کره شمالی محور سخنرانی رهبر چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا/ به دنبال صلح در شبه جزیره هستیم

کره شمالی محور سخنرانی رهبر چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا/ به دنبال صلح در شبه جزیره هستیم

رئیس جمهوری جدید کره جنوبی بار دیگر کره شمالی را از جمله اولویت های مهم کشورش برشمرد و وعده همکاری‎های بیشتر و ایجاد فضایی همراه با اعتماد میان دو کشور همسایه، بهبود اوضاع اقتصادی و اصلاح سیستم آموزشی را داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، نوشت: "پارک گئون های" دختر رئیس جمهوری سابق کره جنوبی امروز دوشنبه به عنوان اولین زن رئیس جمهور سوگند یاد کرد و این مراسم به مدت دو ساعت و نیم به طول انجامید.

پارک 61 ساله، رهبر چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا با چالش های بسیاری از جمله برنامه هسته ای کره شمالی، اقتصاد شکننده کشورش و افزایش هزینه های رفاهی مواجه است.

پارک در سخنرانی خود در این مراسم مقابل پارلمان کره جنوبی گفت: آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی چالشی برای بقا و آینده مردم این کشور است.

وی افزود: از کره شمالی می خواهم تا بدون هیچ گونه تاخیری به جاه طلبی های اتمی خود پایان داده و مسیر خود را برای صلح و ثبات در شبه جزیره کره هموار کند.

پارک در ادامه وعده همکاریهای بیشتر و ایجاد فضایی همراه با اعتماد میان دو کشور همسایه، بهبود اوضاع اقتصادی، اصلاح سیستم آموزشی را داد.

این اظهارات درحالیست که آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی با واکنش های گسترده جامعه بین الملل مواجه شده و اعضای حزب حاکم محافظه کار مخالفت خود را با همکاری نزدیک با همسایه خود اعلام کرده اند.

با وجود افزایش انتظارات از جامعه کره جنوبی برای همکاری با همسایه خود، "جان دلوری" پروفسور روابط بین الملل دانشگاه یونسی در سئول به الجزیره گفت: کره شمالی کشوری نیست که به راحتی بتوان با آن همکاری کرد.

وی میگوید: رئیس جمهوری جدید کره جنوبی باید کانال های گفتگو را مستقیما با کره جنوبی بگشاید و روشهایی را برای بهبود روابط با این کشور بیابد.

پارک چونگ هی پدر پارک گئون های تا زمان ترور به مدت 18 سال قدرت را در دست داشت و با وجود آنکه خدمات گسترده ای را برای مقابله با فقر انجام داد اما انتقادات بسیاری درباره نقض حقوق بشر علیه حکومت وی همواره وجود داشت.

منتقدین پارک گئون های را مستبد خوانده و متهم کرده اند که وی دنباله روی سیاست های پدرش بوده و مشروعیت سیاست خود را از پدرش به ارث برده است.

دختر رهبر نظامی پیشین کره جنوبی 29 آذر ماه با پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی به عنوان پیروز این انتخابات معرفی شد.

طبق اعلام ستاد انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی "پارک گئون های" پس از شمارش آرا با 51.8 درصد آرا توانست رقیب چپگرای خود "مون جائه این" را که 48 درصد آرا را کسب کرده بود، شکست دهد.
 
وی در اولین نطق خود ضمن تشکر از هوادارانش به اولویت های سیاست خارجی کشورش پرداخت و کره شمالی و ژاپن را از جمله موضوعات مهم برشمرد.
 
رهبر چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا با چالش های بسیاری از جمله برنامه هسته ای کره شمالی، اقتصاد شکننده کشورش و افزایش هزینه های رفاهی مواجه است.
 
رئیس جمهوری جدید کره جنوبی پس از بازدید از آرامگاه ملی این کشور قول داده بود که دیگر اختلاف طبقاتی در این کشور از بین برود و ثروت در میان مردم به طور یکسان توزیع شود. این اظهارات درحالیست که در ده سال گذشته نرخ رشد اقتصادی کره‌جنوبی در حدود 5.5 درصد بوده و در سال جاری اقتصاد این کشور تنها دو درصد رشد داشته است.

پارک گئون های همچنین از گفتگو با مقامات کره شمالی و لزوم ازسرگیری کمک های اقتصادی به این کشور در صورت توقف فعالیت های هسته ای پیونگ یانگ خبر داد. پارک در یک کنفرانس خبری در سئول نیز گفت: آزمایش موشکی دور برد کره شمالی نشان داد که با چالش های امنیتی در منطقه مواجه هستیم و چنین آزمایش هایی صلح و ثبات در منطقه را به خطر می اندازد.

 

کد خبر 2005795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha