۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۱۵

صابری:

آبخیز داری در جلوگیری از وقوع سیل و کاهش خسارات آن نقش مهمی دارد

آبخیز داری در جلوگیری از وقوع سیل و کاهش خسارات آن نقش مهمی دارد

بجنورد - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی: آبخیز داری در جلوگیری از وقوع سیل و کاهش خسارات ناشی از آن نقش مهمی دارد.

موسی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آبخیزداری یکی از مهم‌ترین راههای پیشگیری، کنترل و کاهش وقوع سیل و خشکسالی است.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و استفاده نادرست از منابع طبیعی، زمینه وقوع خشکسالی، سیل و خسارات ناشی از آن را فراهم کرده، تصریح کرد: آب، خاک و گیاه از مهمترین منابع طبیعی یک کشور محسوب می شوند.

صابری با اشاره به اینکه هر ساله مقدار زیادی از خاک با ارزش کشور از دسترس خارج می شود افزود: این درحالی است که برای به وجود آمدن یک سانتیمتر خاک، 500 تا 700 سال وقت لازم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی،آبخیزداری را علم حفاظت از آب و خاک دانست و گفت: آبخیزداری می تواند مناسب ترین راه حل برای کاهش خسارات ناشی از خشکسالی، سیل و خسارات ناشی از آن باشد.

وی تاکید کرد: انجام فعالیت های آبخیزداری سبب می شود منابع موجود در طبیعت بهتر حفظ شده و آب های روان به جای تبدیل شدن به سیل و تخریب خاکها، به آرامی به زمین نفوذ کند.

صابری تصریح کرد: با انجام اقدامات آبخیزداری می توان ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و خاک، سبب کنترل آب های جاری و سیلاب ها و نفوذ آنها به خاک و تقویت سفره های آب زیرزمینی شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: آبخیزداری همچنین از خشک شدن قنات و چشمه های موجود و در نتیجه مهاجرت های بی رویه آبخیزنشینان و روستائیان جلوگیری می کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ آب و خاک، به کارگیری روش های ساده نقش موثری در این زمینه ایفا می کند.

صابری با تاکید بر پرهیز از تخریب مراتع و قطع درختان و بوته ها  تاکید کرد: باید در حفظ و نگهداری پوشش گیاهی مراتع و جنگل ها تلاش ویژه ای داشته باشیم.

کد خبر 2060133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha