۱۷ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۴

در خراسان شمالی/

طرح مطالعاتی حوزه آبخیز ارناوه- شیرین دره ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

طرح مطالعاتی حوزه آبخیز ارناوه- شیرین دره ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بجنورد- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اجرای طرح مطالعاتی حوزه آبخیز ارناوه- شیرین دره در این استان در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

موسی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طرح مطالعاتی حوزه آبخیز ارناوه- شیرین دره شهرستان مانه و سملقان به عنوان اولین طرح مطالعات اجرایی مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری از سوی اداره مهندسی و مطالعات این اداره کل در حال انجام است.

وی با بیان این که طرح مزبور با اعتباری معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام بوده و در حال حاضر نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد:

صابری با بیان این که حوزه آبخیز ارناوه - شیرین دره به مساحت ۱۵ هزار هکتار یکی از زیر حوزه های حوزه آبخیز سد شیرین دره به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان محسوب می شود، افزود: در چارچوب طرح مطالعاتی این حوزه بخش هایی چون فیزیوگرافی، هوا و اقلیم، هیدرولوژی آبهای سطحی و زیر زمینی، خاک شناسی و قابلیت اراضی، پوشش گیاهی، تفریحات عمومی، حیات وحش و آبزیان، فرسایش و رسوب، اقتصادی و اجتماعی و سازه های مکانیکی مورد مطالعه قرار می گیرد.

وی در مورد اهداف اجرای این طرح نیز اظهار داشت: مهم ترین اهداف طرح مطالعاتی حوزه آبخیز ارناوه- شیرین دره شهرستان مانه و سملقان طراحی و ارائه پروژه های اجرایی مشتمل بر عملیات بیولوژیک مانند بذرپاشی، کپه کاری، علوفه کاری و کشت یونجه دیم در سطح مراتع و غنی سازی جنگل، عملیات بیومکانیک نظیر ساخت فارو توام با بذرپاشی نباتات مرتعی، گردوکاری و بادامکاری است.

به گفته صابری اجرای طرح عملیات مکانیکی شامل انواع سازه های توری- سنگی، سنگی- ملاتی، کف بند و خشکه چین و نیز ارائه پروژه های حفاظتی و مشارکتی از قبیل قرق، مدیریت چرای دام و حفاظت از مراتع و جنگل های منطقه ساخت کمربند حفاظتی و پارک های جنگلی از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می روند.

وی اضافه کرد: در این طرح مطالعاتی دیگر قابلیت های حوزه آبخیز مانند پتانسیل های گردشگری اعم از اکوتوریسم و ژئوتوریسم شامل ماهیگیری، استفاده از چشمه های کارستی و انحلالی، صخره نوردی و کوه پیمایی، بهره گیری از زیبایی های طبیعی، مراتع سرسبز و عرصه های جنگلی منطقه برای اجرا با همکاری مردم و اداره های مربوط معرفی و ارائه می شوند.

صابری با بیان این که با تهیه و اجرای طرح ها ضمن افزایش اشتغال و درآمد ساکنین حوزه آبخیز و ایجاد تعادل بین دام و مرتع می توان نسبت به کنترل فرسایش و رسوب در حوزه اقدام کرد، افزود: تقویت پوشش گیاهی، حفظ آب وخاک، کاهش میزان رسوب ورودی به مخزن سد شیرین دره و افزایش طول عمر مفید این سد از اهداف اصلی طرح محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: تهیه و اجرای طرح های مدیریت جامع منابع طبیعی در سطح حوزه های آبخیز با مشارکت مردم از مهم ترین برنامه ها و سیاست های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای حفاظت، توسعه و بهره برداری صحیح از جنگل ها و مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: تهیه این نوع طرح های مطالعاتی در خراسان شمالی با انجام مطالعات اجرایی مدیریت جامع منابع طبیعی در حوزه آبخیز ارناوه - شیرین دره آغاز شده و در سال های آتی در سایر حوزه های آبخیز استان نیز با جدیت تداوم خواهد داشت.

 

کد خبر 2459790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha