۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۲

مصباحی مقدم : برای آثار مخرب تاخیر در تصویب بودجه 92 بر اقتصاد بسیار متاسفیم

مصباحی مقدم : برای آثار مخرب تاخیر در تصویب بودجه 92 بر اقتصاد بسیار متاسفیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه سال 92 بسیار باتاخیر به مجلس ارائه شد و بررسی آن را ناچاریم به سال آینده موکول کنیم، از این بابت به شدت متاسف هستیم زیرا اگر بودجه به موقع تصویب شود آرامش ذهنی برای مسئولان دستگاهها به وجود می آورد و عموم فعالان اقتصادی پیش بینی خودشان را به موقع خواهند داشت در حالیکه اگر حالت تزلزل باشد اثر مخربی در فعالیت فعالان اقتصادی دارد .

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در همایش سالانه مدیران دیوان محاسبات که در محل این دیوان برگزار شد، با بیان اینکه همه کارها و فعالیتهای ما باید با در نظر گرفتن نظارت خداوند باشد، گفت: اگر در قلمرو وظایف خود با این نگاه پیش برویم لحظه به لحظه عبادت کرده ایم و محاسبه ما آسان خواهد بود، اگر ما توانستیم خودمان را محاسبه کنیم می توانیم و حق داریم دیگران را هم محاسبه کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دیوان محاسبات جایگاه بسیار رفیعی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: این دستگاه به سلامت نظام اداری ما اعتبار می بخشد و هر چه دیوان محاسبات کارش دقیق تر باشد اعتماد بیشتری در نظام به وجود می آورد و مشخص می شود که چشم ناظری وجود دارد که هر گونه جابه جایی مالی مطابق با قانون انجام می شود.

وی با اشاره به ارائه پیش نویس اصلاح قانون محاسبات و بودجه از سوی دیوان محاسبات به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما رسیدگی به این پیشنهادات را در اولویت کار کمیسیون قرار داده ایم تا بتوانیم در دوره نهم مجلس این دو قانون را به نتیجه برسانیم و بتوانیم این قوانین را با توجه به پیشرفت ها و تحولاتی که صورت می گیرد به روز کنیم.

مصباحی مقدم با بیان اینکه دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس و چشم ناظر ملت است، گفت: مجلس خانه ملت است و دیوان محاسبات به نیابت از مجلس وظیفه نظارت بر عملکرد و داد و ستدهای بودجه کل کشور را به عهده دارد. آنچه که شایسته است بیشتر مورد توجه و تاکید قرار گیرد سلامت و دقت و بی طرفی و تهیه گزارشات قوی و مستحکم و غیر قابل مناقشه است.

نماینده تهران با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر کار دیوان محاسبات نظارت دارد، گفت: دیوان محاسبات بر کل سیستم دولت و دریافت ها و پرداخت های دولتی نظارت دارد از طرفی دیگر اگر در خود دیوان محاسبات هزینه اضافه ای صورت بگیرد از سوی مجلس مورد نظارت قرار می گیرد.

وی گفت: هر هزینه ای در دیوان محاسبات باید مطابق چارچوب های قانونی باشد تا فعالیت های دیوان در بررسی عملکرد دیگر دستگاهها، تحت مناقشه قرار نگیرد. اگر چنین باشد می توانیم به صورت قوی نسبت به دستگاههای دیگر نظارت داشته باشیم که این مناقشه به خود ما بر نگردد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه بی خبر از تخلفاتی که در دستگاهها صورت می گیرد، نیستیم، گفت: گاهی تخلفات قابل توجه است اما رویکرد پیشگیری از تخلف بهترین رویکرد است. هر چه نظارت هنگام انجام عمل جلوتر برود و به مجردی که مدیری سندی زد و پرداختی انجام داد که خلاف قانون بود تذکر داده شود، و در صورت تخلف جلوی آن گرفته شود بهترین رویکرد است زیرا ما نمی خواهیم به سمت درگیری و دردسر و کشمکش برویم.

وی با بیان اینکه در رتبه بندی فساد کشورها ، بیشتر از آنکه به تعریف فساد توجه شود به میزان درک فساد توجه می شود، گفت: در نظامات بین المللی برای تعیین رتبه فساد به درک فساد توجه می کنند به طوری که خیلی از مواردی که ما فساد می دانیم از نظر آنها فساد اداری تلقی نمی شود و این درک فساد بر اساس اطلاعاتی است که از فهم و درک عمومی، گروه های اجتماعی ، تجار و بازرگانان و رسانه ها به وجود می آید.

وی گفت: به عنوان مثال در داد و ستدهایی که تجار ایرانی با تجار خارجی انجام می دهند طرف های خارجی خیلی راحت حاضرند رشوه بپردازند اما رشوه نمی گیرند به این معنی که حاضرند طرف مقابل را آلوده کنند نتیجه این می شود که کسانی را فریب می دهند و به این ترتیب طبق این سیستم درک فساد بالاتر می رود.

نماینده تهران ادامه داد: طبق این سیستم که درک عمومی از فساد مبنای رتبه بندی کشورها قرار می گیرد، می بینیم که کشورهایی مثل افغانستان یا عراق جایگاه سلامتشان از نظر فساد بالاتر است و دائما جایگاه اسرائیل کمتر از 10 رقم است  و این نمی تواند بدون توجه و عنایت ویژه باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اشاعه فساد خود فساد است . اما در مناسبات اقتصادی آنچه به عنوان تخلف اتفاق می افتد جزو مسائل عمومی است و باید مراقبت کرد که فساد بروز نکند. اشاعه و تکرار آن و بازتاب مکرر آن باعث می شود درک فساد بالا رود و این همان چیزی است که برای رتبه بندی  کشورها قرار می دهند.

وی گفت: کشور ما از لحاظ سلامت اداری از بسیاری از کشورها وضعیت بهتری دارد و این را با توجه به اخباری که در اختیار دارم، می گویم. اما در نظام ما همین فساد کم هم زیاد محسوب می شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه باید جلوی انحراف از قانون گرفته شود، گفت: این کار نیازمند آموزش و تذکر است هر چه تذکرات بیشتر باشد مفیدتر است. تذکر روح انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. دیوان محاسبات علاوه بر کار اداری خود، کار فرهنگ سازی در این زمینه و دقت در اجرای درست قوانین را هم برعهده دارد.

مصباحی مقدم با اشاره به ارائه به موقع تفریغ بودجه سال 90 به مجلس از سوی دیوان محاسبات گفت: ما این گزارش را در دستور کار کمیسیون قرار داده ایم اما تا زمانی که گزارش آن توسط رئیس دیوان در مجلس قرائت شود، نمی توانیم گزارش آن را تهیه کنیم. البته زحمتی به دیوان محاسبات دادیم و دستگاههایی که بیشترین تخلفات در آنها انجام شده بودمورد بررسی قرار گرفت و مورد به مورد این تخلفات رسیدگی شده و گزارشی از آن تهیه شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: ادامه داد: فراموش نمی کنیم سالهایی که 7-8 سال تاخیر در تفریغ بودجه داشتیم.

 

 

 

 

کد خبر 2010151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha