۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۶

معاول رئیس جمهور در همایش بین المللی خلیج فارس:

تلاش برای تغییر نام خلیج فارس در جهت دامن زدن به اختلافات است

تلاش برای تغییر نام خلیج فارس در جهت دامن زدن به اختلافات است

معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و یکم همایش بین المللی خلیج فارس با اشاره به نام خلیج فارس و بهره گیری قدرتهای خارجی از تغییر نام این منطقه برای دامن زدن به اختلافات گفت: نام این پهنه آبی همواره خلیج فارس بوده و خواهد بود. خلیج فارس واقعیتی ذاتی است وساکنان آن چه عرب، چه عجم، چه شیعه و چه سنی در صورت عدم دخالت بیگانگان در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته و دارند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر ، محمدرضا رحیمی که برای شرکت در همایش خلیج فارس به بندر عباس رفته است در این همایش گفت: خلیج فارس به عنوان سومین خلیج بزرگ جهان و با برخورداری از پیشینه چندین هزار ساله تمدنی عظیم به همراه خود دارد. سرمایه های عظیم انسانی و مادی در کنار موقعیت جغرافیایی اهمیت ویژه ای به خلیج فارس داده است. 64 درصد از ذخایر نفت وگاز جهان در این منطقه قرار دارد و 30 درصد نفت جهان در اینجا تولید می شود.

وی افزود: اهمیت این منطقه از نظر سیاسی و اقتصادی موجب رقابت بین قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای و تحمیل جنگ های متعدد به مردم و کشورهای منطقه شده است. انعقاد پیمانهای دوجانبه باکشورهای منطقه ،حضور نظامیان خارجی  و دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی از جمله مداخلات خارجی است.

به گفته معاون اول رئیس جمهور تجربه تاریخی نشان می دهد در پرتو این اقدامات امنیت وثبات منطقه را در هاله ای از ابهام قرار داده و به دغدغه کشورهای منطقه تبدیل شده است.

رحیمی ضمن انتقاد به رویکرد عدم اطمینان به کشورهای خلیج فارس که از سوی بیگانگان دنبال می شود تاکید کرد: ایران به همکاری دسته جمعی جهت ایجاد ساختاری نوین و کارآمد برای این منطقه اعتقاد دارد. در شرایط کنونی متغیرهای امنیت انرژی ، مبارزه با تروریسم، انرژی هسته ای و مبادلات اقتصادی چهار متغیری است که خلیج فارس را بیش از پیش مهم کرده است.

وی افزود: بهره گیری از فرصت ها و مقابله با تهدیدات و چالش ها تنها با همگرایی منطقه ای و امنیت دسته جمعی و پرهیز از مداخلات خارجی امکان پذیر است.

رحیمی یادآور شد: امنیت خلیج فارس با بهره گیری صرف از نیروی نظامی تامین نمی شود. کشورهای منطقه باید با اعتماد متقابل و گسترش همکاری ها، آن را تامین می کنند.کشورهای فرامنطقه ای با تمرکز بر منافع نامشروع سعی دارند با تعمیق اختلافات سیاسی بین کشورهای منطقه و دامن زدن به تفاوت های مذهبی منطقه را به انبار سلاح های نظامی خود تبدیل کنند. آنها بویژه آمریکا با القای نیاز منطقه به جنگ افزارهای خود قراردادهای نظامی و پایگاههای خود را با هدف تامین امنیت رژیم صهیونیستی به منطقه تحمیل می کنند.

وی در ادامه گفت: انجام گفتگوهای دوجانبه، راه گسترش همکاری از دیدگاه ایران است. سیاست های آمریکا طی سه دهه گذشته نمونه بارز ناکارآمدی راه نظامی است. جمهوری اسلامی ایران با عنایت به امکانات، توانمندی ها و پیشرفت هایش می تواند نقش عمود این خیمه را ایفا کرده و موجبات مقابله با قدرتهای خارجی را فراهم کند. این مسئله می تواند بر ثبات پایدار و استقرار منطقه ای کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: امنیت بایدبرای همه باشد. امنیت خلیج فارس برای ایران یک موضوع حیاتی است و ایران هیچ گاه بدنبال بی ثباتی منطقه نبوده و ملت ایران بدون هیچ چشمداشتی به حقوق و امنیت تمام کشورهای منطقه احترام گذاشته و آن را ضامن امنیت خود می دانند.

وی در پایان با اشاره به نام خلیج فارس و بهره گیری قدرتهای خارجی از تغییر نام این منطقه برای دامن زدن به اختلافات گفت: نام این پهنه آبی همواره خلیج فارس بوده و خواهد بود. خلیج فارس واقعیتی ذاتی است وساکنان آن چه عرب، چه عجم، چه شیعه و چه سنی در صورت عدم دخالت بیگانگان در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته و دارند.

جمهوری اسلامی ایران در راستای عملیاتی نمودن نگرش و رهیافت منطقه ای خود به گسترش مناسبات با کشورهای منطقه اهتمام می ورزد و همانطور که رئیس جمهور تاکید کردند سیاست ایران توسعه همه جانبه و صد درصدی با کشورهای منطقه است.

کد خبر 2011957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha