انجام نمی دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: قانون اساسی ما و کلیات و اصولی را که به قول امروزیها اسناد بالادستی قوانین ما را تشکیل می دهد را ببینید. سیستم و نظام ما که مبتنی بر ولایت فقیه است که قطعا در مسیر تحقق اراده الهی براساس اصول و مبانی دینی حرکت می کند و در واقع مصادیق رفتاری اش عینیت پیدا می کند. همه اینها دست به دست هم داده تا اگر در جوامعی تحقق همچین چیزی با مشکلات متعددی مواجه است در جامعه ما قاعدتا سازوکارها و ساختارهای که وجود دارد. سخت افزار جامعه ما ایجاب می کند همه شرایط مطلوب وجود دارد و برقرار است اما متأسفانه می بینیم یا جریانها و گروه هایی وجود دارند که اینها به این اصول توجه نمی کنند و پایشان را از چارچوب قوانین بعضا و یا از اصول حاکم بر مبانی فراتر می گذارند و در مسیر آنچه که منویات ولایت فقیه در جامعه ما مقام معظم رهبری و قبل از ایشان مرحوم امام امت هم در سخنانشان و هم در رفتارشان مردم را به آن دعوت می کردند اینها را زیر پا می گذارند.

محمدزاده با تأکید بر اینکه از طرف دیگر ما عنصر امر به معروف و نهی از منکر را داریم که دو بعد فردی و اجتماعی دارد، گفت: فکر می کنم سازوکارهای اجتماعی که تحقق امر به معروف و نهی از منکر را  تأمین می کند، باید فعال شود و این جریانهایی که این گونه از شرایط سوء استفاده می کنند و گاهی هم این سوء استفاده ها به عنوان بخشی از برنامه کلی که اغیار آنرا برای ضربه زدن ابعاد مختلف جامعه اسلامی ما برنامه ریزی می کنند. با توجه به چنین چیزی که اتفاق می افتد به نظرم می رسد اهرم هایی که نتایج مربوط به امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اسلامی تأمین می کند باید بیشتر فعالیت کنند و با برنامه ریزی صحیحی کار کنند که این جریانهای منحرف در واقع فعالیتشان قطع شود و نتوانند منویات خودشان را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: اگر ما می خواهیم در عالم هستی بمانیم و مصداق اتم و اکمل باشیم برای امتی که خداوند از آنها به خوبی و نیکی یاد کرده و همه انسانها را دعوت کرده که به آن سطح از آگاهی و اعمال صالح دست پیدا کنند و نخواهیم در این عالم حذف شویم و مشمول سنت الهی مبنی بر حذف اقوامی قرار بگیریم که این قوام اگر قدرتی دارند در مسیر آن اهداف الهی و آرمانهای الهی استفاده نمی کنند قرار بگیریم، حتما باید دست این جریانات را از عرصه اجتماعی کوتاه کنیم یا آنها را آگاه کنیم تا در رفتار خودشان تجدید نظر کنند یا واقعیت قضیه به آنها ادامه فعالیت ندهیم چون این فعالیتها می تواند جامعه ما را تخریب کند.

کد خبر 2005427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha