۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۵۴

همتی:

تعداد دام های همدان بیش از سه برابر ظرفیت مراتع است

تعداد دام های همدان بیش از سه برابر ظرفیت مراتع است

همدان – خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: تعداد دام های موجود در استان همدان بیش از سه برابر ظرفیت مراتع این استان است.

محمد رضا همتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ظرفیت مراتع استان همدان تنها جوابگوی 600 هزار دام است در حالی که هم اکنون تعداد دو میلیون واحد دامی از مراتع استان همدان استفاده می کنند.

وی تعداد مجوز صادر شده چرای دام در استان را 600هزار فقره عنوان کرد و گفت: این تعداد دام در اختیار51 هزار بهره بردار است.

همتی وجود دام مازاد در استفاده از مراتع استان همدان را تهدیدی برای مراتع عنوان و تاکید کرد: مشاعی بودن پروانه های چرا و مجوزهای صادر شده و عدم رعایت مسائل فنی از جمله مشکلات مراتع استان همدان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از مراتع استان همدان برای تولید علوفه استفاده می شود، تاکید کرد: باید به سمت تولید گیاهان دارویی رفت و ارزش اقتصادی مراتع را افزایش داد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در ادامه گفت: تخریب مراتع با اهداف مختلف نظیر فعالیت های معدنی، عمرانی و طرح های مختلف و شخم زدن مراتع در شیب های بیش از 15 درصد از دیگر تهدیدهای مراتع این استان است.

وی از دیگر تهدیدهای منابع طبیعی به آتش سوزی در مراتع و جنگل ها اشاره کرد و گفت: امسال 115 فقره آتش سوزی در 461 هکتار مرتع و شش هکتار در استان همدان رخ داده که نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد در سطح کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه اینگونه حوادث موجب از بین رفتن مساحتی از فضای سبز می شود، افزود: علت عمده آتش سوزی ها بی احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی بوده است.

وی اظهار داشت: متناسب نبودن اعتبارات تخصیصی به نسبت طرح ها و پیچیده و زمان بر بودن طرح های تحقیقاتی منابع طبیعی از دیگر چالشهای منابع طبیعی است.

کد خبر 2011020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha