۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۲۵

وزیر پیشنهادی ارتباطات برنامه های خود را در مجلس تشریح کرد

وزیر پیشنهادی ارتباطات برنامه های خود را در مجلس تشریح کرد

محمد حسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس به تشریح برنامه های خود در 6 ماهه باقیمانده در دولت دهم برای نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: محور بخش مهمی از این برنامه ها بر اساس خواست نمایندگان مجلس و نیاز کشور تامین شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، محمد حسن نامی که برای دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلس حاضر شده بود در دفاع از این برنامه ها، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس، هیات رئیسه مجلس و رئیس جمهور به تشریح برنامه های خود در 6 ماهه باقیمانده از دولت دهم پرداخت و گفت: این برنامه ها قطعه ای پازل 4 ساله دولت دهم خواهد بود.

وی در ابتدای تشریح برنامه های خود با اشاره به سخنان نمایندگان مخالف مبنی بر اینکه وی تخصص لازم در این زمینه را ندارد، گفت: شاید تا کنون در هیچ شغلی که قرار گرفته ام تا این اندازه مرتبط نبوده است.

نامی ادامه داد: من در دوره هایی مانند جنگ الکترونیک، دوره دفاع سایبری و همچنین انواع بی سیم ها و موارد دیگر تخصص دارم.

وی ادامه داد: شما مستحضر هستید که بیشترین امکانات سایبری ابتدا وارد نیروهای مسلح و سپس به بخش شخصی وارد می شود و من لازم است به عنوان مثال خدمت شما عرض کنم که اینترنت سال 1957 طراحی شد و در سال 1967 عملیاتی شد و به منظور استفاده در صورت درگیری میان شرق و غرب طراحی شده بود و این نشان می دهد که در ابتدا تمام تجهیزات الکترونیکی در اختیار نیروهای مسلح است و پس از آن به بخش غیر نظامی انتقال می یابد.

نامی در ادامه با اشاره به سرفصل برنامه های خود، گفت: من در سرلوحه کار خودم مشکلاتی که دغدغه همه نمایندگان بوده است مورد توجه قرار دادم. که از جمله این مشکلات اجرای احکام قانون برنامه 5 ساله کشور با توجه به تکالیف تهیه شده بوده است.

وی افزود: در خصوص تامین زیرساخت های ارتباطی و فناوری ارتباطات و پهنای باند مناسب و شرایط امن و پایدار جهت تامین دسترسی صددرصد دستگاه اجرایی و 60 درصد خانوار و همچنین تامین زیرساخت های لازم برای تعاملات الکترونیکی کلیه نهادهای دولتی و غیر دولتی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی و ایجاد پایگاه داده استانی و ملی و کاربردی کردن آنها در قالب شبکه ملی اطلاعات در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات همچنین حمایت و برقراری و توسعه شبکه های اختصاصی از جمله شبکه بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، شبکه سلامت، شبکه مالیاتی، توسعه شبکه علمی کشور و شبکه آموزش و پرورش را از دیگر اقداماتی که در آینده انجام خواهد داد عنوان کرد و گفت: همچنین راه اندازی شبکه اسناد و املاک کشور، کاربرد فناوری اطلاعات در خدمات حقوقی و قضایی و در کنترل فرآیندهای نفتی از موارد دیگری است که به سرعت پیگیری می کنم.

نامی ادامه داد: تعامل و همکاری مناسب با مجلس شورای اسلامی و سازمان های وابسته و همچنین تعامل مناسب با شورای عالی فضایی و سایر شوراها در دستور کار این جانب خواهد بود.

وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اهمیت تمرکز در سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی، گفت: ایشان طی حکمی شورای عالی مجازی را امر به تشکیل فرمودند. براین اساس وزارت ارتباطات بیشترین همکاری را با شورای عالی فضای مجازی برقرار خواهد کرد. ضمن اینکه تلاش خواهد شد تا با شوراهای دیگر همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی همکاری مناسبی را برقرار نماید.

تجهیز 6 هزار روستا به شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات

نامی گفت: تلاش در جهت توسعه مخابرات روستاها بویژه مناطق محروم، از جمله مسائلی بود که دغدغه تمام نمایندگان مجلس بود و ما نیز به منظور تحقق عدالت  کاهش شکاف دیجیتالی، محرومیت زدایی، افزایش رفاه اجتماعی، ایجاد اشتغال و توسعه متوازن ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها اقدامات موثر را انجام خواهیم داد و سعی می کنیم در همین دوره 6 هزار روستای دیگری به آی سی تی مجهز کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات همچنین افزود: به منظور رفع دغدغه نمایندگان درباره مشکل کارگزاران و پیمانکاران مخابرات تصریح کرد: این موضوع نیز به سرعت رفع می شود و به منظور رفع دغدغه نمایندگان تعریف نحوه و چگونگی همکاری کارگزاران با شرکت مخابرات به صورت پیمانکاری یا قراردادی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین تقویت نظارت در حوزه های خصوصی و تنظیم مقررات و روابط بین اپراتورها، بر اساس سیاست های اصل 44 را از موارد دیگری عنوان کرد که بسیاری از نمایندگان خواستار پیگیری آن بودند که بر این اساس راه اندازی اپراتور دوم بر اساس برنامه چهارم توسعه یکی از مهمترین اقدامات در جلوگیری از انحصار اپراتوری و خدمات ارتباطی بود و همانگونه که استحضار دارید، وزارت ارتباطات به عنوان یکی از وزارتخانه های پیشگام در امر خصوصی سازی، با خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران بخش دیگری از وظایف اپراتوری را از بخش دولتی خارج کرده است.

جریمه اپراتورهایی که خدمات مناسب ارائه نکنند

نامی افزود: اکنون یکی از دغدغه های نمایندگان در زمینه اطمینان در ارائه خدمات مطلوب به مردم شریف ایران بوده است و در این زمینه لازم است به استحضار برسانم که حداکثر تلاش به عمل خواهد آمد تا بر اساس قانون برنامه آن دسته از اپراتورها که نتوانند خدمات مناسبی را به ملت ایران ارائه دهند حتما با سختگیری و جریمه مواجه خواهند شد.

نامی همچنین با اشاره به اینکه مرزداری الکترونیکی از موارد مهمی است گفت: مستحضر هستید  مرزداری الکترونیکی ما مرز گسترده در سراسر جهان به خصوص در منطقه داریم و برنامه هایی برای دفاع از این مرز گسترده ارائه داده ام.

وی همچنین تقویت آمادگی بیشتر در مقابله با تهدیدات سایبری، مقابله با جنگ سایبری و حفاظت از اطلاعات صنعتی کشور از جمله برنامه های وی در این وزارتخانه  بود.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات به عنوان یک نهاد تخصصی روز به روز بر آمادگی خود برای مقابله با این تهدیدات سایبری خواهد افزود و با حمایت از شرکت های دانش بنیان، حوزه تحقیق و پژوهش را حمایت و تقویت می کند.

نامی همچنین حمایت از تولید و فناوری اطلاعات، حمایت از بنگاه های بخش خصوصی، توجه به اقتصاد مقاومتی به خصوص خوداتکایی، توجه به فرصت های سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار حوزه اطلاعات و فناوری اطلاعات، تجاری سازی فناوری های مورد نیاز، سامانه ورود تجهیزات آی سی تی از طریق گمرک فرودگاه پیام، ساماندهی بازار فعالیت های خصوصی از طریق صدور پروانه اپراتورهای جدید، تامین زیرساخت های لازم جهت احداث شهر آی سی تی، از دیگر برنامه های نامی بود.

پس از آنکه نامی برنامه های خود را در صحن علنی مجلس تشریح کرد رای گیری درباره این وزیر پیشنهادی آغاز شد که نامی با کسب رای اعتماد به عنوان وزیر جدید ارتباطات برگزیده شد.

کد خبر 2006533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha