۸ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۲۲

می‌شود سخنرانی‌های متعدد را در یک بیت شعر خلاصه کرد

می‌شود سخنرانی‌های متعدد را در یک بیت شعر خلاصه کرد

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور گفت: شعر در روح و جان ادبیات ماست و گاهی می‌شود سخنرانی‌های متعدد و گفتار بزرگان را در دو مصرع خلاصه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شب گذشته 7 اسفند با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از شاعران ایرانی و خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در سخنانی در این مراسم گفت: بنده از سوی آقای احمدی‌نژاد و اعضای هیئت دولت به ساحت شاعران ادای احترام می‌کنم.

وی افزود: شعر در روح و جان ادبیات ماست و گاهی می‌شود سخنرانیهای متعدد و گفتار بزرگان را در دو مصرع خلاصه کرد. بیان مطلب و تفهیم آنچه در دلِ گوینده آن می‌گذرد، گاهی با یک بیت و گاهی با نیم بیت شعر قابل انجام است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: زبان فارسی و زبان دلگشای ما آراسته است به اشعار شاعران و بزرگان که هر آئینه روح را لطافت می‌بخشد و جان را طراوتی دیگر.

محمدرضا رحیمی گفت: هر چه از شعر شاعران و از جوشش و انقلابی بگویئم که در جان شاعران صورت می‌گیرد، باز هم ادای دِین این مهم را نمی‌توانیم بکنیم.

در این برنامه و با حضور معاون اول رئیس جمهور از برگزیدگان هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اهدای سرو بلورین و جوایز نقدی تقدیر شد.

رونمایی از دو کتاب «شعرها و چهره‌ها» و «سالنامه شاعران» از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

در جشنواره امسال شعر فجر همچنین بهترین شاعر از نگاه مردم انتخاب شد. در این طرح که با استفاده از نظرسنجی از قشرهای مختلف مردم اعم از دانشگاهیان، چهره‌های سیاسی و نخبگان عرصه فرهنگ انجام شده است، دو شاعر گوی سبقت را از 196 شاعر دیگر ربودند.

بر این اساس و پس از آنکه علی معلم دامغانی، سیدحمیدرضا برقعی، فاضل نظری، علیرضا قزوه، محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدعلی بهمنی بیشترین آرای مردم را به خود اختصاص دادند، در نهایت وعلیرضا قزوه و سیدحمیدرضا برقعی حائز بیش‌ترین آراء شدند.

علیرضا قزوه هنگام دریافت این جایزه مردمی، آن را به استاد محمدرضا شفیعی کدکنی تقدیم کرد.

همچنین در بخش بهترین کتاب‌های شعر از نگاه مردم، آثار فاضل نظری شامل سه‌گانه‌ها (گریه‌های امپراطور، اقلیت و آنها)، همچنین حق‌السکوت و حفره‌ها به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

بر اساس این گزارش داوران جشنواره امسال شعر فجر نیز پس از بررسی آثار تمام شاعران، سرانجام احمدرضا احمدی را به خاطر مجموعه اشعارش به عنوان بهترین شاعر کشور برگزیدند.

کد خبر 2006409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha