۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۱۶

معاون اسبق وزیر خارجه در گفتگو با مهر:

مذاکرات با سوءظن پیش نمی رود/ مانع بزرگ "تحریم ها" جلوی پیشرفت مذاکرات را گرفته است

مذاکرات با سوءظن پیش نمی رود/ مانع بزرگ "تحریم ها" جلوی پیشرفت مذاکرات را گرفته است

معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: دلیل اینکه مذاکرات ایران و 1+5 در چند سال گذشته با مشکل رو به رو بوده است همین موضوع بوده که آنها به دنبال بازی برد و باخت هستند.

محمود واعظی، معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مذاکرات و ایران و1+5 که فردا در قزاقستان صورت خواهد گرفت، گفت: در این دوره از مذاکرات به شرطی که واقع گرایی جزو محورهای اساسی بحث قرار بگیرد، می تواند برای هر دو طرف مهم باشد .

وی با اشاره به اینکه آنچه در آژانس بین المللی انرژی اتمی جزو حقوق یک عضو محسوب می شود باید برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شود، بیان کرد: این یک مطلب مهم و اساسی است و از سوی دیگر نیز طرفین نمی توانند بر اساس سوءظن مذاکرات را پیش ببرند.

واعظی با تأکید بر اینکه دو طرف باید به یکدیگر اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: روش تهدید و فشار عملا فضای مذاکرات را از مسیر اصلی خود خارج می کند.

وی تصریح کرد: اگر این مسائل در مذاکرات در نظر گرفته شود و دو طرف یک بازی برد- برد را در دستور کار قرار دهند، به نتیجه خواهند رسید.

واعظی گفت: نباید این انتظار وجود داشته باشد که ایران خواسته های طرف مقابل را بپذیرد و آنها خواسته های ایران را نپذیرند . دلیل اینکه مذاکرات در چند سال گذشته با مشکل رو به رو بوده است نیز همین موضوع بوده که آنها به دنبال بازی برد و باخت هستند.

وی با بیان اینکه این روش در گذشته جواب نداده و در قزاقستان نیز به نتیجه ای نمی رسد، اظهار داشت: اگر تأکید آنها بر مسئله هسته ای ایران است ، راه هایی برای ایجاد اعتماد و ضمانت وجود دارد.

معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک با تأکید بر اینکه ایران در راستای حقوق صلح امیز خود قدم بر می دارد، افزود: طبیعی است که این آمادگی برای اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک ارگان بین المللی که کار فنی انجام می دهد،پیشنهادی فنی را ارائه دهد؛ از سوی ایران وجود داشته و دارد .

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد فنی آژانس می تواند مشخص کند که چگونه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به سمت سلاح هسته ای منحرف نمی شود. سازو کارهایی از این دست می تواند تعبیه و آنچه که طرف مقابل با لفظ اعتماد سازی مطرح می کند را به وجود بیاورد.

واعظی تأکید کرد: از سوی دیگر اعمال تحریم ها که به بهانه هسته ای صورت می گیرد، مانع بزرگی است که جلوی پیشرفت مذاکرات را گرفته است.

معاون اسبق وزیر خارجه ادامه داد: غرب نمی تواند به بهانه های غیرقابل قبول تحریم هایی را وضع کرده و از طرفی از ایران انتظار داشته باشد که در برابر خواسته های آنها منعطف باشد.

معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: به هر حال در این دور از مذاکرات دو طرف باید به گونه ای حرکت کنند که به سوی اعتمادسازی قدم برداشته شود. ایران در چارچوب اعتمادسازی حرکت می کند و غرب نیز بابد در این مسیر گام بردارد.

واعظی گفت: در صورتی که طرف مقابل نتواند به این اصول پایبند باشد و پیشنهاد معتبری در این راستا ارائه نکند؛ مذاکرات مانند گذشته به نتیجه ای نخواهد رسید و دو طرف تنها نظراتشان را مطرح می کنند.

وی با اشاره به اینکه غرب یک صدا نیست، گفت: برخی از غربی ها بر این باورند که این یک فرصت برای مذاکره با ایران است و باید به این چارچوب دست یابیم. در مقابل برخی هم می خواهند تنها برای مذاکره، مذاکره کنند و به این ترتیب بهانه ای برای افزایش فشارها بر علیه ایران پیدا کنند.

کد خبر 2005874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha