۸ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۳۷

برگزیدگان شعر فجر تازه در آغاز راه هستند

برگزیدگان شعر فجر تازه در آغاز راه هستند

رئیس شورای علمی هفتمین جشنواره بین‌المللی خطاب به شاعران جوان برگزیده این جشنواره گفت: این راهی نیست كه به پایان رسانده باشید، بلكه تازه آغاز راه است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر شب گذشته 7 اسفند با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دست‌اندركاران این جشنواره و جمع زیادی از شاعران داخلی و خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه شعر را تنویر حرمت روح توصیف كرد و با بیان اینكه شاعری یك موهبت الهی است گفت: امسال جشنواره شعر فجر با مشاركت تمام استان ها و با محوریت و میزبانی 7 استان برگزار شد كه این از شاخصه های جشنواره شعر فجر امسال بو.

وی افزود: میزبانی از شاعران كشور در طول 20 روز یك افتخار برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه جشنواره شعر فجر است.

وزیر ارشاد همچنین مشاركت بیش از 2 هزار شاعر با بیش از 46 هزار اثر را در هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر نشانگر تلاش دبیرخانه این جشنواره و لطف شاعران به خصوص نوسرایان خواند و گفت: تعداد آثار امسال جشنواره شعر فجر نسبت به دوره قبل 60 درصد رشد داشته است.

در این برنامه همچنین رضا حمیدی دبیر هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر در سخنانی شعر را نشانه حیات معنوی ایرانیان توصیف كرد و گفت: ما با شعر زیسته ایم و دواوین شعری شعرای بزرگ ما، برگ های زمانه ماست.

وی همچنین برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر را فرصتی برای پاسداشت و تكریم شاعران ایران زمین خواند و گفت: امسال 2 هزار و 37 شاعر در جشنواره به رقابت پرداختند كه 40 درصد آنان را بانوان تشكیل می دهند امسال 46 هزار و 851 اثر در دبیرخانه جشنواره شعر فجر از سوی داوران بررسی شد كه نشان از یك رشد 60 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

حمیدی همچنین به برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر در مناطق هفت گانه كشور اشاره كرد و گفت: هر كدام از این مناطق میزبان استان های همجوارشان بودند و به این ترتیب جشنواره در سراسر كشور متبلور شد.

به گفته دبیر جشنواره شعر فجر امسال 2 هزار و 300 فرصت شعرخوانی به شاعران داده شد.

دبیر جشنواره شعر فجر اضافه كرد: داوری آثار ارسالی پس از ارزیابی مقدماتی و انتخاب اولیه از سوی شورای علمی آغاز شد كه در ابتدا آثار 1409 شاعر برای ارزیابی در هیات انتخاب برگزیده شد و منتخبان هر یك از بخش های شش گانه به مرحله دوم راه یافتند كه تعداد آنها 430 شاعر بود.

وی تجلیل از حامیان شعر را در بخش های انجمن های شعری، ناشران، برنامه های صدا و سیما، پایگاه مجازی و انتخاب شاعر مردمی و همچنین رونمایی از دو كتاب «شعرها و چهره ها» و «سالنامه شاعران» و همچنین تجلیل از زنده یادان خلیل عمرانی و شاهرخ اورامی را از برنامه های ویژه هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر عنوان كرد.

همچنین در ادامه این برنامه محمدعلی بهمنی رئیس شورای علمی جشنواره امسال شعر فجر با تقدیر از دست اندر كاران دوره های قبلی این جشنواره و همچنین رسانه ها گفت: اگر این تلاش ها نبود جشنواره امسال به این میزان از شكوه نمی رسید.

وی خود را شاگرد شعر خواند و یادآور شد: داوران امسال با دقت و حوصله بسیار آثار شاعران را ارزیابی كردند و دست تك تك آنها را می فشارم.

این غزل سرای پیشكسوت اضافه كرد: هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با بهره مندی از تجربیات شاعران شاخص و صاحب نام و چهره های ماندگار و استادان دانشگاه تلاش كرد از میان آثار ارزشمندی كه به فراخوان جشنواره ارسال شده بود، آثار برگزیده را مشخص كند.

بهمنی همچنین به نمایندگی از هیات داوران از تمامی شاعرانی كه در جشنواره امسال شعر فجر مشاركت كردند صمیمانه قدردانی كرد و خطاب به شاعران جوان برگزیده این جشنواره گفت: این راهی نیست كه به پایان رسانده باشید بلكه تازه آغاز راه است اما مطمئن باشید كه یكایك شما همان هنرشناسانی هستید كه به سكویی افتخارآمیز نایل شده اید.

در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر شاعرانی از ایران و كشورهای مختلف جهان شعرخوانی كردند كه ازجمله آن می توان به طاهر عسگری، مهرداد احمدی، ساجده جبارپور ماسوله، لوبینیتسا اسپانو (رومانی)، سعید بیابانكی، ناصر فیض، طالب كریم آذرخش (تاجیكستان)، ناصر كشاورز و محمدجواد محبت اشاره كرد.

در این برنامه همچنین امیرحسین سمیعی نوازنده پیانو به اجرای قطعاتی بر روی اشعار یكی از برگزیدگان جشنواره امسال شعر فجر پرداخت.

اجرای موسیقی توسط علیرضا قربانی و گروهش از دیگر برنامه های جشنواره شعر فجر امسال بود.

قربانی در این اجرا ضمن گرامیداشت زنده یاد همایون خرم نوازنده فقید، اشعار مدار صفردرجه، تو ای پری كجایی (شعر هوشنگ ابتهاج)، سنگ خارا و ای ایران را اجرا كرد.

کد خبر 2006452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha