۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۵۱

صابري خبر داد:

اجراي طرح هاي بيابان زدايي در خراسان شمالي با مشاركت سازمان هاي بين المللي

اجراي طرح هاي بيابان زدايي در خراسان شمالي با مشاركت سازمان هاي بين المللي

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح بين المللي بيابان زدايي در شهرستان جاجرم با مشاركت برنامه عمران ملل متحد(UNDP) در ایران اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موسي صابري صبح يكشنبه در نشست خبري به مناسبت 27 خرداد ماه( 17 ژوئن) كه روز جهاني مقابله با بيابان زايي نامگذاري شده، عنوان كرد: در سال جاري جمله"نگذاريد آينده ما خشك شود" به عنوان شعار روز جهاني بيابان زدايي انتخاب شده است.

وي در ادامه مساحت مناطق بياباني خراسان شمالي را 183 هزار و 636 هكتار ذكر كرد و افزود: از لحاظ حوزه هاي آبخيز، در اين استان حوزه آبخيز كال شور شامل قسمت هاي جنوبي استان در شهرستان هاي جاجرم، گرمه و اسفراين، تحت اقليم بيابان تعريف مي شوند.

به گفته صابري در شهرستان جاجرم 112 هزار هكتار، در اسفراين 39 هزار هكتار و در شهرستان گرمه نيز 31 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي، بياباني هستند و در كل نيز حدود 9 درصد از سطح استان، بيابان است.

وي در ادامه با اشاره به فعاليت هاي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي در زمينه بيابان زدايي، با بيان اينكه فعاليت هاي بيابان زدايي در اين استان از دو محل اعتبارات ملي و استاني انجام مي شود، اظهار داشت: اقدامات مبارزه با بيابان زايي در خراسان شمالي از ابتداي تاسيس استان در سال 83 آغاز شده و تاكنون نيز 14 هزار و 872 ميليون ريال اعتبار ملي و استاني در اين زمينه مصرف شده است.

اين مسئول با اعلام اينكه از اين ميزان اعتبار پنج هزار و 911 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي تخصيص يافته است، تصريح كرد: تهيه طرح مديريت جنگل هاي دست كاشت در سطح شش هزار هكتار، اجراي طرح مديريت جنگل هاي دست كاشت در سطح سه هزار و 200 هكتار، تهيه طرح مديريت مناطق بياباني در 65 هزار هكتار، احداث 120 كيلومتر بادشكن، انجام نهالكاري در 940 هكتار، مديريت هرزآب در 150 هكتار و ... برخي از اقداماتي است كه با استفاده از اعتبارات ملي در زمينه مبارزه با بيابان در اين استان انجام شده است.

وي ميزان اعتبارات هزينه شده استاني در اين زمينه را هشت هزار و 961 ميليون ريال ذكر كرد و گفت: از اين محل اعتباري نيز طرح هايي چون حفاظت و قرق 85 هزار و 350 هكتار از عرصه هاي استان به صورت دوره اي، بذركاري و بذرپاشي در سطح هزار و 200 هكتار، نهالكاري همراه با آبياري در سطح هزار و 387 هكتار، جمع آوري بذور بياباني به ميزان 15 تن، توليد 341 هزار اصله نهال گلداني بياباني، واكاري در 215 هكتار از جنگل هاي دست كاشت، آبياري سنواتي در سطح 550 هكتار، مراقبت و نگهداري در سطح هزار و 292 هكتار و مديريت هرزآب نيز در سطح هزار و 50 هكتار از عرصه هاي بياباني خراسان شمالي انجام شده است.

صابري در ادامه در مورد آثار و پيامدهاي بيابان زدايي در خراسان شمالي نيز با بيان اينكه مي توان در اجراي طرح هاي بيابان زدايي نسبت به توسعه كشاورزي و باغباني در مناطق بياباني اقدام كرد، اظهار داشت: هم اكنون در اين زمينه در استان كاشت گونه پسته در دستور كار قرار دارد و نتايج رضايت بخشي نيز حاصل شده است.

وي استفاده از انرژي خورشيد، انرژي بادي، اكوتوريسم و طبيعت گردي و ... را از ديگر مزاياي اجراي اصولي طرح هاي بيابان زدايي در مناطق بياباني استان ذكر كرد.

بيابان زدايي با مشاركت برنامه عمران ملل متحد(UNDP)

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه از اجراي طرح بيابان زدايي در شهرستان جاجرم با مشاركت برنامه عمران ملل متحد(UNDP) خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح پروژه بین المللی ترسیب کربن با هدف احیای مراتع و نهال کاری با مشاركت مردم محلي انجام مي شود.

وي با بيان اينكه براي اجراي اين طرح بين المللي، گروه هاي توسعه روستايي و شركت هاي تعاوني تشكيل مي شود، اظهار داشت: مطالعات اجراي اين طرح در سطح 112 هزار هكتار از مناطق بياباني شهرستان جاجرم آغاز شده و بر اساس برنامه 50 درصد از اعتبارات اين طرح كه بالغ بر چند ميليون دلار برآورد شده است، توسط برنامه عمران ملل متحد(UNDP) تقبل مي شود.

صابري خواستار مشاركت تمامي دستگاه هاي مرتبط در اين زمينه براي اجراي اين طرح بين المللي بيابان زدايي در خراسان شمالي شد.

وي در پايان عنوان كرد: گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار نيز جنگل است.

کد خبر 2077779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha