۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۸:۰۹

گزارش خبری مهر/

نگاهی به رسانه های غربی پیش از مذاکرات هسته ای/ ارائه بسته پیشنهادی آمریکا به ایران در قزاقستان

نگاهی به رسانه های غربی پیش از مذاکرات هسته ای/ ارائه بسته پیشنهادی آمریکا به ایران در قزاقستان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در آستانه برگزاری مذاکرات هسته ای ایران رسانه های غربی با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی آمریکا به ایران در قزاقستان اعلام کردند که دیپلماسی پای میز مذاکرات است.

در آستانه برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در قزاقستان، برخی از رسانه های غربی نیز جوسازی های خود را درباره نیت ایران آغاز کرده و گزارشهای خود را به گونه ای منتشر کردند که حکایت از تمایل آمریکا برای گفتگو با ایران دارد.

در همین حال رویترز گزارش داد: همزمان با دیدار روز سه شنبه دیپلمات های آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه با مقامات ایرانی در قزاقستان و گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا اولین سفر خارجی خود را با سفر به برلین، پاریس، رم، آنکارا، قاهره، ریاض، ابوظبی و دوحه آغاز کرده است و 9 مارس به واشنگتن باز می گردد.

رویترز در ادامه به اظهارات یکی از تحلیلگران موسسه بروکینز به نام بروس ریدل پرداخته و می نویسد: ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی نیز به دقت رویکرد جدید آمریکا را در قبال مذاکرات سازش، ایران و دیگر موضوعات منطقه پیگیری می کند.

خبرگزاری ترند نیز در این رابطه می نویسد: کری چهارشنبه گذشته در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه قزاقستان ضمن تشکر از این کشور برای میزبانی دور جدید مذاکرات هسته ای در آلماتی اعلام کرد که قزاقستان مکان مناسبی برای برگزاری چنین مذاکراتی است.

ارلان ادریس اف نیز به نوبه خود ضن استقبال از برگزاری نشست گروه 1+5 و ایران در قزاقستان اعلام کرد کشورش امیدوار است که طرفین در این نشست تصمیمات سازنده ای را که به نفع منطقه و جامعه جهانی است، اتخاذ کنند.

"الن ایر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در گفتگو با بی بی سی با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی آمریکا به ایران در قزاقستان اعلام کرده بود که انعطاف‌ پذیر هستیم و تحریم‌ها وسیله است.

وی با خودداری از پرداختن به جزئیات بسته پیشنهادی آمریکا تاکید کرده است: مذاکره از طریق رسانه فایده ای ندارد. دیپلماسی پای میز مذاکرات است و با احترام متقابل و حسن نیت در پی یافتن راه حلی در قبال برنامه هسته ای ایران هستیم. رهبر ایران و رئیس جمهور ما فرمودند داشتن بمب اتمی قابل قبول نیست و این نشان می هد جای مذاکره هست.

همزمان با انتشار چنین گزارشهایی روزنامه ترکیش ویکلی به گاف وزیر خارجه جدید آمریکا پرداخت و نوشت کری در اولین نطق خود پس از انتصاب، جمهوری قزاقستان و قرقیزستان را اشتباه گرفت و کشوری به نام Kyrzakhstan را خلق کرد که وجود خارجی ندارد.

صدای آمریکا نیز در گزارشی با پرداختن به برنامه هسته ای ایران اعلام کرد در مذاکرات هسته ای ایران، باید رویکرد جدیدی در قبال ایران اتحاذ شود.

پاکستان تریبون نیز با اشاره به مذاکرات فردا سه شنبه در قزاقستان و تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران ادعا کرد: از زمان آخرین دور مذاکرات هسته ای در مسکو در ژوئن 2012 تاکنون پیشرفت های اندکی در زمینه برنامه هسته ای حاصل شده و ایران همچنان بر حق مشروع خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید دارد.

روزنامه ترکیش ویکلی نیز نوشت: مذاکره کنندگان هسته ای ایران فردا سه شنبه در قزاقستان با نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان دیدار می کنند.

این روزنامه چاپ ترکیه بدون در نظر گرفتن همکاری ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و تاکید تهران برای استفاده صلح آمیز از این انرژی نوشت: جامعه بین الملل خواهان برداشتن قدمهای ملموس ایران در مذاکرات هسته ای است.

کد خبر 2005951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha