۱۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۰۷

صابري:

4.6 ميليارد ريال اعتبار صرف مقابله با بيابان زايي در خراسان شمالي شد

4.6 ميليارد ريال اعتبار صرف مقابله با بيابان زايي در خراسان شمالي شد

بجنورد - خبرگزاري مهر: مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: در سال جاري بيش از چهار ميليارد و 600 ميليون ريال اعتبار صرف اجراي پروژه هاي مقابله با بيابان زايي شده است.

موسي صابري در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بيابان زايي داراي پيامدهاي گسترده اي از جمله هجوم ماسه هاي روان، افت كمي و كيفي آب هاي زيرزميني، افزايش حساسيت اراضي به فرسايش، كاهش حاصلخيزي خاك، افزايش سيل خيزي، شور يا زهدار شدن اراضي، تشديد آلودگي هاي زيست محيطي و ... بوده و لازم است براي جلوگيري از آن، اقدامات درست و مبتني بر اصول علمي صورت گيرد.

وي با بيان اينكه خراسان شمالي نيز داراي 131 هزار و 514 هكتار كانون بحران و ديگر اراضي تحت تاثير فرسايش كانون بحران بادي است، اظهار داشت: به همين دليل و در راستاي مقابله با بيابان زايي هر ساله طرح هاي مقابله با بيابان زايي در اين استان اجرا مي شود.

صابري افزود: در سال جاري نيز پروژه هاي مقابله با بيابان زايي با اعتبار كلي بيش از چهار ميليارد و 600 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني و ملي در سه شهرستان گرمه، جاجرم و اسفراين در اجراست.

وي با اشاره به اينكه از اين ميزان، 680 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني است، تصريح كرد: از محل اين اعتبارات پروژه هاي نهال كاري 40 هكتار در سطح شهرستان هاي جاجرم و اسفراين، مراقبت و آبياري 112 هكتار از نهال هاي غرس شده سال هاي گذشته در شهرستان هاي گرمه، جاجرم و اسفراين، حفاظت و قرق 10 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي توسط يگان حفاظت و توليد 45 هزار نهال گلداني در خزانه توليد نهال بياباني شهرستان جاجرم جهت كشت در مناطق بياباني داراي طرح در شهرستان هاي گرمه، جاجرم و اسفراين در حال انجام است.

اين مسئول ميزان اعتبارات ملي در زمينه مقابله با بيابان زايي در خراسان شمالي را چهار ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: اين اعتبار در اجراي طرح هاي عمليات نهال كاري به مساحت 500 هكتار و با اعتبار سه ميليارد ريال، توليد 9 هزار و 500 اصله نهال گلداني در خزانه توليد نهال بياباني شهرستان جاجرم و مراقبت و آبياري 500 هكتار از نهال هاي غرس شده سال هاي گذشته در شهرستان هاي جاجرم، گرمه و اسفراين با اعتبار يك ميليارد ريال هزينه شده است.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در پايان عنوان كرد: وسعت حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اين استان دو میلیون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از این وسعت یك میلیون و 414 هزار هكتار مرتع، بیش از 183هزار هكتار بیابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است.

کد خبر 2012692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha