۱۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۴۲

محیط زیست در 7 روز؛

ناجوانمردانه‌ترین روشهای شکار/ تا 30 سال آینده جنگلی نخواهیم داشت

ناجوانمردانه‌ترین روشهای شکار/ تا 30 سال آینده جنگلی نخواهیم داشت

گلایه رهبر انقلاب از قطع درختان و تصرف غیرقانونی زمین ها و تخریب جنگل ها، هشدار کارشناسان در مورد روند شتابان تخریب جنگلها و احتمال نابودی جنگلها تا 30 سال آینده ، انتقاد از ناجوانمردانه‌ترین روشهای شکاراز تعقیب آهو با موتورسیکلت تا سم پاشی محل فرود پرندگان، تلفات 40 قطعه سمندر در حال انقراض در حین قاچاق ، تحقیق و تفحص از مسئولان سازمان محیط زیست با موضوع شکار حیات وحش و پیشنهاد دولت به دستگاه قضایی برای تشدید مجازات شکارچیان متخلف از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تلفات 40 قطعه سمندر در حال انقراض در حین قاچاق

اولین روز از هفته جاری مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از تلفات 40 سمندر از میان محموله 430 قطعه ای که در اندیمشک از یک قاچاقچی حیوانات کشف شده بود خبر داد.
کیوان هوشمند اظهار داشت: متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب نگهداری، ۴۰ قطعه از سمندرها تلف شده اند ولی باقیمانده آنها پس از انتقال بوسیله ظروف مخصوص در دو زیستگاه طبیعی آبشار شوی در شمال دزفول و کوه آب باریک در شمال شهرستان اندیمشک در طبیعت رهاسازی شدند.

نصب دستگاه‎های پایش در 100 نقطه از سواحل شمال و جنوب کشور

در این روز معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست درخصوص اجرای پروژه پایش دریا گفت: نقاط مختلف برای استقرار ایستگاههای پایش جهت شناسایی و پایش آلودگی دریایی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده اند.
عبدالرضا کرباسی اظهار داشت: پروژه پایش دریا یکی از توافق‌ های میان دو مجموعه ‌سازمان حفاظت محیط زیست کشور و وزارت نفت برای مقابله با آلودگی‌ ها نفتی در دریا و کاهش این آلودگی ‌هاست.
وی با بیان اینکه دستگاه های پایش آلودگی دریا برای بیش از 100 نقطه از سواحل شمال و جنوب کشور نصب خواهد شد، افزود: این ایستگاه ‌ها می ‌توانند داده ‌های لازم را از نظر کیفیت آب دریا به شکل آنلاین به سازمان حفاظت محیط زیست و به وزارت نفت گزارش دهند تا اگر به هر دلیلی کیفیت آب در خطر آلودگی باشد، با پایش‌ آن به سرعت با عامل آلودگی مقابله کرد.

مشاهده 15 یوز در نایبندان/ تعداد محیط بانان بهترین زیستگاه یوز 50 برابر کمتر از استاندارد

روز یکشنبه مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: تعداد محیط بانان در پناهگاه حیات وحش نایبندان که مهم­ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است 50 برابر کمتر از استاندارد است.
به گفته وی، پناهگاه حیات وحش نایبندان مهم­ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی به شمار می رود و برآورد می­ شود که ۱۲ تا ۱۵ قلاده یوزپلنگ در این منطقه زندگی کنند.
وی افزود: جنگال نام یوزپلنگی است که با حدود ۱۲ سال سن، به عنوان پیرترین یوزپلنگ جهان شناخته شده است و در این منطقه زندگی می کرده است. لاشه جنگال سال گذشته (۱۳۹۰) در نزدیکی پاسگاه علی آباد در پناهگاه حیات وحش نایبندان کشف شد که به دلیل سن زیاد و احتمالا ناتوانی در شکار تلف شده بود.
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران اظهار داشت: در آخرین بررسی های صورت گرفته و در جریان برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ آسیایی که از آبان ماه تا ابتدای اسفند ماه سال جاری به طول انجامید تصاویر متعددی از یوزپلنگ در محدوده امن پناهگاه حیات وحش نایبندان به ثبت رسیده است. همچنین در  این طرح علاوه بر یوزپلنگ، تصاویری از کفتار، کاراکال، شاه روباه، روباه شنی، روباه معمولی، شغال، گربه وحشی، تشی و انواع سمداران نیز در این منطقه به ثبت رسیده است.

تحقیق و تفحص با موضوع شکار حیات وحش کلید می خورد/ تحویل پرونده مسئولان کم کار به مراجع قضایی

دوشنبه هفته جاری، عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با هشدار نسبت به روند رو به رشد شکار گونه‌های نادر جانوری در کشور، گفت: در صورت استمرار کم کاری‌ سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری، مجلس مسئله تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را کلید می زند.

گلایه رهبر انقلاب از قطع درختان و تصرف غیرقانونی زمین ها و تخریب جنگل ها

سه شنبه این هفته،  همزمان با روز درختکاری رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت شکل گیری عزم و اراده راسخ برای جلوگیری از تصرف غیر قانونی مناطق اطراف شهرهای بزرگ تاکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی گیاه و درخت را برای هر کشور و مجموعه بشری مایه برکت و آبادانی خواندند و با اشاره به سفارش اسلام به کاشت و نگهداری درختان و همچنین جلوگیری از قطع آن، خاطرنشان کردند: گلایه ای که از مسئولان مرتبط با موضوع درخت و درختکاری وجود دارد، این است که گاهی صدها درخت در جاهایی که نباید قطع بشوند، قطع می شوند.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه مجموعه جنگل های کشور نیز در معرض تهدید قرار دارد تصریح کردند: از بین رفتن محیط سبز اطراف شهرها‏، بخصوص جنگل ها، مشکلات متعدد بشری را بدنبال دارد که همه مسئولین مرتبط با موضوع در دولت، مجلس، قوه قضائیه و شهرداری ها باید برای جلوگیری از پیشرفت این حرکت غلط، اقدام جدی بعمل آورند.

ناجوانمردانه‌ترین روشهای شکار/ تعقیب آهو با موتورسیکلت تا سم پاشی محل فرود پرندگان

تعقیب آهوان با موتور سیکلت، صید آبزیان با شوک الکتریکی، استفاده از چسب برای به دام انداختن موش ها و کشتن شوکاهای آبستن، روشهایی است که اخیراً برای شکار حیات وحش مرسوم شده است. دراین میان سم پاشی در کشتزار های اطراف تالاب هور العظیم برای شکار پرندگان که طی چند هفته گذشته منجر به تلفات صدها پرنده شده یکی از ناجوانمردانه ترین این روش هاست که سه شنبه این هفته مطرح شد.
این روزها در گوشه و کنار کشور موج دیگری از شکار حیوانات با روش هایی که حتی گاهی انتشار اخبار آن نیز رقت انگیز است آغاز شده که نشان می دهد ادعاهایی که در مورد برنامه های آموزشی جوامع محلی برای تعامل با حیات وحش برگزار می شود کذب است البته در جایی که مهمترین سازمان حامی حیات وحش نمایشگاه محیط زیست را در کنار نمایشگاه تیر اندازی و شکار بر پا می کند  چه انتظاری از این گونه آموزشهای جسته و گریخته که هرگز پیگیری نمی شوند می توان داشت.
بسیاری از فعالان حقوق حیوانات معتقدند به دلیل همین موضع سازمان در قبال شکارچیان است که در موضوع شکار وصید این همه بی اخلاقی باب شده و آب از آب تکان نمی‌خورد.
وقوع چنین ماجراهای دلخراش در فاصله کمتر از سه هفته  اخیر نشان از  روند رو به گسترش کشتار حیوانات حتی گونه های کمیاب و در معرض انقراض و نابودی تمام اصولی دارد که زمانی حتی شکارچیان غیرمجاز آنها را رعایت می کردند.

پیشنهادات دولت به دستگاه قضایی برای تشدید مجازات شکارچیان متخلف

در این روز رئیس سازمان محیط زیست گفت: شکار غیر مجاز در کشور موضوعی است که از گذشته تاکنون وجود داشته ولی موانعی برای برخورد با شکارچیان متخلف داریم و آن هم این است که قوانین مربوط به این کار بازدارنده نیست و باید تشدید شود البته در این زمینه پیشنهادهایی به مقامات قضائی داده شده تا بعد از تصویب قوانین جدید، شاهد تشدید مجازات کسانی باشیم که به نوعی به طبیعت از جمله حیوانات آسیب می رسانند.

هشدار کارشناسان در مورد روند شتابان تخریب جنگلها/ تا 30 سال آینده جنگلی نخواهیم داشت

چهارشنبه هفته جاری در دومین روز از هفته منابع طبیعی یکبار دیگر اعلام شد: جنگل‌های ایران حال و روز خوشی ندارند و در معرض نابودی هستند. هر روز هزاران اصله درخت در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده قطع می‌شوند و کاری از دست سازمان‌های محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع کشور که مسئولیت حفظ و صیانت از این میراث گرانبها را به عهده دارند، بر نمی آید و حتی در مواقعی با سوء تدبیر روند نابودی جنگلها را سرعت می‌بخشند.
بسیاری از صاحب نظران این حوزه هم  معتقدند اگر نابودی جنگل‌های ایران با روند فعلی ادامه یابد، در 30 سال آینده در کشور جنگلی باقی نخواهد ماند.
البته بحث درباره جنگلها و تخریب آنها در سالهای اخیر به همین سادگی‌ها نیست وقتی می‌دانیم که در 50 سال اخیر یک ‌سوم جنگلهای ایران نابود شده‌اند. بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان در این سالها بین 6 تا 12 میلیون هکتار جنگل طبیعی و 5/2 میلیون هکتار جنگل دست‌ساز از بین رفته‌اند.
در حقیقت از آنجایی که سازمانهای متولی این عرصه های گرانبها را هیچ نهاد و وزارتخانه‌ای جدی نمی‌گیرند، موجب شده مدیران این سازمانها هم اعتماد به نفس لازم را برای اجرای وظایف خود براساس اصل 50 قانون اساسی نداشته باشند.

فاصله ایران با شاخصهای جهانی محیط زیست

دراین روز، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم ارتقای استانداردهای محیط زیست شهری گفت: در شورای شهر تهران به شاخص‌گذاری برای فعالیتهای زیست‌محیطی پرداختیم که بر اساس آن گزارشهای مختلفی با استانداردهای جهانی در موضوعاتی همچون آلودگی هوا، مدیریت پسماند و فضای سبز تدوین شد.
معصومه ابتکار در همایش ملی اکوشهر ایران 1404 افزود:  اکنون با وجود ارتقای استانداردها در رابطه با موضوعاتی مانند آلودگی هوا، با مشکل مواجه هستیم اما در خصوص توسعه فضای سبز شهر تهران اتفاقات بسیار خوبی افتاده و سرانه فضای سبز مردم افزایش پیدا کرده است. همچنین در بحث پردازش و مدیریت پسماندها نیز اقدامات چشمگیری داشته‌ایم. اما هنوز به شاخص‌های استاندارد مانند نگرش به بازیافت از مقطع مصرف دست نیافته و با این هدف فاصله زیادی داریم.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: با افزایش جمعیت کلانشهرها و افزایش بحرانها و محدودیتها شهرها باید با ضوابط زیست‌محیطی اداره شوند.

زيستگاه ميانكاله آماده پذيرش ببرهای روسي

در این روز همچنین معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بیان اینکه زيستگاه ميانكاله آماده پذيرش ببرهاي روسي است گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده ، ببرهاي روسي تا قبل از تابستان سال 92 وارد كشورمي شوند.
محمدجواد محمدي زاده افزود: دو قلاده ببر در روسيه و دو قلاده پلنگ در ايران براي تبادل بين طرفين آماده هستند.
وي اظهار داشت: براي اين تبادل قرار شد روسيه تمام آزمايش هاي لازم براي سلامتي ببرها را انجام دهد و گواهي سلامت آنها را تهيه و شناسامه صادر كند كه اين اقدامات انجام شده است .

بهای پروانه شکار و صید جانوران وحشی تعیین شد

روز چهارشنبه با موافقت دولت و در راستای جلوگیری از شکار غیرمجاز پرندگان و گونه های جانوری، بهای پروانه شکار و صید نیز تعیین شد.
شورای عالی حفاظت محیط زیست بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده(3) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست-مصوب 1353- تصویب کرد؛ بهای پروانه شکار و صید و بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان تعیین شد.

 

کد خبر 2013444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha