۱۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۸:۱۴

مجلس در هفته ای که گذشت/

لوایحه بودجه 92 و چندوازدهم به مجلس رسید/ اعتماد مجلس به "نامی"

لوایحه بودجه 92 و چندوازدهم به مجلس رسید/ اعتماد مجلس به "نامی"

برگزاری نشست سران سه قوه به میزبانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، ارائه لایحه بودجه 92 و لایحه چند دوازدهم بودجه و همچنین رای اعتماد مجلس به محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمترین رویدادهای مجلس در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، جلسه مشترک روسای قوا به منظور گفتگو درباره مسائل مطرح میان قوا و در راستای تعامل قوا در هفته جاری تشکیل شد.

علی لاریجانی پس از پایان نشست سران سه قوه به میزبانی مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره این جلسه توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینگونه جلسات هر از چند گاهی تشکیل می شود وعمدتا درباره مسائل مختلف داخلی و بین المللی و منطقه ای در آن بحث می شود که در این جلسه نیز حوادث مهم منطقه مانند سوریه،فعالیت های هسته ای کشور، بودجه و کیفیتی که در تنظیم آن رعایت شده و برخی مسائل گرانی ها صحبت شد.

لاریجانی افزود: در خصوص گرانی تمهیداتی برای کنترل تورم اندیشیده شد و اینکه چگونه تولید کشور از طریق صندوق توسعه رونق پیدا کند و لایحه بودجه به نحوی باشد که به کمک تولید آید و اینها روش هایی است که در مسیر کار بیشتر بر روی جزئیات آن بحث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چنین مسائلی در حد کلان در نشست سران قوا بررسی می شود، تصریح کرد: جزئیات این مسائل باید در بحث های کارشناسی پیگیری شود.

مجلس گزارش تخلف دولت شورای گفتگو را به قوه قضائیه فرستاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در اجرای ماده 49 آیین نامه داخلی مجلس را در دستور کار داشتند.

نمایندگان مجلس پس از قرائت این گزارش که توسط جعفر قادری نماینده شیراز و سخنگوی این کمیسیون قرائت شد با 116 رای موافق، 22 رای مخالف و 22 رای ممتنع از 241 نماینده حاضر این گزارش را تایید کردند که با دلیل درخواست کمیسیون ویژه باری استفاده از ظرفیت ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس با رای گیری نسبت به این گزارش و رای مثبت مجلس، گزارش مذکور برای پیگیری قضائی به قوه قضائیه ارجاع داده می شود.

طی این گزارش کمیسیون ویژه مجلس به اتفاق آرا تخلف وزیران عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را مبنی بر عدم شرکت در جلسات مربوط و استنکاف از اجرای مفاد ماده 75 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران  و مواد 11 تا 13 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار محرز شمرده و خواستار اعلام آن به قوه قضائیه شد.

تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد صنایع خودروسازی کشور تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 189 رای موافق با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت های خودروساز موافقت کردند.

روح الله عباسپور جانی نماینده قزوین و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن به گزارش تهیه شده در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: ابتدا کمیسیون تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحض از علمکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت های خودروساز را مورد بررسی قرار داد و در دو جلسه این موضوع با وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه انجام تحقیق و تفحص به تصویب اکثریت اعضای حاضر در کمیسیون رسید.

وی گفت: سال 89، در مجلس شورای اسلامی نسبت به کاهش تعرفه گذاری در خصوص خودرو اقدام شد اما مقام معظم رهبری آن را مناسب ندانستند و فرمودند که قانونی در جهت ارتقاء کیفیت خودرو تنظیم شود.

وی ادامه داد: بنابراین کمیسیون مشترکی تشکیل شد و قانون ارتقاء کیفیت تهیه و در اختیار خودروسازان قرار گرفت اما اقدام جدی از سوی خودروسازان در جهت بهبود خودروسازی انجام نشد.

نمایندگان با 189 رای موافق، 3 رای مخالف و یک رای ممتنع از 226 نماینده حاضر با تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت های خودروساز موافقت کردند.

موافقت مجلس با تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 144 رای موافق با کلیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه بررسی کلیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر را در دستور کار مجلس قرار داشت.

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف با 144 رای موافق، 29 رای مخالف و 33 رای ممتنع از 225 نماینده حاضر کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

در جلسه علنی روز سه شنبه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جزئیات طرح تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر را با 143 رای موافق، 13رای مخالف و 7 رای ممتنع از 236 رای تصویب کردند.

بر این اساس در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور حفظ امنیت غذایی اقشار آسیب پذیر به ویژه خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، دولت موظف است در مقاطع سه ماهه سبدهای کالایی شامل برنج ، روغن و  گوشت را تامین و از طریق دستگاههای مذکور توزیع نماید.

اعتبار لازم برای اجرای این قانون به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در بودجه  سالانه کشور منظور می گردد. اجرای این قانون  لازمه پرداخت مستمری ماهیانه به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی نیست.

یک فوریت این طرح پیش از این در جلسه قبلی مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود و در این جلسه پیشنهاد بازگشت به طرح قبلی و اصلاح برخی جزئیات ماده واحده که توسط برخی نمایندگان مطرح شده بود رای نیاورد.

نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد

نمایندگان مجلس با 177 رای با وزارت محمد حسن نامی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات موافقت کردند.

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح سه شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان با 177 رای موافق، از 243 نماینده حاضر به محمد حسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصدی این وزارتخانه اعتماد کردند.

پیش از این محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، تقی پور را از تصدی این وزارتخانه برکنار کرد و برای مدتی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی را به عنوان سرپرست منصوب کرده بود که مجلس آنرا غیر قانونی اعلام کرد، به دنبال آن دولت، محمد حسن نامی را به عنوان سرپرست و در نهایت او به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

توهین کوچک‌زاده به خبرنگاران و سکوت هیات رئیسه/ بعضی از خبرنگاران فاسد و هرزه‌نگار هستند

مهدی کوچک زاده نماینده تهران روز سه شنبه در بررسی طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که درباره محدود کردن کار عکاسان خبری بود، با اشاره به حضور خبرنگاران در جلسه، گفت: همه کسانی که اینجا هستند درست است که عنوانشان خبرنگار است اما برخی از آنها فاسد و هرزه نگار هستند.

مهدی کوچک زاده نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه شنبه در حین بررسی طرحی مربوط به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس که یکی از طرح های داخلی آن درباره محدود کردن عکاسان خبری در جلسه علنی مجلس بود در تذکری آیین نامه ای، گفت: طرحی که امروز برای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس آمده است، 14 ماده دارد که ممکن است که من با یک ماده از آن موافق باشم اما با خیلی از مواد مخالفت داشته باشم. نمی شود برای کلیات همه موارد با یکدیگر رای گیری کرد و این اشکال آیین نامه ای دارد چرا که عنوان طرح با مواد داخل آن نباید مغایرتی داشته باشد. این در حالیست که تک تک این مواد با یکدیگر متفاوت است.

 اشاره کوچک زاده درباره موافقتش تنها به بندی از اصلاحیه بود که مربوط به محدود کردن عکاسان خبری در جلسه علنی مجلس است.

در میانه سخنان کوچک زاده، ابوترابی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت سخنان او را قطع کرد و توضیحاتی داد مبنی بر اینکه در بررسی جزئیات این طرح شما می توانید مخالفت خود را با بندهای دیگر اعلام کنید و موافقتتان را نیز با بند مورد نظر به ثبت برسانید.

در این حین کوچک زاده با مخاطب قرار دادن ابوترابی فرد گفت: جناب آقای رئیس اجازه بدهید که سخنان من کامل شود. اینگونه که شما در بین سخنان من وارد می شوید در رسانه ها سخنان من نیمه کاره درج می شود و فرمایش شما کامل منتشر می شود و اینگونه عرایض بنده ناقص است. درست است که همه کسانی که اینجا هستند (صحن علنی مجلس) عنوانشان خبرنگار است اما مثل اقشار مختلف که درونشان فاسد نیز وجود دارد برخی از آنان هرزه نگار هستند و نصف حرف های مرا می نویسند.

در ادامه این سخنان ابوترابی ادامه داد: من منظور شما از این موضوع کامل درک کردم و می توان مثل طرح های گذشته شما برخی از مسائل در کلیات موافقیت کنید اما در جزئیات آنها را تغییر بدهید.

در این جلسه نمایندگان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان این طرح با 162 رای موافق، 25 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند.

ماده یک طرح مذکور که بر اساس آن تبصره ای به ماده 5 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق می کرد مورد بحث طولانی قرار گرفت. این تبصره مربوط به فعالیت تصویربرداران اعم از فیلم و عکس در جلسات علنی مجلس بود.

طراح اصلی این الحاق تبصره مهدی کوچک زاده نماینده تهران بود.

در تبصره مذکور آمده است: تصویربرداری اعم از فیلم و عکس از جلسات مجلس فقط در یک ساعت شروع جلسات علنی مجاز می باشد و در موارد خاص با تشخیص رئیس جلسه این مدت قابل افزایش است. تصویربرداران صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی از این حکم مستثنی هستند.

در طرح اولیه اجازه فعالیت عکاسان 15 دقیقه عنوان شده بود که در کمیسیون آیین نامه به یک ساعت افزایش یافت. کلیات این طرح در جلسه روز سه شنبه به تصویب مجلس رسید و بررسی جزئیات به روز چهارشنبه موکول شد.

در بررسی این تبصره ابتدا پیشنهاد حذف کل مطرح شد که به رای نرسید سپس کوچکی نژاد نماینده رشت پیشنهاد کرد از این تبصره فقط عبارت "تصویربرداری اعم از فیلم و عکس از جلسات مجلس مجاز می باشد" حذف شود. نمایندگان مجلس با 109 رای موافق، 59 رای مخالف و 20 رای ممتنع این پیشنهاد را به تصویب رساندند.

بنابراین مجلس کل ماده یک را به رای گذاشت اما در این رای گیری چون نیازمند دو سوم آرا بود نمایندگان با 104 رای موافق، 61 رای مخالف و 17 رای ممتنع موفق به تصویب آن نشدند.

سپس طبق آیین نامه حذف ماده یک به رای گذاشته شد و این بار نمایندگان با 108 رای موافق، 45 رای مخالف و 13 رای ممتنع از 217 نماینده حاضر با حذف این ماده موافقت کردند.

بنابراین روال کار عکاسان و فیلمبرداران به مانند گذشته است و هیچ تغییری در نحوه فعالیت آنان ایجاد نشد.

لوایح بودجه 92 و چنددوازدهم به مجلس رسید/ رئیس جمهور نیامد؛ صدای تذکر ها بلند شد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه لایحه بودجه 92 توسط فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور به مجلس خبر داد.

در آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس محمدحسن فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس گفت : آقای فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهوری لایحه بودجه 92 را ارائه کرده است.

بلافاصله پس از این گفته فرهنگی، از صحن مجلس فریاد های درخواست "تذکر" بلند شد و برخی از نمایندگان خواستار تذکر در این رابطه شدند.

جمعی از نمایندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه از هیات رئیسه مجلس درخواست کردند تا لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت را تحویل نگیرد و دریافت آن را موکول به زمانی کند که رئیس جمهور به مجلس بیاید. اما هیات رئیسه به ریاست ابوترابی فرد این پیشنهاد را رد کرد و گفت طبق آئین نامه مجلس نماینده دولت هم می تواند لایحه بودجه را ارائه دهد اما رئیس جمهور طبق ماده 213 برنامه پنجم در عدم ارائه گزارش یک ساله عملکرد تخلف کرده است.

متن کامل لایحه سه دوازدهم بودجه/ 450هزار میلیارد ریال برای 3 ماه
دولت در لایحه سه دوازدهم بودجه اجازه دریافت و پرداخت‌های سه ماهه اول سال 1392 مبلغ 450 هزار میلیارد ریال برای دریافت ها و پرداخت ها در نظر گرفته است، مشروط بر اینکه اعتبارات هزینه ای بیش از 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش نیابد.

دولت در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس لایحه اجازه دریافت و پرداخت های دولت در سه ماهه اول سال 1392 کل کشور را به همراه لایحه بودجه سال 1392 توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور تقدیم مجلس کرد.

متن لایحه بودجه چند دوازدهم دولت به این شرح است:

لایحه اجازه دریافت و پرداخت های دولت در سه ماهه اول سال 1392

ماده واحده- به دولت اجازه داده می شود در چارچوب قانون برنامه 5 ساله  پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/1389 و قانون بودجه سال 1391 کل کشور، در سه ماهه اول سال 1392 درآمدها و  سایر منابع عمومی و اختصاصی را وصول و به خزانه واریز کند و اعتبارات هزینه های و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی و اختصاصی از آن محل را در چارچوب احکام و جداول قانون بودجه سال 1391 تا مبلغ 450 هزار میلیارد ریال دریافت و پرداخت نماید، مشروط بر اینکه اعتبارات هزینه ای بیش از 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش نیابد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) موظف است تنخواه گردان حسابداری موضوع ماده 26 قانون محاسبات عمومی کشور که در چارچوب مذکور در سقف این ماده از محل اعتبارات فوق به دستگاه های اجرایی پرداخت می کند، حداکثر تا پایان سال 1392 تسویه نماید.

تبصره 1- بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و رابطه مالی دولت و وزارت نفت از طریق شرکت های تابعه بر اساس قانون بودجه سال 1391 کل کشور متناسب با زمان دوره مشابه قابل اجرا است.

تبصره 2- با تصویب قانون بودجه سال 1392 کل کشور دولت موظف است از تاریخ 1/1/1392 براساس قانون مزبور اعمال حساب نماید.

 

کد خبر 2008597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha