۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۸:۰۴

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران:

تصمیم گیرنده نهایی در بحث هسته ای ایران رهبری است/ مثلث اوباما،هگل و کری شجاعت داشته باشد

تصمیم گیرنده نهایی در بحث هسته ای ایران رهبری است/ مثلث اوباما،هگل و کری شجاعت داشته باشد

عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به این سوال که اگر شما در مذاکرات جاری با گروه 1+5 شرکت داشتید چه پیشنهادی را برای خروج گفتگو از بن بست مطرح می کردید، اظهار داشت: اگر من بودم پیشنهاد می کردم همه خواسته های عمده 1+5 و ایران در یک بسته قرار بگیرد تا بشود بر سر موارد کلی بدون ورود به جزئیات توافق کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین موسویان عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای ایران در گفتگو با BBC در پاسخ به این سوال که اگر شما در مذاکرات جاری با گروه 1+5 شرکت داشتید چه پیشنهادی را برای خروج گفتگو از بن بست مطرح می کردید، اظهار داشت: اگر من بودم پیشنهاد می کردم همه خواسته های عمده 1+5 و ایران در یک بسته قرار بگیرد تا بشود بر سر موارد کلی بدون ورود به جزئیات توافق کرد.

وی افزود: 1+5 می خواهد بفهمد که ایران حداکثر شفافیت را در بحث هسته ای خواهد داشت و می خواهد مطمئن شود غنی سازی بالا برای ساخت بمب در ایران انجام نخواهد شد. بسیار خب ایران هم می خواهد بداند که اگر موافقت کند که غنی سازی بالا انجام ندهد آیا حقوقش به رسمیت شناخته می شود یا نه، تحریم ها برداشته می شود یا نه.

موسویان خاطر نشان کرد: وقتی همه موضوعات در یک بحث توافقی قرار بگیرد می توان درباره عملی کردن آن و ترتیب اولویت ها گفتگو کرد.

وی ادامه داد: احتمالا اولویت اول غرب این است که ایران غنی سازی 20 درصدی را محدود کند در مقابل تحریم های یک جانبه بانک مرکزی و نفت را بردارد. اگر ایران خواست 1+5 را انجام دهد باید اروپا نیز اقدام متقابل انجام دهد تا در مذاکرات بعدی همکاری بیشتری صورت بگیرد. شاید در گفتگوی بعدی ایران پذیرفت شفافیت بیشتری در بحث هسته ای داشته باشد و اجازه بازرسی از سایت پارچین را بدهد در مقابل طرف مقابل هم باید تحریم های شورای امنیت را بردارد. به عقیده ما برای توافق شجاعت از سوی دو طرف لازم است.

خبرنگار BBC سوال کرد که آیا ایران برای چنین تصمیمی آماده است، که عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ گفت: متاسفانه ایران آماده این تصمیم است، اما غرب خیر.

وی تاکید کرد: در آمریکا رئیس جمهور قدرتی در رابطه با برداشتن تحریم ها علیه ایران ندارد، چون کنگره تصمیم گیر است بنابراین وقتی هیات آمریکایی پشت میز مذاکره می نشیند اختیاری ندارد از طرفی اروپا نیز بخاطر تحریم کنگره آمریکا نمی تواند برای برداشتن تحریم های بانک مرکزی ایران اقدامی بکند چون اگر این تحریم ها را بردارد مشمول تحریم های آمریکا می شود.

موسویان اظهار داشت: توافق اگر بخواهد صورت بگیرد دو طرف باید خود را پیروزی قلمداد کنند.

مجری شبکه BBC با اشاره به تنش های اخیر سیاسی در داخل ایران پرسید که آیا این مسائل بر مذاکرات هسته‌ای تاثیری ندارد؟، که وی در پاسخ گفت: تنش های سیاسی در ایران مثل همه کشورها همیشه بوده، در آمریکا جمهوری خواهان و دموکرات ها همیشه با هم در تقابل هستند. آنچه اهمیت دارد این است که تصمیم گیر نهایی در ایران، رهبر ایران است.

عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای ایران یادآور شد: غربی ها باید توجه داشته باشند انتخابات آینده ایران انتخابات ریاست جمهوری است نه رهبری. تصمیم گیرنده نهایی در بحث هسته ای، رهبر ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که پس آیا شما معتقدید اینکه گفته می شود ایران آماده توافق با غرب است به معنای آمادگی رهبری ایران برای این توافق است، تصریح کرد: رئیس جمهور هرگز نمی تواند بگوید ایران آماده توقف غنی سازی 20 درصدی و بازگشت به غنی سازی 5 درصد است مگراینکه رهبری گفته باشد. چون طبق قانون اساسی تصمیم گیر نهایی سیاست خارجی ایران، رهبری است.

موسویان در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: حتما ممکن است این اتفاق بیفتد ایران و آمریکا اکتبر 2009 هم مذاکره مستقیم داشتند. مساله مذاکره مستقیم نیست هر چند خود آن هم مهم است اما مساله اصلی محتوای مذاکره است.

به اعتقاد وی ایران آماده بهبود روابط با آمریکا است اگر اساس روابط احترام متقابل، تساوی حقوق و پرهیز از مداخله آمریکا در حقوق داخلی ایران باشد.

عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای ایران خاطر نشان کرد: ایران آماده است در یک بستر جامع مذاکره داشته باشد مسائل ایران و آمریکا مربوط به هسته ای نیست این دو کشور در خصوص عراق، افغانستان، صلح خاورمیانه، لبنان سوریه و ... مشکلات متقابل دارند. میلیاردها دلار پول ایران سی و چهار است که در آمریکا توقیف شده است.

وی در پایان گفت: تا الان آمریکا آماده ورود به مذاکرات مستقیم نبوده باید دید الان که هگل و جان کری در دولت اوباما حضور یافته اند، آیا این مثلث شجاعت توافق با ایران را خواهد داشت یا خیر.

کد خبر 2007157

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha