۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۸:۵۹

پیدا و پنهان تحولات سوریه - 27

مهمترین ویژگی جبهه النصره / تفاوت جنگ افروزی گروههای تروریستی با یکدیگر

مهمترین ویژگی جبهه النصره / تفاوت جنگ افروزی گروههای تروریستی با یکدیگر

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل :به گفته کارشناسان نظامی، نوع جنگ های گروه تروریستی موسوم به جبهه النصره با ارتش سوریه، با جنگ افروزی دیگر گروه های فعال در صحنه این کشور تفاوت قابل توجهی دارد.

یک مجله تخصصی در امور راهبردی که در پاریس منتشر می شود در گزارشی موثق، عربستان را پدرخوانده تاسیس جبهه نصره بلاد الشام معرفی و تاکید می کند در صورت فروپاشی ساختار حاکمیت دولت رسمی در دمشق این جبهه به سوی حاکمیت بر سوریه و سپس حمله به بقیه کشورهای موسوم به بهار عربی همت خواهد گمارد، در حالی که اسرائیل وآمریکا از این حملات در امان خواهند ماند.

نشریه "اینتلجنس آن لاین " (‏Intelligence online‏) به نقل از منابع بسیار مطلع در سازمان های اطلاعاتی غربی خبر داد، سازمان اطلاعات عربستان که بار دیگر  بندر بن سلطان بن عبدالعزیز ریاست آن را به عهده گرفته، ارتباطات گسترده خود را با گروه های سلفی در عراق برای تاسیس جبهه النصره به کار بست تا این گروه بتوان در سوریه علیه ارتش این کشور فعالیت کند.

به نوشته این نشریه فرانسوی، پول های سازمان اطلاعات عربستان در کنار عوامل این سازمان در لبنان فرایند شکل گیری جبهه النصره را تسریع کرده تا زمینه مجهز شدن این گروه به مدرن ترین تسلیحات ممکن فراهم شود.

جبهه النصره به دلیل داشتن همین تسلیحات موفق به کسب پیروزی های مقطعی هم شد، اما مهمترین ویژگی آن استفاده از حملات انتحاری بود که پس از کسب موفقیت در عراق در سوریه هم نسخه برداری  شده است.

همچنین این گروه تلاش می کند با استفاده از پول های هنگفتی که عربستان و چند کشور دیگر منطقه ای در اختیارش قرار می دهند، کمک هایی را به  ساکنان مناطق سنی نشین سوریه ارائه کند تا بتواند حداقل بی طرفی آنها را بخرد و باعث تکرار تجربه القاعده در عراق که با قیام اهل تسنن این کشور به شکل نیروهای "صحوه" طومارشان پیچیده شد، جلوگیری به عمل آید.

به گفته کارشناسان نظامی، نوع جنگ های جبهه النصره با ارتش سوریه، با جنگ دیگر گروه های فعال در صحنه این کشور تفاوت قابل توجهی دارد.

محور اصلی  تمام جنگ ها و درگیری های جبهه النصره ایجاد بیشترین تلفات است و برایشان تفاوتی ندارد که این تلفات در میان غیر نظامیان باشد یا نظامیان یا اصولا قربانیان عملیاتشان ربطی به هدفشان دارند یا خیر؟

از این رو اکثر عملیات جبهه النصره در قالب عملیات انتحاری انجام می شود که با خودروها یا کامیون های بمب گذاری شده انجام می شود و با توجه به تعداد زیاد افراد انتحاری که در اختیار دارند ، برای هر هدفی  از این نوع اقدام استفاده می کنند.

برخی از عملیاتهای جبهه النصره چنان فجیع و خونین بود که تا کنون بارها گروه های دیگر سوری مخالف بشار اسد با صدور بیانیه ای هر گونه ارتباط خود را با آن رد و حتی برخی آن را محکوم کردند.

یکی دیگر از ویژگی های جبهه النصره انجام عملیات خود با انگیزه های ایدئولوژیک است که نه تنها ضرورتا با رویکرد اکثر قریب به اتفاق گروه های مخالف بشار اسد همسو نیست، بلکه گاهی در تضاد هم قرار می گیرد.

جبهه النصره علنا ادعا می کند که هدف از جنگش در سوریه دفاع از هل تسنن در مقابل نظام علوی است و با سرنگونی این نظام به دنبال تشکیل خلافت اسلامی به جای آن است.

همچنین این گروه تمام عملیات خونین خود را علیه مردم سوریه و به خاک و خون کشیدن آنها را با ادعای  واکنش به کشتار اهل تسنن در  سوریه به دست گروه علویان توجیه می کند.این در حالی است که بسیاری از گروه های سوری اصولا با طایفه علوی مشکلی ندارند و اصولا مسائل مذهبی و طایفه ای، جایگاهی در ساختار برنامه های آنها ندارد.

حتی گروه های اسلامگرایی همچون اخوان المسلمین نیز با وجود آنکه هدف خود را تشکیل دولتی اسلامی به جای دولت بعث حاکم اعلام می کنند، اما تفاوت بسیار گسترده ای بین ایدئولوژی این گروه ها و راهبردهایی که جبهه النصره در یپش گرفته دیده می شود.

در شرایطی که اسلام گرایان سوری اعلام می کنند نظر آنها تشکیل دولت اسلامی است، اما تصمیم نهایی را به  رای و نظر ملت واگذار می کنند، اما در مقابل جبهه النصره از هم اکنون اعلام می کند هدف اصلی اش تشکیل دولت اسلامی در سوریه واعمال آن به زور اسلحه  است.

همچنین در سایه رویکرد مذهبی جبهه النصره، این گروه تروریستی اخیرا طی بیانیه ای تمامی نظامیان علوی را مهدور الدم اعلام کرد مسئله ای که باعث بروز واکنش در میان بسیاری از گروه های سوری مخالف دولت این کشور هم شد تا حتی در این مقطع نیز جبهه النصره به دردسری برای مخالفان سوری تبدیل شود
 

کد خبر 2009885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha