۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۴۶

مهمانپرست در نشست خبری: -2

رویکر 1+5 مغایر با فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان نبود/ دخالت ایران در امور بحرین ادعایی دروغین است

رویکر 1+5 مغایر با فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان نبود/ دخالت ایران در امور بحرین ادعایی دروغین است

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه این بار رویکرد جدیدی در 1+5 وجود داشت که مغایر با فعالیت های صلح آمیز کشورمان نبود، بیان کرد: این فضا از نظر ما و نمایندگانمان خانم اشتون و خیلی از مقامات کشورهای غربی مثبت بود . ما نسبت به آینده مذاکرات خوشبین هستیم و فکر می کنیم این مذاکرات شروع خوبی برای رویکرد منطقی بود که اگر کامل شود می تواند به تفاهم طرفین برسد.

به گزارش خبرنگار مهر رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درآخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال 91 در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بلژیک برای استقرار منافقین در این کشور اعلام آماده کرده است، گفت: مسئله منافقین و اظهارات مقامات کشورهای مختلف به شکل دقیق تحت رصد مقامات کشور ما قرار دارد.

موضع گیری بلژیک در دست بررسی

مهمانپرست با اشاره به اینکه راجع به اظهارات اخیر هنوز اطلاع دقیق و رسمی بدست نیاورده ایم بیان کرد: توصیه ما به کشورهای مختلف بویژه کشورهای غربی این است که بایدبه تعهد خود در مقابله تروریست جدی باشند. پناه دادن به گروههای تروریستی، حمایت از آنها و اجازه فعالیت به گروههای تروریست هم برخلاف ادعای این کشورهاست و هم بی ثباتی را گسترش می دهد.

وی گفت: انتظار ملت ها از کشورهای مدعی مقابله با تروریست این است که اقدامات عملی انجام دهند.

مناسبت ترین راه برای بحران سوریه

خبرنگاری درباره جزئیات نامه صالحی وزیر امورخارجه کشورمان به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل درباره سوریه سئوال کرد که سخنگوی وزارت امورخارجه پاسخ داد: طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه کاملا روشن است.

مهمانپرست  افزود: در گذشته این طرح مطرح شده و با کشورهای مختلف در این باره رایزنی صورت گرفته است. به اطلاع دبیرکل سازمان ملل و نماینده ایشان رسیده و در کمیته چارجانبه ای که به پیشنهاد رئیس جمهور مصر مطرح شده نیز این موضوع طرح شده است و فکر می کنیم مناسب ترین راه حل برای بحران سوریه است.

وی ادامه داد: شرط اصلی این است که درگیری ها متوقف و گفتگوهای ملی شکل بگیرد و سران و گروههای دولت نشست هایی را برگزار کنند و سایه این نشست ها شرایط را برای برگزاری انتخابات و شکل گیری دولت موقت فراهم کند. این مسئله نقطه نظرات مردم را برای آینده سوریه معلوم می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تصریح کرد: کشورهایی که در منطقه یا بیرون از منطقه ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند باید روند سیاسی، آغاز گفتگوهای ملی و تشویق گروهها برای توقف درگیری ها را بپذیرند.

واکنش به فیلم آرگو

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری درباره واگذاری جایزه اسکار به فیلم آرگو بیان کرد: وضعیتی که هر کشوری ممکن است با آن مواجه شود می تواند متفاوت باشد نباید همه انتظار یک رفتار یکسان از همه بخش ها و گروهها را داشته باشیم.

وی افزود: در آمریکا نیز ممکن است جریانات و گروههای مختلف با دیدگاههای سیاسی اظهاراتی داشته باشند این تلاش ها نشان دهنده اختلافات جریانات سیاسی با منابع قدرت در داخل و بیرون آمریکا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: چیزی که برای ما ملاک ارزیابی است رفتار مقامات آمریکا برای از بین بردن زشتی ها ، احترام به حقوق ملتها و جبران رفتار خصمانه در طول 60 سال اخیر است. مجموعه ای از اقدامات که از سوی آمریکا صورت گرفته تاثیر منفی را ایجاد کرده و دائما با تصمیمات مختلفی که گرفته شده نشان داده این رویکرد توسط بخش های مختلف دنبال می شود.

مهمانپرست  خاطرنشان کرد :اگر مقامات آمریکا برای تغییر شرایط جدی باشند باید فضا را به سمتی حرکت دهند که به جای دشمنی و تحریمها ، حرکتی صورت گیرد که نشان دهد آمریکا با تغییر سیاست خود بدنبال حقوق ملت ها، ایجاد تفاهم و رفتار صادقانه از روی حسن نیت می خواهد وضعیت جدیدی حاکم کند.

وی افزود: ملت ما هرنوع عملکرد و تصمیم در داخل جامعه آمریکا را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهد ؛به ویژه بخشی که به حاکمان و مقامات این کشور مربوط است مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مذاکرات کنسولی برای رفع مشکلات مرزی با ترکمنستان

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی درباره رابطه با ترکمنستان گفت: وضعیت همکاری ما با کشورهای منطقه بویژه همکاری با همسایه ها ممکن است در برخی از زمینه ها در خصوص موضوعات مرزی مشکلاتی را به همراه داشته باشد که از طریق همکاری کنسولی و توافقات مرزی نسبت به رفع مشکلات اقدام می شود.

مهمانپرست  افزود: با ترکمنستان روابط خوبی داریم و ظرفیت های خوبی برای روابط اقتصادی و تجاری وجود دارد. مردم نیز علاقه مند به رفت و آمد و همکاری هستند و مسائل مربوط به مسائل مرزی در مذاکرات کنسولی بین ما و ترکمنستان در دست رسیدگی است.

وی ادامه داد: حتما سفر مقامات دو کشور زمینه مناسبی فراهم می کند تا حتی مسائل کوچک در همکاری های مرزی را شناسایی و تصمیات مشترکی در این زمینه در نظر بگیرید تا مسائل برطرف شود.

اظهارات برخی از مقامات منطقه با فضای مذاکرات همخوانی ندارد

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در خصوص اظهاراتی که برخی از مقامات منطقه و مقامات غربی درباره نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی داشته اند گفت: اظهارنظر مقامات کشورهای منطقه ممکن است متفاوت با مقامات 1+5 یا سایر کشورهای جدای از منطقه باشد.

مهمانپرست افزود: اینکه چرا اظهارنظر متفاوتی را شاهد هستیم شاید به نگرانی آنها از حل مسائل بین ما و کشورهایی که در رابطه با فعالیت هسته ای کشورمان ادعای نگرانی دارند ، مربوط می شود.

وی با اشاره به اینکه همکاری ها در منطقه باید به بهترین شکل ادامه پیدا کند، بیان کرد: اگر برای حل بی ثباتی و ناامنی در منطقه ظرفیت کشورها در کنار هم قرار گیرد نیازی به حضور کشورهای خارجی نیست.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان بحران منطقه به مطالبات مردمی باز می گردد که راه حل آنها گوش دادن به حرف مردم و تحقق خواسته های مشروع آنهاست. این کشورها به جای تحقق این خواسته ها موضوعات دیگر و کشورهای دیگر را مطرح می کنند که یک اقدام بی نتیجه است و کمک به حل مشکلات نمی کند.

وی تاکید کرد: اظهارات برخی از مقامات منطقه با وضعیت کشور ما و فضای مذاکرات ما و 1+5 همخوانی ندارد.

رویکر 1+5 مغایر با فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان نبود

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارات وزیرامورخارجه کشورمان مبنی بر اینکه پیشنهادات آمریکا متفاوت از گذشته است گفت: این اظهارات را آقای جلیلی نیز گفته است. پیش از این همواره بر تعطیلی فعالیت های هسته ای کشور ما در مذاکرات تاکید می شد و موضوعات مشخصی را به عنوان پیش شرط مطرح می کردند که این رویکرد از نظر ما غیر منطقی بود و اجازه ادامه مذاکرات را نمی داد.

وی با اشاره به اینکه این بار رویکرد جدیدی در 1+5 وجود داشت که مغایر با فعالیت های صلح آمیز کشورمان نبود، بیان کرد: این فضا از نظر ما و نمایندگانمان خانم اشتون و خیلی از مقامات کشورهای غربی مثبت بود . ما نسبت به آینده مذاکرات خوشبین هستیم و فکر می کنیم این مذاکرات شروع خوبی برای رویکرد منطقی بود که اگر کامل شود می تواند به تفاهم طرفین برسد.

خبرنگاری درباره سخنان اخیر خزائی نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره روابط ایران و آمریکا و موضوع هسته ای کشورمان سئوال کرد و گفت: مطالبات خزائی درباره مذاکرات با آمریکا به همان چارچوب مورد نظر مقام معظم رهبری اشاره دارد که مذاکره می تواند در شرایطی که مطالب به صورت شفاف مطرح شود و چارچوب مقام معظم رهبری رعایت شده باشد صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان افزود: اگر رویکرد آمریکا تغییر کند می تواند در عمل شرایطی را بوجود اورد که این مسئله قابل بررسی است اگر شرایط درچارچوبی که مقام معظم رهبری گفته اند ایجاد شود مسئولین کشورمان می توانند این مسئله را بررسی کنند.

نگرانی رژیم صهیونیستی از نتیجه مذاکرات ایران

مهمانپرست درباره طرحی که به تازگی در سنای آمریکا مبنی بر حمایت از رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران مطرح شده است، گفت: کشورهای مختلفی تحت تاثیر جریانات مختلف ممکن است اقدامات گوناگون انجام دهند. صهیونیست ها از دستیابی ما به حقوق کشورمان نگران هستند ومی ترسند که در یک تفاهم نهایی ادعایی که نسبت به کشورما وجود دارد از بین برود.

وی افزود: از سوی دیگر نگرانی صهیونیست ها از داخل کشور و همچنین موج عظیم بیداری اسلامی وجوددارد و آنها تلاش می کنند از طریق کانالهای مختلف فشارهای گوناگونی ایجاد کنند. اگر عزم و رویکرد جدی در آمریکا برای تغییر وجود داشته باشدباید با عزم در مقابل  این اقدامات بایستد. ما در عمل رفتار و اقدامات آمریکا را بررسی می کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درباره سفر معاون سیاسی جنبش حماس به تهران نیز گفت: حتما رایزنی های سیاسی و تبادل نظر و ارزیابی از شرایط منطقه برای رسیدن به یک نطقه که صلح و ثبات امنیت و آرامش را به همراه داشته باشدتا زمانی که اختلاف دیدگاه در برخی از کشورهای منطقه وجود دارد یک ضرورت است.

مهمانپرست  گفت: ما به وحدت جهان اسلام ، منطقه ووحدت فلسطینی ها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی  پایبند و درتماس با دوستان خود جریانات منطقه را نسبت به توطئه های صهیونیستی آگاه می کنیم و اشاره داریم که تهدید اصلی منطقه  رژیم صهیونیستی است و زمانی می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد که اختلافات کشورهای منطقه افزایش یابد.

دخالت ایران در امور بحرین ادعایی دروغین است

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهار نظر وزیر خارجه بحرین درباره مذاکرات ایران با 1+5 و همچنین جزایر سه گانه کشورمان گفت: موضع کشورمان در این باره قبلا اعلام شده در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نداریم و تصمیمی نیز برای دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نداریم و نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تاکیدکرد: توصیه ما به کشورهای منطقه این است که برای مشکلات بدنبال راه حل درست باشند که مطالبات مردم کشور خود را با سرکوب و دخالت کشورهای دیگر از بین نبرند. از اتهام زنی به سایر کشورهای منطقه پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: برخی از اظهارات مبنی بر دخالت کشور دیگری  در مسائل داخلی بحرین از جمله جمهوری اسلامی ایران ادعاهای دروغین است که هیچ نتیجه ای برای آنها ندارد . برخی از کشورها و جریانهای سیاسی داخل منطقه بدنبال پروژه ایران هراسی هستند و پرداختن به بحث جزایر سه گانه نیز یک نوع دخالت نادرست در مواضع کشور ماست . ما مواضع خود را مقتدرانه اعلام کرده ایم و از مواضع ارضی کشور خود دفاع می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره رابطه ایران و آذربایجان گفت:اظهارات برخی از مقامات در رابطه با آذربایجان خارج از اظهارنظر مقامات کشور ماست. ما با همسایگان رابطه خوبی داریم و توسعه روابط ما با یک کشور همسایه ربطی به سایر کشورهای دیگر ندارد.

مهمانپرست افزود: در رابطه با بحران های منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان همواره کمک کرده ایم که در یک فضای مناسب گفتگوهای سیاسی بین طرفین شکل بگیردو همچنان نیز این نقش را برای بحران های منطقه ای ایفا می کنیم.

بحث ما مذاکره با آمریکا نیست

وی در خصوص اظهارات جو بایدن مبنی بر اینکه همه گزینه ها درباره ایران روی میز است ، گفت: موضع ما ارزیابی رفتار عملی و تغییرات واقعی در رویکردهای مقامات آمریکاست. هر گاه تغییرات ر ا در عمل مشاهده کردیم نسبت به مسائل مختلف بررسی های لازم را انجام می دهیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا ابطال لغو تحریم یا بخشی از تحریمها منجر به مذاکره مستقیم با آمریکا خواهد شد گفت: بحث ما اکنون این نیست بحث ما شروع کردن رویکردی است که چارچوب منطقی داشته باشد.

مهمانپرست  ادامه داد: در ادامه نشست با 1+5 طرفین با رویکرد منطقی به خواسته های یکدیگر نزدیک شوند. نتیجه این رویکرد نیز به رسمیت شناختن حقوق جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای و رفع نگرانی های طرف مقابل است. اگر نگرانی ها برطرف و همزمان حقوق ملت ما به رسمیت شناخته شود مبنایی برای ادامه تحریم ها و فشارهای نادرست وجود ندارد.

وی افزود: در فضای مناسب با رویکرد صادقانه احساس می کنیم می توانیم قدمهای درست برداریم . در آلماتی این نشست می تواند ادامه پیدا کند واین عمل را باید در مذاکرات بعدی دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در خصوص تاکید آمانو برای بازدید از سایت پارچین از سوی آژانس گفت: این یک مسئله است که در گذشته نیز توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده است مبنای نشست نمایندگان در آژانس بر اساس رسیدن به یک چارچوب جامع بوده که فعالیت های ما بر اساس ان پی تی و حقوقی که به عنوان عضو متعهد آژانس به رسمیت شناخته شده مورد توجه قرار گیرد و ما بتوانیم تسهیلات لازم را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در کنار اقدامات لازم برای رفع ابهامات به شکل توافقی موضوعات مورد توجه  طرفین را دنبال می کنیم. ارزیابی مذاکرات مثبت بوده و ممکن است اختلاف نظرهای جزئی وجود داشته باشد که در ادامه مذاکرات به آن می پردازیم.

مهمانپرست در پاسخ به این سوال که آیا در نشست ایران و 1+5 در فروردین ماه شاهد گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا خواهیم بود بیان کرد: یکی از اعضای فعال 1+5 ایالات متحده آمریکاست آنها پیشنهاداتی را مطرح و ما نیز پاسخ پیشنهادات را بیان می کنیم.

وی با بیان اینکه بیان این پیشنهادات مستقیم ،دو نفره یا شش نفره باشد خیلی فرقی نمی کند، افزود: اگر منظور از مذاکرات مستقیم، بحث های مختلفی باشد که صرفا بین ایران و آمریکا مطرح می شود این مسئله نیازمند همان چارچوبی است که مقامات ارشد ما بویژه مقام معظم رهبری مشخص کرده اند.

هرگونه اقدامی را مورد ارزیابی قرار می دهیم

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سئوال دیگری درباره اقدامات ایران درباره بحران سوریه گفت: کشورهای موثر در سوریه از ناکارآمدی رویکرد نظامی و اقدامات تروریستی به کارآمدی سیاسی و تشویق گروهها به گفتگوهای ملی حرکت می کنند و فکر می کنیم همه کشورهاباید به این رویکرد سیاسی بپردازند و گفتگوهای ملی در سوریه شکل بگیرد.

مهمانپرست افزود: مردم سوریه باید بتوانند خودشان درباره آینده تصمیم بگیرند. اقداماتی که در جهت برخوردهای خشونت آمیز انجام می شود، کشورهایی که به ادامه درگیری ها کمک می کنند را با سئوالات جدی مواجه می کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره که تصمیمات شورای حکام در جلسه امروز درباره ایران تا چه اندازه در مذاکرات فروردین ماه در آلماتی تاثیر گذار خواهد بود بیان کرد: همه اتفاقات و رویدادهایی که در رابطه با فعالیت های کشورمان انجام می شود و تصمیماتی که در مورد کشورمان گرفته می شود را به صورت دقیق بررسی می کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان افزود: در این باره که علت ، نیت و سیاست کشورها در این تصمیمات چه بوده تحقیق می کنیم. ادعاهایی که برای رویکرد منطقی و فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان مطرح می شود بایددر عمل با این اقدامات تطبیق کند. ما هرگونه اقدامی را مورد ارزیابی قرار می دهیم و بر این اساس مواضع کشورمان را مشخص می کنیم.

کد خبر 2012129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha