۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

در سال جاري/

10 طرح آبخيزداري در خراسان شمالي اجرا مي شود

10 طرح آبخيزداري در خراسان شمالي اجرا مي شود

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سال جاري عمليات آبخيزداري در اين استان در قالب 10 طرح اجرا مي شود.

موسي صابري در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجراي طرح ها و پروژه هاي آبخيزداري در عرصه هاي طبيعي خراسان شمالي، هدف از اجراي عمليات آبخيزداري را حفاظت از آب و خاک و پيشگيري از سيلاب دانست و افزود: در اين زمينه با روش هاي مکانيکي و بيولوژيکي در طرح هاي آبخيزداري، علاوه بر کاهش حرکت و قدرت سيلاب ها، با ايجاد پوشش گياهي، قرق، بذرکاري و احياي مراتع، از ضربه باران به خاک جلوگيري شده و مانع از جاري شدن سيلاب مي شود.

وي با بيان اينكه در سال جاري طرح هاي آبخيزداري در هزار و 670 هكتار از اراضي خراسان شمالي اجرا مي شود، اظهار داشت: عملیات آبخیزداری طی سال جاری در قالب 10 طرح و 29 پروژه آبخیزداری و با اعتبار چهار میلیارد و 70 میلیون ریال اجرا شده است.

به گفته صابري از مجموع این اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و مابقی استانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اينكه این اعتبارات در سر شاخه‌های سد گلستان، حوزه آبخیز اترک و حوزه آبخیز کال شور هزینه شده است، تصريح كرد: هدف از اجرای این طرح‌ها حفاظت از آب و خاک در حوزه‌های آبخیز، افزایش پوشش گیاهی، کنترل و کاهش خسارت سیل، تغذیه منابع آب و افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کاهش اثرات خشکسالی، افزایش تولید و بالا بردن درآمد آبخیزنشینان و تثبیت شغل است.

صابري در ادامه با بيان اينكه در سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري به خراسان شمالي سه مصوبه در حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري با اعتبار كلي 12 ميليارد و 400 ميليون تومان به تصويب رسيد، افزود: بر اساس بند هشت دستورالعمل تعهدات و توافقات سفر مقام معظم رهبري به خراسان شمالي مبلغ 400 ميليون تومان اعتبار براي حفاظت از اراضي ملي اين استان از محل منابع وزارت جهاد كشاورزي طي سال هاي 91 تا 93 به اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي اختصاص يافت.

به گفته وي همچنين بر اساس بند 9 اين دستورالعمل پنج ميليارد تومان اعتبار نيز جهت اجراي عمليات آبخيزداري و پخش سيلاب از محل منابع وزارت جهاد كشاورزي طي سال هاي 91 تا 93 اختصاص يافته است.

صابري عنوان كرد: در اجراي اين بند يك ميليارد ريال در سال 91، دو ميليارد ريال در سال 92 و دو ميليارد ريال ديگر نيز در سال 93 به اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اختصاص مي يابد.

وي اظهار داشت: علاوه بر اين بر اساس تبصره ح بند 12 دستورالعمل تعهدات و توافقات سفر مقام معظم رهبري به خراسان شمالي مبلغ هفت ميليارد تومان نيز به منظور اجراي عمليات آبخيزداري در 25 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي اين استان طي سال هاي 92 تا 94 اختصاص يافته كه اين اعتبار مي بايست از محل منابع استاني تامين شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار نيز جنگل است.

کد خبر 2106853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha