۷ اسفند ۱۳۹۱، ۲۱:۴۷

ایران در رسانه های جهان/

قزاقستان بانک سوخت هسته ای می شود/ احتمال به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران از سوی غرب

قزاقستان بانک سوخت هسته ای می شود/ احتمال به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران از سوی غرب

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: رسانه های جهان امروز با اشاره به مذاکرات آتی هسته ای بین ایران و گروه 1+5 از احتمال به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران توسط غرب و توافق بین ایران و غرب خبر دادند.

خبرگزاری انگلیسی "رویترز" در خبری به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نوشت: کشورهای غربی در مذاکرات هسته ای آلماتی قزاقستان به ایران پیشنهادهای جدیدی درخصوص لغو تحریمهای بیشتری خواهند داد.

این خبرگزاری همچنین نوشت این مقام آمریکایی اشاره بیشتری به جزئیات پیشنهادها نکرد.

شبکه "فاکس نیوز" آمریکا در خبری اعلام کرد: کشورهای غربی انجام مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در قزاقستان را به فال نیک می گیرند، زیرا این کشور(قزاقستان) در سال 1990 ذخایر هسته ای خود را تحویل روسیه داد و امروز امیدوار است که تبدیل به بانک سوخت هسته ای برای برخی از کشورها مثل ایران شود.

در این خبر آمده است در مذاکرات آتی ممکن است پیشنهاد شود که قزاقستان به عنوان بانک سوخت هسته ای برای برخی کشورها از جمله ایران باشد.

سایت" نشنال اینترست" نیز در مطلبی درباره موفقیت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در قزاقستان ابراز امیدواری کرد و مدعی شد در این مذاکرات غربی ها حق غنی سازی اورانیم توسط ایران برای اهداف صلح آمیز را به رسمیت خواهند شناخت و به طور تدریجی تحریم های ایران را لغو خواهند کرد و ایران هم در مقابل، غنی سازی خود را به حد 5درصد محدود خواهد کرد.

سایت رادیو "صدای روسیه" نیز در تحلیلی در خصوص نتایج احتمالی مذاکرات آتی در قزاقستان با اشاره به اظهارات وزرای خارجه فرانسه و آلمان مبنی بر اینکه در این مذاکرات پیشنهادهای منطقی به ایران ارائه خواهد شد و همچنین با اشاره به اظهارات سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر اینکه ایران فقط تعهداتی را خواهد پذیرفت که مطابق با NPT باشد، مدعی شد: برخی تحلیلگران معتقدند که در مذاکرات آتی در قبال پذیرش حق غنی سازی توسط ایران از سوی کشورهای غربی، ایران نیز بخش هایی از تاسیسات هسته ای خود را تعطیل خواهد کرد و مازاد اورانیوم غنی شده با خلوص بالای خود را به خارج از ایران که تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود منتقل خواهد کرد.

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" نیز در خبری نوشت یکی از پیشنهاد های احتمالی به ایران در مذاکرات آلماتی قزاقستان این خواهد بود که قزاقستان بانک سوخت هسته ای برای برخی کشورها از جمله ایران باشد.

شبکه " ای بی سی نیوز" آمریکا هم همچون واشنگتن پست و فاکس نیوز در خبری از احتمال پیشنهاد قزاقستان به عنوان بانک سوخت از سوی کشورهای غربی برای برخی کشورهای منطقه و ایران خبر داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2006291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha