۱۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۱۹

غلام رضایی:

مديريت اخلاقي از ضرورت هاي هيئت هاي مذهبي است

مديريت اخلاقي از ضرورت هاي هيئت هاي مذهبي است

دامغان-خبرگزاری مهر: رئيس گروه هيئات مذهبي و كانون مداحان تشكل‌هاي ديني سازمان تبليغات اسلامي گفت: مديريت اجرايي و اخلاقي از ضرورت هاي هيئت هاي مذهبي است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهيم غلامرضايي پیش از ظهر شنبه در کارگاه آموزش تخصصي مسئولان هيئت هاي مذهبي دامغان با بيان اينکه مديريت اخلاقي از ضرورت هاي هيئت هاي مذهبي است افزود: بايد اين مهم در دستور کار مسئولان هيئت هاي مذهبي قرار گيرد.

وي رعايت نظم و انضباط، تدارک جلسه و مشورت، انتخاب سخنران و مداح و اطلاع رساني به موقع در مراسم ها و برنامه ها را از موارد مديريت اجرايي دانست و گفت: مسئولان هيئت مذهبي بايد براي پيشبرد اهداف عاليه خود به اين موارد توجه داشته باشند.

رئيس گروه هيئات مذهبي و كانون مداحان تشكل‌هاي ديني سازمان تبليغات اسلامي، مديريت فرهنگي را از ديگر وظايف مسئولان هيئت هاي مذهبي دانست و گفت: مديريت فرهنگي از جايگاه بسيار والايي برخوردار است و بايد به آن توجه شود.

مراقبت از تحريف ها، بدعت ها و خرافه ها از جمله وظايف مديريت فرهنگي

غلامرضايي اظهار داشت: مراقبت از تحريف ها، بدعت ها و خرافه ها، تقسیم کار و نظارت بر فعاليت اعضاي هيئت، پرهيز از تفرقه و خود رايي از جمله وظايف مديريت فرهنگي مسئولان هيئت هاي مذهبي است.

وی، شناسايي افراد خلاق و جوان، تشکيل گروه هاي فرهنگي و آماده سازي نيروي انساني، تهيه فيلم، عکس و گزارش جهت ثبت سوابق از فعاليت هاي مختلف هيئت و برگزاري جشن ها و مراسم هاي مذهبي را از ديگر  وظايف مديريت فرهنگي هيئت هاي مذهبي دانست.

رئيس گروه هيئات مذهبي و كانون مداحان تشكل‌هاي ديني سازمان تبليغات اسلامي تدارک آموزش قرآن و برنامه هاي قرآني، تدارک آموزش احکام شرعي، بيان احاديث اهل البيت(ع)، اخلاق مداري، توجه به برپايي نمازجماعت و اهتمام به گسترش فريضه امر به معروف و نهي از منکر را از مهمترين موارد مديريت فرهنگي عنوان کرد.

تقوا بزرگترين سرمايه شيعيان است

امام جمعه دامغان نیز در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه تقوا بزرگترین سرمایه شیعیان است افزود: تقوا همچون سپري در برابر هواهاي نفساني و سدي در مقابل مشکلات است. وی تصریح کرد: وظیفه روحانیت، هیئت های مذهبی و مداحان در تبلیغ و ترویج دین و معنویت در جامعه بسیار خطیر و حساس بوده و ما باید هرچه بیشتر از فرصت گرانبهای انقلاب اسلامی برای گسترش آموزه های دینی بهره مند شویم.

ترابی اظهار داشت: تقوا و معنویت مهمترین عاملی است که دنیا نتوانسته علمای شیعه را از مسیر الهی خارج سازد.

امام جمعه دامغان همچنین تقوا را رکن اساسی اخلاق اسلامی دانست و گفت: بدون تقوا، اخلاق و ايمان مفهومي ندارد  تقوا به مومن عزت و سربلندي مي دهد.

اخلاص و تقوا دو عنصر معيار قبولي اعمال و سبب ارزشمندي عمل صالح

حجت الاسلام ترابي افزود: همچنین اخلاص و تقوا دو عنصر معيار قبولي اعمال و سبب ارزشمندي عمل صالح مي شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید گذاشت مذهب تشیع خصوصا حماسه عاشورا با حضور عده ای جاهل مورد تهدید قرار گیرد، تصریح کرد: این گونه افراد، خرافات و تحریفات و پیرایه هایی را به شیعه منتسب می کنند، که این مهم بزرگترین تهدید به حساب می آیند و سازمان تبلیغات اسلامی باید در خط مقدم مقابله با این گونه تهاجمات تقویت شود.

امام جمعه دامغان همچنین از اداره تبليغات اسلامي شهرستان دامغان جهت برگزاري اين کارگاه آموزشي تقدير کرد و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی انصافا در راستای اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به خوبی حرکت کرده است اما باید قبول کرد که هنوز جای کار بسیار است.

مسئول هیئت مذهبی باید دارای مهارت مدیریتی باشد

کارشناس تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در این کارگاه آموزشی گفت: مسئول هيئت نه تنها بايد از حسن خلق و شهرت و وجهه بالايي برخوردار باشد بلکه بايد از دانش و مهارت مديريتي نیز بهرمند باشد.

حجت الاسلام سيد مهدي ترابي اضافه کرد: در گذشته کساني مسئولیت هيئت را بدست مي گرفتند که ساليان زيادي در کنار مديران مجرب هيئت خدمت کرده و تجربه و مهارت لازم را بدست مي آوردند.

کارشناس تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: لازم است يک مسئول هيئت براي ارتقاء سطح مديريتي خود از تجربه بزرگترها و پيرغلامان استفاده کند.

ترابي يکي دیگر از وظايف مسئولان  هیئت های مذهبي را ارتباط تنگاتنگ و نزديک با شوراي هيئات مذهبي دانست و افزود: مسئول هيئت بايد برنامه هاي تدوين شده از سوي این شوراي را عملياتي کند.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان هيئت مذهبي به قرآن، اقامه نماز جماعت و بيان احکام شرعي و پاسخگويي به شبهات ديني توجه ويژه اي داشته باشند.

مسئول هیئت مذهبی باید شيفته خدمت رساني به اين نهادمقدس باشد

رئيس اداره تبليغات اسلامي دامغان نیز در این همايش ضمن تاکید بر اینکه هيئت دار کسي است که اهتمام و اعتقاد خاصي به برپايي فرايض ديني و مذهبی داشته باشد، گفت: این فرد در مرحله اول باید شيفته خدمت رساني به اين نهادمقدس مردمي باشد.

حجت الاسلام مصطفي تقوي تصریح کرد: هيئت مذهبي تشکلي است مردمي با هدف ترويج فرهنگ قرآن و عترت و زنده نگه داشتن سنت عزاداري در ايام شهادت ها و مسئول هيئت مذهبي بايد معتقد، پايبند به دين اسلام و نظام جمهوري اسلامي باشد.

تقوی در خاتمه، حسن خلق و شهرت صالحه را از ديگر ويژگي هاي مسئول هيئت مذهبی برشمرد و افزود: این فرد بايد با برنامه هاي فرهنگي و مذهبي یک استراتژی منظم و با برنامه را مدیریت کنند.

این کارگاه آموزشی به همت اداره تبليغات اسلامي شهرستان دامغان در سالن بهزيستي این شهر و با حضور بيش از140نفر از مسئولان هيئات مذهبي نمونه و فعال این شهرستان برگزار شد.

کد خبر 2009362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha