۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳

صابري:

كمبود اعتبار طرح هاي توسعه اي منابع طبيعي خراسان شمالي را كند كرده است

كمبود اعتبار طرح هاي توسعه اي منابع طبيعي خراسان شمالي را كند كرده است

بجنورد - خبرگزاري مهر: مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: در سال هاي اخير كمبود اعتبارات اجراي طرح هاي توسعه اي منابع طبيعي در استان را به شدت كند كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، موسي صابري صبح سه شنبه در نشست خبري به تشريح عملكرد اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي از ابتداي تشكيل استان پرداخت، او گفت: در اين 9 سال فعاليت هاي اين اداره كل در بخش هاي آبخيزداري، مرتع، بيابان زدايي، جنگل، وظايف حاكميتي، آموزش و ترويج و ... با استفاده از اعتبارات ملي و استاني انجام شده است.

صابري اظهار داشت: در اين مدت روند تخصيص اعتبارت ملي به منابع طبيعي خراسان شمالي هر چند اندك اما صعودي بوده به گونه اي كه اعتبارات ملي طرح هاي منابع طبيعي در استان از يك ميليارد تومان در سال 84 به پنج ميليارد تومان در سال 91 رسيد.

او عنوان كرد: اما در بخش اعتبارت استاني در حالي كه از ابتداي تشكيل استان تا سال 86 روند اختصاص اعتبار به منابع طبيعي مثبت بود، از اين سال به بعد اعتبارات كاهش پيدا كرد.

صابري اضافه كرد: اين كاهش اعتبارات تا سال 91 ادامه داشت و در اين سال با تلاش هاي انجام شده اعتبارات منابع طبيعي خراسان شمالي به ميزان اعتبار سال 86 رسيد.

او گفت: با وضعيت فعلي تورم مشخص است كه اكنون نمي توان با همان ميزان اعتبار سال 86 طرح هاي مختلف منابع طبيعي را انجام داد، اين مسئول تصريح كرد: به طور كلي در سال هاي اخير كمبود اعتبارات، اجراي طرح هاي توسعه اي منابع طبيعي در استان را به شدت كند كرده است.

وي اظهار داشت: با كمبود اعتبارات، اجراي طرح هاي توسعه اي منابع طبيعي در خراسان شمالي حركتي لاكپشتي داشته اند و اندك اعتبار موجود نيز صرف طرح هاي حفاظت از وضعيت موجود شده است.

كاهش 25 درصدي فرسايش خاك با اجراي طرح هاي آبخيزداري

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي در ادامه عنوان كرد: اهداف اين اداره كل در هفت بخش حفاظت از خاك و كنترل سيل و رسوب، جلوگيري از فرسايش خاك و پر شدن مخازن سدها، بهره برداري بهينه از منابع آب و خاك، احيا و اصلاح مراتع و توليد علوفه و گوشت، حفظ جنگل ها به منظور ذخيره آب و تلطيف هوا، جلوگيري از بيابان زايي و كنترل فرسايش بادي و بهره برداري از گياهان دارويي و محصولات فرعي مرتعي تعريف مي شوند.

صابري با بيان اين كه فعاليت هاي بخش آبخيزداري در خراسان شمالي شامل دو بخش مطالعاتي و اجرايي است، اظهار داشت: از ابتداي تشكيل استان تاكنون مطالعات توجيهي فاز دو در سه حوزه به مساحت 350 هزار هكتار و با اعتبار هزار و 600 ميليون ريال انجام شده است.

او اضافه كرد: همچنين در اين مدت مطالعات تفصيلي اجرايي فاز سه در 46 حوزه به مساحت 420 هزار هكتار و با اعتبار يازده هزار و 700 ميليون ريال صورت گرفته است.

صابري گفت: در مدت مذكور مطالعات ارزيابي اثرات اقدامات آبخيزداري در عرصه هاي طبيعي خراسان شمالي هم با اعتبار 300 ميليون ريال در دو حوزه به مساحت پانزده هزار هكتار انجام شده است.

وي اظهار داشت: در اين مدت مطالعات شناسايي و تهيه نقشه پراكنش زمين لغزش ها در 34 شيت به مساحت يك ميليون و 400 هزار هكتار عرصه با اعتبار 270 ميليون ريال و مطالعات مانيتورينگ رفتارسنجي زمين لغزش نيز در 117 هكتار با اعتبار هزار ميليون ريال اجرا شده است.

صابري در مورد اقدامات اجرايي در حوزه آبخيزداري منابع طبيعي خراسان شمالي نيز عنوان كرد: از ابتداي تشكيل استان تاكنون پنج طرح ملي آبخيزداري با اعتبار 170 هزار ميليون ريال در خراسان شمالي اجرا شده است.

وي عنوان كرد: عمليات اجرايي بخش آبخيزداري به دو بخش عمليات مكانيكي و بيولوژيكي تقسيم بندي مي شود كه در اين راستا در بخش مكانيكي 780 هزار مترمكعب عمليات مكانيكي شامل سنگي گابيوني، سنگي ملاتي، خشكه چيني، چپري و خاكي با استفاده از اعتبارات ملي انجام شده است.

صابري گفت: همچنين در اين مدت با استفاده از اعتبارات ملي عمليات آبخيزداري بيولوژيكي شامل ذخيره نزولات، بذركاري، بانكت بندي و حفاظت و قرق در 101 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي استان اجرا شد.

او اظهار داشت: با اجراي هر مترمكعب عمليات مكانيكي آبخيزداري، چهار مترمكعب كنترل رسوب روي مي دهد و با اجراي هر هكتار عمليات بيولوژيكي آبخيزداري نيز ميزان توليد علوفه در هر هكتار 100 كيلوگرم افزايش مي يابد.

صابري در ادامه در مورد اجراي عمليات آبخيزداري از محل اعتبارات استاني نيز افزود: از محل اين اعتبارات در طول 9 سال گذشته هفت طرح انجام شده كه در اين راستا نيز 210 هزار مترمكعب عمليات مكانيكي و 280 هزار هكتار هم عمليات بيولوژيكي اجرا شده است.

به گفته وي براي اجراي اين طرح ها بيش از 90 هزار ميليون ريال هزينه شده و با اجراي آن 480 هزار مترمكعب نيز كنترل رسوب صورت گرفته است.

صابري اظهار داشت: همچنين در اين بخش دو طرح از محل اعتبارات خشكسالي در بخش عمليات مكانيكي انجام شده و با استفاده از اين اعتبارات 145 هزار مترمكعب عمليات مكانيكي صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: در مجموع با اجراي طرح هاي آبخيزداري در عرصه هاي طبيعي خراسان شمالي بر اساس ارزيابي انجام شده ميزان فرسايش خاك از 7.25 تن در هر هكتار در سال به  5.43 تن در هكتار معادل 25 درصد كاهش يافته است.

صابري گفت: همچنين با اجراي اين طرح ها ميزان رسوب دهي هم از 6.38 تن در هر هكتار به 3.65 تن كاهش يافته است.

 

کد خبر 2178203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha